۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۱
بافت فرسوده تهران با کمک مردم احیا می شود| بخشودگی کامل عوارض نوسازی
بازار گزارش می‌دهد؛

بافت فرسوده تهران با کمک مردم احیا می شود| بخشودگی کامل عوارض نوسازی

تهران- بافت های فرسوده بخش مهمی از محلات قدیمی تهران را تشکیل می دهند که برخی از آن ها ساختمان های ناایمن هستند و باید سریعا نوسازی شوند.

مرجان شرف- بازار؛ بافت های فرسوده جدا از منظره زیبایی که از شهر دریغ می کنند، برای ساکنین و اهالی محل بخصوص در زمان بحران ناایمن هستند به عنوان نمونه در صورتی که خدای نکرده زلزله ای اتفاق بیفتد، خسارات جبران ناپذیری رخ می دهد.

رئیس اداره کل راه و شهرسازی تهران با بیان اینکه محله اتابک و مینابی در منطقه ۱۵، محله ای است که بخش عمده ای از آن جزء بافت فرسوده قرار گرفته، گفت: در وزارتخانه راه و شهرسازی با همکاری شهرداری تهران و شهرداران تابعه که حدود ۴۷ شهر شده، برنامه ریزی هایی صورت گرفته و حدود ۵۲ هزار واحد مسکونی یافت شده که ناایمن و دارای مشکلات هستند.

حسین جنتی همچنین با تاکید بر اینکه تعدادی از آنها بازسازی شده و با قدرت تمام پیگیر هستیم تا برای اکثر منازل این اتفاق صورت گیرد، ادامه داد: اجرای پویش نهال نو، خانه نو، به دست تو، برای تو نخستین بخش این طرح بوده و نوسازی واحدها در بخش دوم است که این فرآیند نوسازی با حضور مردم محلات و تلاش و همکاری آنها انجام می شود تا بتوانیم با موفقیت، بافت ها را از فرسودگی خارج کنیم.

رئیس سازمان نوسازی تهران: سال آینده شاهد جهش جدی در نوسازی بافت فرسوده خواهیم بود

وی افزود: بخش بعدی نیز شکل گیری و ساخت واحدها با تراکمی که در بسته های تشویقی آمده و در کنار آنها فضاهای مناسب شهری که درخور مردم است، مانند عرض مناسب معابر و ... نیز باید انجام شود، لذا دولت وظیفه دارد در کنار مردم باشد و تاکنون بیش از ۱۶۰ هزار واحد مسکونی با حمایت دولت ساخته شده که تعداد ۵۰ هزار واحد در بافت های فرسوده قرار دارد.

جهش در نوسازی بافت فرسوده طی سال آتی

رئیس سازمان نوسازی تهران با بیان اینکه بسته ساخت مسکن با رویکرد نوسازی بافت ها و محدوده های کارآمد شهری تهیه شده است، گفت: سال آینده با اجرای این بسته شاهد جهش جدی در نوسازی بافت فرسوده خواهیم بود و این موضوع در تولید مسکن استطاعت پذیر می تواند موثر واقع شود.

سید مهدی هدایت ادامه داد: سال گذشته در زمینه نوسازی اتفاق های خوبی افتاد و در ۹ ماهه امسال نیز منطقه ۱۵ با ۱۳۷ درصد افزایش نوسازی در صدور پروانه نوسازی پیشتاز در تهران به شمار می رود، لذا به اطلاع سازندگان ساختمان می رسانیم، بخشودگی صد در صدی عوارض تصویب شده که اتفاق خوبی در نوسازی است.

وی افزود: در مناطق بافت فرسوده محدوده هایی داریم که فاصله ای با بافت های فرسوده ندارند، اما داخل بافت به حساب آورده نمی شوند و در آن مناطق نیز نقشه ها تهیه و در شورای شهر نیز مجوزها اخذ شده و اگر بتوانیم آنها را نیز وارد طرح کنیم، مطمئنا رشد خوبی در نوسازی اتفاق خواهد افتاد.

عدم همکاری و تمایل بانک ها در بهسازی بافت‌های فرسوده

رئیس سازمان نوسازی تهران گفت: در مناطق گلابدره، ده ونک، اسلام آباد و ... و همچنین در کن و نفرآباد که در آنها مناطقی به صورت لکه ای، بافت فرسوده دیده می شوند نوسازی نیز شروع شده است و در اتابک از برج آینده که همان سال ۱۴۰۳ خواهد شد، نوسازی ۳۵ پروژه آغاز می شود، اما موضوع فضای سبز نیز یکی از بحث های جدی در زمینه نوسازی بافت فرسوده است، از این‌رو احداث چندین بوستان را پیش بینی و آغاز کرده ایم.

هدایت همچنین انتخابی شدن ناظر نظام مهندسی را از دیگر مشکلات عنوان کرد، چرا که انتخاب آنها چندین ماه طول می کشد و ناظرین زیاد مایل نیستند در بافت فرسوده کار کنند و گفت: مورد دوم نیز عدم همکاری بانک ها بوده که زیاد تمایل ندارند وارد این بافت ها شوند.

نوسازی بافت فرسوده

منطقه ۱۵ پیشتاز نوسازی بافت فرسوده

شهردار منطقه ۱۵ با بیان اینکه در این منطقه با حمایت مدیران ارشد شهری ۱۰۰ هزار تن آسفالت در معابر منطقه پخش شده، گفت: ۱۰۰ هزار تن تقریبا برابر با ۱۰۰ کیلومتر جاده بین راهی با دو معبر و به میزان هفت برابر میانگین پنج سال گذشته بوده است و این موضوع در این منطقه که دارای بخش عمده ای در بافت فرسوده است، قابل تحسین به شمار می رود.

محمد شیری در ادامه گفت: همچنین پس از رکود کم سابقه صدور پروانه ساخت در سال های اخیر که اگر ادامه پیدا کند، کل تهران تبدیل به بافت فرسوده می شود. خوشبختانه امسال با تعداد یک هزار و ۵۰۰ پروانه شاهد رشد ساخت و ساز بودیم لذا در تهران در حال حاضر با صدور ۵۰ هزار پروانه، وضعیت ساختمان های شهر را در همین وضع ثابت نگه می دارد.

معاون وزیر راه و شهر سازی: آرامش و اشتغال در تهران باید جزء اولویت ها باشد

وی گفت: امسال ۸۶ درصد تحقق درآمد مصوب در این منطقه لحاظ شده است، لذا امیدواریم طی سال آینده نیز بتوانیم کارهای بیشتری انجام دهیم اما مشکلاتی راجع به سرانه فضای سبز داریم و آن این است که علیرغم اینکه سرانه فضای سبز ۳۳ متر مربع و دارای بیشترین مقدار سرانه بین مناطق تهران است، اما به تساوی توزیع نشده و محله هایی هستند که حتی یک متر مربع نیز فضای سبز ندارند.

در بافت های فرسوده امنیت وجود ندارد

معاون وزیر راه و شهر سازی با بیان اینکه در وزارتخانه راه و شهرسازی دستور بر همکاری با شهرداری است و شورای شهرها نیز مطالبه گر حقوق مردم هستند، گفت: این نگاه تعاملی که شکل گرفته باعث شده تا شهرداری ها در اجرای برنامه ها در تمام حوزه ها بخصوص در حوزه بازآفرینی از دولت جلوتر باشند. گاهی چارچوب های قانونی مانند دست انداز عمل می کند، اما مسئولان با همیاری و همفکری تسهیل گری کرده تا بازآفرینی صورت بگیرد و شهر تهران هر چه زودتر باز آفریده شود.

محمد آیینی با تاکید بر اینکه در بافت های فرسوده امنیت جانی وجود ندارد، به‌خصوص در زمان بحران هایی مانند زلزله که آوار می شوند، ادامه داد: همچنین آرامش و اشتغال باید در تهران جزء اولویت ها باشد و در مورد مشکلات نظام مهندسی در بافت های فرسوده نیز مقرر شد خارج از نوبت انجام و به صورت انتخابی صورت پذیرد اما در مورد مساعدت بانک ها ۴۰ هزار واحد سهمیه داریم که می توانیم به بانک مسکن معرفی کنیم و ان شاالله ظرف یک یا دو هفته آینده معرفی خواهند شد.

وی افزود: در آخر می خواهم از تمام ساکنین منازل بافت فرسوده خواهش کنم هر چه زودتر نسبت به نوسازی خانه های خود اقدام کنند، سازندگان در کنار شما هستند و از خانوده ها خواهش می کنیم که با کمک شهرداری منازل خود را نوسازی کنند و بدانند اگر همکاری از طرف شهرداری و بانک رخ نداد قابل پیگیری است.

کد خبر: ۲۷۶٬۹۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha