۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۴
قیمت خوراک پتروشیمی ها در سال ۱۴۰۳ چه تغییری می کند؟
قایم مقام انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی:

قیمت خوراک پتروشیمی ها در سال ۱۴۰۳ چه تغییری می کند؟

کریمایی قایم مقام انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی با بیان اینکه بهای خوراک در ایران وابسته نرخ ارز نیمایی و قیمت ها در بازار جهانی است، گفت: با توجه به افت نرخ گاز در هند و اروپا، قیمت باید کاهشی باشد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: قطع گاز در واحدهای پتروشیمی ادامه دارد و هنوز مشخص نیست کی قرار است تولید در این واحدهای پتروشیمی از سر گرفته شود. قطعی های گاز که طبق گفته های دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی منجر به عدم النفع ۷۰۰ میلیون دلاری در سال گذشته شده بود، به نظر می رسد که امسال خسارت بیشتری را به واحدهای پتروشیمی به عنوان متحرک اقتصاد ایران تحمیل کند. در میان وانفسای قطع گاز نگرانی واحدهای پتروشیمی برای قیمت خوراک در سال آینده هم ادامه دارد.

البته فریبرز کریمایی قایم مقام انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی توضیحات دیگری در اینباره به بازار می گوید: بهای خوراک گاز در ایران وابسته نرخ ارز نیمایی و قیمت ها در بازار جهانی است. نرخ گاز در هند و اروپا، تا حد قابل توجهی نسبت به پاییز کاهش یافته و انتظار می رود که قیمت خوراک برای سال آینده کاهشی باشد. اما همانطور که اشاره کرده یکی از فاکتورهای اصلی در تعیین بهای خوراک بهای ارز بوده و هر گونه افزایش یا کاهش آن می تواند تغییراتی در بهای خوراک ایجاد کند.

او یادآور شد که در جلسه مشترک وزیر محترم اقتصاد و انجمن صنفی پتروشیمی توافق شد تا برای بخشی از فرمول قیمت گاز که همان قیمت در هاب‌های بین‌المللی بود (۵۰درصد قیمت نهایی گاز را شامل می‌شود)، کف ۵۰۰۰ تومان و سقف قیمت گاز صادراتی ایران اعمال شود. ولی برداشت دولت و وزارت نفت این است که ۵۰۰۰ تومان کف قیمت نهایی گاز خوراک است نه کف قیمت هاب‌های اروپایی قابل استفاده در فرمول و بر همین اساس پیشنهاد اصلاحی مصوبه نیز به دولت ارسال شده است.

قائم مقام انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی در بخش دیگری از سخنان ود در پاسخ به این سوال که شکایت از تخلف های صورت گرفته در زمینه نحوه محاسبه قیمت خوراک به دیوان عدالت اداری به کجا رسید، گفت: این شکایت هنوز در دیوان بوده و بعید می دانم که نتیجه آن در امسال مشخص شود.

کد خبر: ۲۷۶٬۹۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha