۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۳
توسعه زنجیره گوگرد در دستور کار وزارت نفت
معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهشی و فناوری مطرح کرد

توسعه زنجیره گوگرد در دستور کار وزارت نفت

معاون مهندسی، پژوهشی و فناوری وزیر نفت گفت: فروش گوگرد به شکل کنونی با سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در صنعت نفت مبنی بر جلوگیری از خام فروشی مغایرت دارد.

به گزارش بازار، وحیدرضا زیدی‌فرد بعدازظهر امروز (شنبه ۱۲ اسفندماه) در حاشیه امضای تفاهم‌نامه همکاری پژوهش و کاربردی در حوزه آسفالت و قیر گوگردی با تمرکز بر ملاحظات بهداشت، ایمنی و محیط زیست (اچ‌اس‌ئی) میان معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و شرکت پالایش نفت‌ جی گفت: سالانه بیش از ۲ میلیون تن گوگرد در صنعت نفت تولید می‌شود که با توجه برنامه توسعه میدان‌های گازی تازه در ایران این مقدار تولید بی‌شک افزایش قابل‌ملاحظه‌ای خواهد داشت، از این رو از هم‌اکنون باید به فکر توسعه زنجیره این محصول باشیم.

وی با اشاره به هزینه‌های سنگین نگهداری و صادرات گوگرد در صنعت نفت افزود: خام فروشی کنونی گوگرد به شکل کنونی نیز با سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری به صنعت نفت مبنی بر جلوگیری از خام فروشی مغایرت دارد و باید به سمت توسعه زنجیره این محصول و تنوع در محصولات گوگرد پایه برویم.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهشی و فناوری با تأکید بر مشخص شدن زمان‌بندی و نماینده هر دستگاه در تفاهم‌نامه همکاری پژوهش و کاربردی در حوزه آسفالت و قیر گوگردی با تمرکز بر ملاحظات اچ‌اس‌ئی میان معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و شرکت پالایش نفت‌ جی اظهار کرد: عملیاتی شدن این تفاهم نامه به سبب جلوگیری از خام فروشی گوگرد و ایجاد جاده‌ها با آسفالت مقام می‌تواند سبب خیر و برکات زیاد برای کشور شود.

توسعه زنجیره ارزش گوگرد در حوزه کودهای کشاورزی، قیر و پوشش‌های بتنی
عرفان ریاحی، مدیرکل امور فناوری وزارت نفت هم در ادامه توسعه زنجیره ارزش گوگرد در حوزه کودهای کشاورزی، قیر و پوشش‌های بتنی را از محورهای اصلی استفاده گوگرد در کشور دانست و گفت: وزارت نفت به‌عنوان تسهیل کننده دریافت گوگرد تلاش می‌کند نقش خود را در این تفاهم‌نامه به‌نحو احسن ایفا کند، از خردادماه امسال در حال مذاکره با وزارت راه و شهرسازی بوده‌ایم و امروز خوشبختانه شاهد امضای این تفاهم‌نامه برای افزایش هماهنگی‌های میان‌دستگاهی هستیم.

وی هدف از امضای تفاهم‌نامه را کاهش خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده محصول گوگرد اعلام کرد و گفت: کارگروه گوگرد در وزارت نفت به ریاست وزیر نفت طی دو سال اخیر به شدت به‌دنبال راهکارهای لازم برای توسعه زنجیره ارزش این محصول بوده است.

هزینه ۲۵۰ همتی نگهداشت جاده‌های کشور
محمد مهدی حیدری، مدیر مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز در این آیین با بیان اینکه هم‌اکنون وزارت راه و شهرسازی با شعار اداره فناورانه و مردم‌پایه مدیریت می‌شود، گفت: وزارتخانه راه و شهرسازی هم‌اکنون برای نگهداری ۳۰۰ هزار کیلومتر از راه‌های کشور سالانه باید بیش از ۲۵۰ هزار میلیارد تومان (همت) بودجه داشته باشد، درحالی که این بودجه همواره بیش از ۲۵ همت نبوده است.

وی با اشاره به حرکت سریع وزارت راه و شهرسازی به سمت تولید قیر و آسفالت گوگردی، اظهار کرد: ما برای نگهداشت راه‌های کشور ناگزیر به استفاده از این گونه آسفالت و قیر هستیم.

مدیر مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی پروژه آسفالت ۴۰ کیلومتری در استان بوشهر، پروژه رفت و برگشت ۳۰ کیلومتری راه در استان یزد و پروژه پوشش بتی حفاظ‌های اتوبانی در استان همدان را از جمله پروژه‌های نو وزارت راه و شهرسازی برای استفاده از محصولات گوگردپایه اعلام کرد و افزود: دنیا در این زمینه به پیشرفت‌های مطلوبی دست یافته است و ما نیز باید به آن سمت برویم.

حیدری با اشاره به معضل خوردگی وزارت راه و شهرسازی در بنادر کشور اظهار کرد: هم‌اکنون سالانه این وزارتخانه بابت موضوع خوردگی در تأسیسات خود بیش از ۲.۷ میلیارد دلار خسارت متحمل می‌شود.

در همین حال، محمود نیکو سخن، مدیرعامل شرکت پالایش نفت جی نیز در این آیین با بیان اینکه این شرکت به‌عنوان بزرگترین صادر کنند قیر در کشور هم‌اکنون بخش قابل‌توجهی از قیر بازارهای داخلی را نیز تأمین می‌کند، گفت: طی دو سال اخیر تولید قیر گوگردی یکی از ملاحضلات اصلی این شرکت بوده است که خوشبختانه در این زمینه از مرحله آزمایشگاهی عبور کرده‌ایم.

وی با تأکید بر این که نگاه شرکت پالایش نفت جی در حوزه قیر گوگردی صادرات‌محور است، گفت: هم‌اکنون بخش قابل‌توجهی از صادرات قیر به یکی از بازارهای آسیایی از طریق این شرکت انجام ‌می‌شود.

تولید قیر گوگردی زیر ۱۰۰ پی‌پی‌ام در دستور کار نفت جی
مدیرعامل شرکت پالایش نفت جی افزود: تولید قیر گوگردی زیر ۱۰۰ پی‌پی‌ام در این حوزه مهمترین هدف این شرکت به شمارمی‌آید، اظهار کرد: در صورت مشخص شدن زمان‌بندی و نمایندگان در متن تفاهم‌نامه همکاری پژوهش و کاربردی در حوزه آسفالت و قیر گوگردی با تمرکز بر ملاحظات اچ‌اس‌ئی میان معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت، مرکز تحقیقات راه و شهرسازی و شرکت پالایش نفت‌ جی به راحتی می‌توان ظرف ۳ تا ۴ ماه قیر گوگردی را تولید و در راه‌های کشور استفاده کرد.

نیکوسخن قیمت، وزن و ضخامت کمتر را سه ویژگی برتر قیر گوگردی نسبت به قیر معمولی اعلام کرد و تصریح کرد: هم‌اکنون در شرکت پالایش نفت‌ جی تولید قیر گوگردی از مرحله آزمایشگاهی وارد مرحله پایلوت شده است.

کد خبر: ۲۷۶٬۲۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha