۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۵
آنچه در بازار فولاد ترکیه هشتمین تولید کننده دنیا می گذرد؛ روند نزولی تولید برای دومین سال متوالی
بازار بررسی می کند؛

آنچه در بازار فولاد ترکیه هشتمین تولید کننده دنیا می گذرد؛ روند نزولی تولید برای دومین سال متوالی

صنعت فولاد ترکیه درحالی طی دوسال اخیر نزولی بوده که تحلیلگران پیش بینی می کنند در سال جاری میلادی تقاضای داخلی فولاد رشد خواهد کرد و به طور بالقوه، ترکیه فرصتی برای ادامه صادرات به اتحادیه اروپا دارد.

بازار؛ گروه صنعت: ترکیه هشتمین تولیدکننده بزرگ فولاد در جهان است. طی دو سال گذشته تولید و صادرات فولاد این کشور به دلیل چالش های جهانی و داخلی کاهش یافته است. با این حال، شرکت های ترکیه به سرمایه گذاری در گسترش ظرفیت تولید ادامه می دهند و روی نیازهای بازار داخلی حساب می کنند.

مشکلات جدی در اقتصاد ترکیه رشد مصرف داخلی فولاد را مهار می کند

در جدیدترین گزارشی که استیل رادار، منتشر کرده آمده است: صنعت فولاد ترکیه برای دومین سال متوالی روند نزولی را طی کرد و ترکیه رتبه هشتم خود را در رتبه بندی تولیدکنندگان فولاد جهان حفظ کرد. طبق اعلام انجمن جهانی فولاد، در سال ۲۰۲۳ فولادسازان ترکیه ۳۳.۷ میلیون تن فولاد تولید کرده است که نسبت به تولید ۳۵.۱ میلیون تنی در سال ۲۰۲۲ کاهشی ۴ درصدی را تجربه کرده است.

طبق این گزارش، کاهش تولید فولاد ترکیه در سال‌ های ۲۰۲۲-۲۰۲۳ به دلیل بی‌ ثباتی اقتصاد کلان است که منجر به عدم اطمینان بالا در بازار داخلی شده است. به عنوان بخشی از مبارزه با تورم بالا که در دسامبر ۲۰۲۳ به ۶۴.۸ درصد رسید، بانک مرکزی ترکیه در طول سال گذشته هفت بار متوالی نرخ بهره را افزایش داد. در پایان سال از ۸.۵ درصد در ژوئن به ۴۲.۵ درصد در سال افزایش یافت (این نرخ در ژانویه-۲۰۲۴ به ۴۵ درصد در سال افزایش یافت).

با این حال، تشدید سیاست پولی به جلوگیری از کاهش ارزش لیر کمکی نکرد، لیر که در سال ۲۰۲۳ حدود ۶۰ درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داد. از یک سو، کاهش ارزش پول ملی مانع ورود واردات می شود که تبدیل به آن می شود. گران تر از سوی دیگر، کاهش ارزش لیر ترکیه حاکی از مشکلات جدی در اقتصاد است که رشد مصرف داخلی فولاد را نیز مهار می کند.

استیل رادار: با توجه به اینکه صنعت فولاد ترکیه بر پایه کوره های قوس الکتریکی استوار است بنابراین افزایش قیمت برق همچنان یکی از عوامل نامطلوب اصلی برای صنعت فولاد است

در این گزارش همچنین آمده است: با توجه به اینکه صنعت فولاد ترکیه بر پایه کوره های قوس الکتریکی استوار است بنابراین افزایش قیمت برق همچنان یکی از عوامل نامطلوب اصلی برای صنعت فولاد است. بر اساس گزارش اتحادیه صادرکنندگان فولاد ترکیه (CIB)، قیمت برق در ترکیه در سال ۲۰۲۲ به شدت افزایش یافت و ۲۷ درصد از هزینه های تولید کارخانه های فولادی را در مقایسه با ۸ درصد در سال ۲۰۲۱ به خود اختصاص داد. متعاقباً، قیمت گاز و برق برای صنعت اندکی کاهش یافت. اواخر سال ۲۰۲۲ و اوایل سال ۲۰۲۳، اما کاهش کامل تأثیر این عامل بر هزینه های تولید ممکن نبود.

آنچه در بازار فولاد ترکیه هشتمین تولید کننده دنیا می گذرد؛ روند نزولی تولید برای دومین سال متوالی
آمار تولید و مصرف فولاد ترکیه از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳

از دیگر عوامل موثر بر تولید و مصرف فولاد در ترکیه می توان به افزایش مالیات بر ارزش افزوده محصولات فولادی از ۱۸ درصد به ۲۰ درصد اشاره کرد. این تصمیم تأثیر منفی بر چشم انداز بازار داخلی دارد، زیرا به معنای افزایش قیمت محصولات فولادی است.

زمین لرزه ای که در فوریه ۲۰۲۳ رخ داد نیز تأثیر منفی بر صنعت فولاد ترکیه داشت، زیرا یک سوم کارخانه های فولاد مجبور به توقف موقت تولید شدند. متعاقباً، انتظار می‌رفت که کارخانه‌ها بتوانند حداقل تا حدی خسارات را جبران کنند زیرا تقاضا برای محصولات فولادی برای پروژه‌ های ساختمانی با هدف غلبه بر پیامدهای زلزله افزایش می‌یابد.

افزایش ۱۵.۵ درصدی واردات فولاد ترکیه در ۲۰۲۳

مصرف محصولات نورد فولادی در سال ۲۰۲۳ افزایش یافت (۱۷.۱ درصد سالانه به ۳۸.۱ میلیون تن در مقایسه با سال ۲۰۲۲)، اما این تقاضای اضافی کمکی به جلوگیری از کاهش ۴ درصدی تولید فولاد در سال نکرد. فولادسازان ترکیه شکایت دارند که افزایش تقاضا با محصولات فولادی وارداتی پوشش داده شده است. طبق گزارش انجمن تولیدکنندگان فولاد ترکیه (TCUD)، واردات فولاد به ترکیه در سال ۲۰۲۳ سالانه ۱۵.۵ درصد افزایش یافته است.

از سوی دیگر طبق این گزارش، کاهش تولید فولاد ترکیه در سال ‌های ۲۰۲۲-۲۰۲۳ نیز منجر به کاهش مصرف و واردات قراضه آهنی شد. بر اساس گزارش SteelMint، مصرف قراضه آهنی ترکیه در سال ۲۰۲۳ با کاهش ۶ درصدی در سال به ۲۷ میلیون تن در مقایسه با سال ۲۰۲۲ رسیده است. به ۱۸.۸۳ میلیون تن در سال ۲۰۲۳ رسید. پنج تامین کننده بزرگ شامل ایالات متحده و کشورهای اروپایی (هلند، بلژیک، بریتانیا، رومانی) است.

صادرات و واردات فولاد در طی دو سال اخیر

صادرات فولاد ترکیه برای دومین سال متوالی روندی منفی داشته است. طبق گزارش انجمن فولاد ترکیه (TCUD)، صادرات فولاد این کشور در سال ۲۰۲۳ با ۳۰.۶ درصد کاهش سالانه به ۱۰.۵ میلیون تن رسید. درآمد صادراتی با کاهش ۴۰.۷ درصدی نسبت به سال قبل به ۸.۳ میلیارد دلار رسید. در سال ۲۰۲۲، صادرات فولاد از ترکیه با ۲۳.۵ درصد کاهش سالانه به ۱۵.۱ میلیون تن رسید.

همچنین این گزارش حاکی از این است: در ژانویه تا نوامبر ۲۰۲۳، واردات فولاد (شامل محصولات نیمه تمام) به اتحادیه اروپا از ترکیه ۵۱ درصد در سال کاهش یافت. در سال ۲۰۲۲ نیز واردات محصولات فولادی فولادی ترکیه به بازار اروپا با ۶ درصد کاهش به ۴.۳۳ میلیون تن رسید. سهم آن در بازار اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۲ به ۱۵ درصد رسید.

چشم انداز فولاد ترکیه در ۲۰۲۴

تحلیلگران انتظار دارند که بازار فولاد ترکیه در سال جاری میلادی بهبود یابد که این امر به دلیل رشد جهانی تقاضای فولاد، کاهش نرخ بهره در جهان و سایر موارد است. انجمن جهانی فولاد در گزارش اکتبر ۲۰۲۳ خود پیش بینی کرد مصرف فولاد در ترکیه با رشد ۵ درصدی به ۴۰.۶ میلیون تن در سال ۲۰۲۴ خواهد رسید.

ورلد استیل همچنین گفت : «انتظار می ‌رود تقاضای فولاد ترکیه در سال ۲۰۲۴ رشد کند. تقاضای فولاد از فعالیت‌ های ساختمانی مرتبط با زلزله و کنار گذاشتن سیاست ‌های پولی غیر متعارف آن که سرمایه ‌گذاری خارجی را از این کشور خارج کرد، سود خواهد برد. »

همچنین انجمن TCUD پیش بینی می کند تقاضای داخلی فولاد در سال ۲۰۲۴ رشد خواهد کرد و از سرمایه گذاری و ظرفیت جدید در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ برای سال ۲۰۲۴ و پس از آن پشتیبانی می کند. شرکت های ترکیه ای به دلیل مشکلات صادراتی می خواهند تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر را برای نیازهای داخلی افزایش دهند.

نکته قابل تامل اینکه ترکیه بازار داخلی بزرگ و رو به رشدی دارد، بنابراین چشم انداز آینده صنعت فولاد این کشور بر اساس تامین نیازهای آن خواهد بود. به طور بالقوه، ترکیه فرصتی برای ادامه صادرات به اتحادیه اروپا دارد، زیرا پس از معرفی تولید فولاد بر پایه قراضه CBAM به فولادسازان ترکیه برتری در بازار اروپا نسبت به سایر وارد کنندگان می دهد.

کد خبر: ۲۷۴٬۴۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha