۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۴
خودداری برخی بانک ها در پرداخت تسهیلات ۵۵۰ میلیون تومانی مسکن ملی| آورده متقاضیان چرا افت دارد؟
مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران اعلام کرد

خودداری برخی بانک ها در پرداخت تسهیلات ۵۵۰ میلیون تومانی مسکن ملی| آورده متقاضیان چرا افت دارد؟

جنتی مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران با بیان اینکه روند پرداخت تسهیلات ۵۵۰ میلیون تومانی ساخت مسکن ملی توسط بانک‌ها مناسب نیست گفت: ۹ هزار پیامک واریز آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن ارسال شد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: گزارش جدید از پرداخت تسهیلات مسکن توسط ۲۶ بانک دولتی و خصوصی نشان میدهد که عملکرد برخی بانک ها در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن و مسکن روستایی و ودیعه مسکن صفر بوده است.

از بین ۲۶ بانک دولتی و خصوصی تا پایان بهمن ماه ۱۴۰۲ تنها ۸ بانک در نهضت ملی مسکن مشارکت داشته و نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام کرده‌اند

از بین ۲۶ بانک دولتی و خصوصی تا پایان بهمن ماه ۱۴۰۲ تنها ۸ بانک در نهضت ملی مسکن مشارکت داشته و نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام کرده‌اند. رکورد بیشترین تسهیلات پرداختی در این طرح متعلق به بانک مسکن و کمترین بانک صادرات است. مجموع تسهیلات پرداختی بانک ها در نهضت ملی مسکن ۵۸۲,۵۳۴ میلیارد ریال بوده است.

براساس آمارهای رسمی بانک مرکزی، بانک مسکن ۵۳۰,۴۸۸ میلیارد ریال، بانک سپه ۷,۱۶۳ میلیارد ریال، بانک ملی ایران ۱۱,۵۱۹ میلیارد ریال، بانک تجارت ۸,۹۱۰ میلیارد ریال، بانک ملت ۲۲,۱۷۶ میلیارد ریال، بانک صادرات ۸ میلیارد ریال و بانک صنعت و معدن ۷۵۰ میلیارد ریال تسهیلات در طرح نهضت ملی مسکن پرداخت کرده اند.

این آمارها نشان می دهد در حوزه مسکن روستایی تنها ۹ بانک نسبت به پرداخت تسهیلات به متقاضیان این بخش اقدام کرده اند؛ مجموع تسهیلات پرداختی در مسکن روستایی توسط بانک ها ۳۵۰، ۲۶۳ میلیارد ریال بوده است.

در مورد پرداخت تسهیلات مسکن ملی از سوی بانک ها باید اذعان کنم که این روند خیلی رضایت بخش نیست و به نظر می رسد تا پایان سال جاری نیز این کُندی پرداخت تسهیلات علیرغم تمام تاکیدات صورت گرفته ادامه یابد

حسین جنتی مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران در پاسخ به این پرسش که وضعیت ساخت مسکن ملی در استان تهران با چه وضعیتی روبرو است؟ و آیا بانک ها در مقابل تامین زمین که سرعت خوبی دارد روند مثبتی دارند؟ گفت: اگر بخواهیم در مورد پرداخت تسهیلات مسکن ملی از سوی بانک ها اظهار نظر کنیم باید اذعان کنم که این روند خیلی رضایت بخش نیست و به نظر می رسد تا پایان سال جاری نیز این کُندی پرداخت تسهیلات علیرغم تمام تاکیدات صورت گرفته ادامه یابد.

آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد پرداخت تسهیلات ۵۵۰ میلیون تومانی از سوی تعدادی بانک انگشت شمار خوب بوده است اما اکثریت بانک ها از قانون تبعیت نمی کنند

او در پاسخ به این پرسش که کدام بانک ها در این کم کاری بیشترین سهم را دارند؟ تاکید کرد: آنچه که آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد پرداخت تسهیلات ۵۵۰ میلیون تومانی از سوی تعدادی بانک انگشت شمار خوب بوده است اما اکثریت بانک ها از قانون تبعیت نمی کنند. به هر حال رکورد بیشترین تسهیلات پرداختی در این طرح متعلق به بانک مسکن با ۵۳۰,۴۸۸ میلیارد ریال است.

جنتی در پاسخ به این پرسش که در آمارها داشتیم که تا پایان بهمن ماه ۱۴۰۲ تنها ۸ بانک در نهضت ملی مسکن مشارکت داشته و نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام کرده‌اند اضافه کرد: نکته ای که حائز اهمیت است این است که اگر روند پرداخت تسهیلات ساخت مسکن ملی توسط بانک‌ها سرعت بگیرد سرعت اجرای پروژه‌ها دو برابر شده و از سوی دیگر این موضوع خود باعث این خواهد شد که روند میزان سرمایه این بانک‌ها بیشتر شود.

اگر پرداخت تسهیلات مسکن ملی افزایش پیدا کند میزان آورده متقاضیان مسکن ملی استان تهران هم بیشتر خواهد شد

مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران یادآوری کرد: اگر پرداخت تسهیلات مسکن ملی افزایش پیدا کند میزان آورده متقاضیان مسکن ملی استان تهران هم بیشتر خواهد شد. پس توجه داشته باشیم که باید هرچه سریعتر زمینه برای بهبود وضعیت همکاری بانک ها فراهم شود تا در مقابل تامین زمین که وضعیت خوبی دارد، پرداخت تسهیلات و آورده متقاضیان نیز سرعت بگیرد.

بانک مرکزی باید بانک‌های متخلف در پرداخت تسهیلات ساخت را با کاهش میزان اعتبارات جریمه کند تا روند پرداخت بهتر و سرعت اجرای پروژه‌ها بیشتر شود

وی در پاسخ به این پرسش که گفته می شود چون روند پرداخت تسهیلات ساخت مسکن ملی توسط بانک‌ها مناسب نیست و میزان آورده متقاضیان هم افزایش نمی یابد تصریح کرد: این موضوع را به بانک مرکزی اطلاع داده ایم چرا که در این شرایط بانک مرکزی باید بانک‌های متخلف در پرداخت تسهیلات ساخت را با کاهش میزان اعتبارات جریمه کند تا روند پرداخت بهتر و سرعت اجرای پروژه‌ها بیشتر شود.

پیامک به متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای اسلامشهر، نصیرشهر، رباط کریم و پاکدشت ارسال شده است که باید آورده ۴۰ میلیون تومانی مرحله سوم خود را پرداخت کنند

مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران در پاسخ به این پرسش که قرار بود ۹ هزار پیامک واریز آورده متقاضیان به پروژه های نهضت ملی مسکن در استان تهران از هفته گذشته ارسال شود؟ گفت: این پیامک به متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای اسلامشهر، نصیرشهر، رباط کریم و پاکدشت ارسال شده است که باید آورده ۴۰ میلیون تومانی مرحله سوم خود را پرداخت کنند.

برخی گزارش ها حاکی از این است که در دو مرحله گذشته تعدادی از متقاضیان متاسفانه آورده های خود را پرداخت نکرده بودند که همین امر باعث کند شدن روند سرعت اجرای پروژه‌ها شده است. به نظر می رسد پیشرفت پروژه‌ های نهضت ملی مسکن تنها منوط به تکمیل آورده های متقاضیان است تا سازندگان بتوانند از آن طریق پروژه‌ها را اجرا کنند.

کد خبر: ۲۷۶٬۱۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha