۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۷
لوازم یدکی خودرو در سال آینده ۵۰ درصد گران می شود| گیربکس خودروهای چینی گران تر از خودروهای ژاپنی!
رئیس اتحادیه لوازم یدکی خودرو در گفت گو با بازار:

لوازم یدکی خودرو در سال آینده ۵۰ درصد گران می شود| گیربکس خودروهای چینی گران تر از خودروهای ژاپنی!

حسینی رئیس اتحادیه لوازم یدکی خودرو تهران به بازار گفت: با تصمیم وزارتین اقتصاد و صمت تعرفه واردات لوازم یدکی از ۵.۵ درصد به ۵۱ درصد رسیده، بنابراین لوازم یدکی خودرو سال آینده ۵۰ درصد گران می شود.

امید محمدی؛ بازار: روزهای پایانی سال چالش تامین قطعات با کیفیت توام با قیمت مطلوب برای مالکان خودروها ایجاد می کند، بررسی های میدانی خبرنگار بازار حاکی از عدم افزایش قیمت اکثر قطعات خودروهای داخلی دارد. اما حال و احوال بازار لوازم یدکی مشابه سال های گذشته نیست، چرا که معامله قطعات خودرو به دلیل کاهش قدرت خرید مشتریان به حداقل رسیده است. این موضوع سبب کاهش ایمنی خودروها در سفرهای نوروزی و افزایش معامله قطعات دست دوم خواهد شد، برای بررسی وضعیت فعلی بازار لوازم یدکی با سید احمد حسینی رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران به گفت و گو پرداختیم:

* باتوجه به افزایش تعمیر خودروها برای آمادگی سفرهای نوروزی، قیمت قطعات خودرو طی روزهای گذشته در بازار لوازم یدکی افزایش داشتته است؟

بازار لوازم یدکی طی ماهیان گذشته در رکود شدید قرار داشته است، باتوجه به سررسید تعهدات مالی فروشندگان لوازم یدکی فعالان این صنف اکنون فقط در تلاش برای فروش محصولات خود با قیمت خرید و بدون احستاب سود جهت تامین نقدینگی هستند. این موضوع بیانگر مدیریت دولت در بازار لوازم یدکی برای کنترل قیمت ها نیست؛ بلکه بیانگر رکود شدید حتی در روزهای پایانی سال جاری است. در صورتی که نرخ ارز روز افزون و عدم تخصیص از سوی دولت برای این صنف قطعا در سال آینده شاهد افزایش قیمت قطعات با کاهش موجودی انبارها خواهیم بود.

* پیشتر به افزایش قیمت قطعات در سال آینده اشاره داشتید، لوازم یدکی در ۱۴۰۳ چند درصد گران خواهد شد؟

لوازم یدکی خودروها و مواداولیه موردنیاز تولید قطعات داخلی از خارج کشور وارد می شود، با در نظر داشتن شاخص افزایش نرخ ارز، رشد تورم و جهش تعرفه های گمرکی لوازم یدکی سال آینده ۵۰ درصد گران می شود. زیرا وزارتخانه های صمت و اقتصاد در تصمیم غیر کارشناسی اقدام به تغییر تعرفه ۵.۵ درصد واردات لوازم یدکی و تبدیل آن به ۵۱ درصد کردند. تحریم های خارجی نمی تواند به صنعت و بازار کشور آسیب وارد کند، اما خود تحریم های داخلی و بروکراسی های اداری چالش جدی برای تولیدکنندگان و بازرگانان ایجاد می کنند. بنابراین تجار و تولیدکنندگان مجبور به افزایش نرخ محصولات خود در سال آینده خواهند بود.

لوازم یدکی خودرو در سال آینده ۵۰ درصد گران می شود| گیربکس خودروهای چینی گران تر از خودروهای ژاپنی!

* به عنوان رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو تهران نسبت به وضع تعرفه های جدید واردات لوازم یدکی خودرو به وزارتخانه های مربوطه اعتراض کردید؟

بله، برای تغییر یا اصلاح تعرفه های جدید گمرکی به وزارتخانه های صمت و اقتصاد بارها اعتراض کردیم، اماحاضر به پاسخگویی نیستند. هرچند که در خانه ملت روح‌ الله ایزدخواه دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و در وزارت صمت محمد مهدی برادران معاون صنایع عمومی فقط پیگیر مشکلات صنف لوازم یدکی بودند.

در حال حاضر گیربکس اتوماتیک یک خودرو چینی از گیربکس اتوماتیک خودروهای ژاپنی گران تر است

* آیا در شرایط رکود بازار لوازم یدکی کمبود قطعه برای خودروها به ویژه محصولات چینی وجود دارد؟

در بازار لوازم یدکی کمبود قطعات برای خودروهای تولید داخل یا وارداتی وجود ندارد، اما برای محصولات چینی به دلیل عدم مسئولیت در قبال عرضه کمبود قطعه و ضعف خدمات پس از فروش وجود دارد. متاسفانه با گشودن درهای واردات خودرو به روی محصولات چینی شاهد چالش مالکان در تامین قطعات هستیم، در حال حاضر گیربکس اتوماتیک یک خودرو چینی از گیربکس اتوماتیک خودروهای ژاپنی گران تر است؛ دلیل این گرانی نیز خود تحریمی داخلی است.

اگر افراد واردکننده لوازم یدکی از «رانت» برخوردار نباشند، چگونه به سهولت می توانند اقدام به واردات لوازم یدکی تقلبی کنند؟

* طی سالیان گذشته بارها از وجود لوازم یدکی تقلبی در بازار گلایه های شده است، در حال حاضر وضعیت قطعات تقلبی در معاملات چگونه است؟

بارها از وزارت صمت به عنوان متولی خواستار عدم دخالت و اعمال نظارت شدیم، اگر این وزارتخانه پاسخ مثبت به این درخواست دهد نه تنها بازار از رکود خارج می شود بلکه قطعات تقلبی نیز از چرخه عرضه حذف خواهد شد. متاسفانه در مبادی گمرکات کشور نظارتی به واردات لوازم یدکی وجود ندارد، قطعه تقلبی با دریافت کد رهگیری و اخذ شناسه کالا وارد کشور می شود. زمانی که نسبت به این موضوع معترض می شویم، حاضر به پذیرش واقعیت ها نمی شوند. اگر افراد واردکننده این قطعات از «رانت» برخوردار نباشند، چگونه به سهولت می توانند اقدام به واردات لوازم یدکی تقلبی کنند؟

شمع موتور از برند «بوش» سال هاست که در آلمان تولید نمی شود، اما شاهد واردات این فراوان این قطعه با اخذ کد رهگیری و دریافت شناسه کالا هستیم

* آیا می توانید مثالی از واردات لوازم یدکی تقلبی و عرضه آن در بازار بزنید؟ مشتریان در زمان خرید قطعات باید چه اقدامی انجام دهند تا محصول تقلبی دریافت نکنند؟

شمع موتور از برند «بوش» سال هاست که در آلمان تولید نمی شود، اما شاهد واردات این فراوان این قطعه با اخذ کد رهگیری و دریافت شناسه کالا هستیم. مسئولین نیز مدعی عدم واردات این کالا از گمرکات به شیوه قانونی هستند. در پاسخ به قسمت دوم سوال شما باید اشاره کنم که مشتریان در زمان خرید هر نوع قطعه ای اقدام به دریافت فاکتور ممهور از فروشگاه های عرضه لوازم یدکی کنند.

کد خبر: ۲۷۶٬۵۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha