۲۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۵
چرایی عدم تقویت تعاونی های تامین؛ قطع منافع یکسری افراد از بورس فلزات سخت است
عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن ایران درگفتگو با بازار:

چرایی عدم تقویت تعاونی های تامین؛ قطع منافع یکسری افراد از بورس فلزات سخت است

بسیاری به عدم امکان خرید تولیدکنندگان خُرد از بورس فلزات معترضند و خالقی فعال صنعت میگوید: اگر قرار است کالایی در بورس عرضه شود باید تعاونی های تامین را تقویت کنند تا همه از کالای بورسی بهره مند شوند.

بازار؛ گروه صنعت: صنعت فولاد کشور در حالی روند رو به رشدی را طی می کند که اخیرا انجمن جهانی فولاد پیش بینی های خوشبینانه ای برای این صنعت متصور شده است. به نحوی که انجمن جهانی مدعی شده است علی رغم چالش هایی مانند تحریم ها و همه گیری کووید-۱۹، صنعت فولاد ایران رشد مستمری را نشان داده است. تولیدکنندگان ایرانی با استفاده از اهرم تولید داخلی قطعات و تجهیزات زنجیره ای فولادی، بر موانع تحریم ها غلبه کرده اند که نشان دهنده مقاومت و پیشرفت کشور است. در این گزارش همچنین آمده است پیش ‌بینی‌ های خوش‌ بینانه‌ای برای صنعت فولاد ایران وجود دارد و انتظار می ‌رود تا سال ۲۰۲۵ به رتبه هفتم در میان تولیدکنندگان برتر فولاد جهان صعود کند. این مسیر نشان ‌دهنده جاه‌ طلبی و پتانسیل ایران در بازار جهانی فولاد است.

تفاوت محسوس قیمت ها در بورس فلزات و بازار آزاد

این در صورتی است که فولاد سازان نیز همواره با چالش هایی مواجه هستند به طوری که به گفته کارشناسان، بحران محدودیت انرژی از اصلی ترین موانع پیش رو است که می تواند روی میزان تولید نیز تاثیر منفی بگذارد. با این وجود صنایع پایین دستی که فولاد و آهن آلات مواد اولیه مصرفی آنها محسوب می شود نسبت به قیمت این محصولات انتقادات بسیاری دارند. به عبارت دیگر از اصلی ترین انتقاداتی که به این صنعت وارد است بحث تفاوت قیمت محصولات در بورس فلزات و بازار آزاد است. این در شرایطی است که برخی از تولید کنندگان معتقدند برخی فولاد سازان نمایندگانی در سطح استان های دارند که به عنوان تهیه کنند اقدام به خرید انواع ورق های فولادی از بورس فلزات می کنند و سپس با قیمت بالاتر در بازار آزاد عرضه می کنند. این در شرایطی است که ضعف دستگاه های نظارتی و نبود نظارت بر آنچه در بورس فلزات رخ می دهد از بزرگترین ایراداتی است که در این حوزه وارد است.

قائم مقام دبیر کل خانه صنعت و معدن ایران: عرضه کالا در بورس فلزات به نحوی است مصرف کننده ای که کوچک است، قدرت خرید این کالاها را در بورس ندارند، در نتیجه دلالان و یا افردای که سرمایه زیادی دارند وارد می شوند خرید می کنند و در توناژ های کم در بازار می فروشند و لذا قیمتها در بازار متفاوت با قیمت ها در بورس می شود

آرمان خالقی قائم مقام دبیر کل خانه صنعت و معدن ایران در این خصوص به خبرنگار بازار می گوید: همانطور که می دانید در بحث فولاد، سیمان و کالاهایی از این دست بخشی از این محصولات در بورس آمده است و ظاهرا دلیل اش هم این است که می گویند می خواهیم کشف قیمت بشود و بقیه تولیدات این حوزه نیز دست شرکت ها است که توسط عامل های توزیع خود در بازار توزیع می کنند.

خالقی افزود: از سوی دیگر این کالاها در بورس به نحوی عرضه می شود که مصرف کننده بخش تولیدی که بر فرض ورق برای لوازم خانگی می خواهد و یک مصرف کننده کوچک است، قدرت خرید این کالاها را در بورس ندارند. در نتیجه دلالان و یا افرادی که سرمایه زیادی دارند وارد می شوند خرید می کنند و در توناژ های کم در بازار می فروشند و لذا قیمت ها در بازار متفاوت با قیمت ها در بورس می شود.

رد پای منافع افراد خاص در پا نگرفتن تعاونی های تامین فولاد و فلزات

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: مشکلاتی از این دست هست که نتوانسته ایم آن را مدیریت کنیم در حالی که یک زمانی بحث «تعاونی های تامین» بود که تولید کننده ها در این تعاونی ها عضو شود و این تعاونی ها مواد اولیه را از بورس خریداری کنند و در بین اعضای خود تقسیم کنند. اما این اقدام انجام نشد چرا که به نظر می رسد برخی منافع در یکسری جاها وجود دارد و یکسری افراد ذی نفع وجود دارد که سال های سال است از این منافع منتفع می شوند و قطع منافع این افراد سخت است.

اگر قرار است کالا در بورس عرضه شود باید تعاونی های تامین را تقویت کنند تا دست خُرده پاها و تولید کنندگان کوچک هم به این کالاهای بورسی برسد

وی همچنین در پاسخ به این سوال که حذف چنین رانت هایی از طریق چه سازمان یا نهادی صورت بگیرد، گفت: باز هم تاکید می کنم که اگر قرار است کالا در بورس عرضه شود باید تعاونی های تامین را تقویت کنند تا دست خرده پاها و تولید کنندگان کوچک هم به این کالاهای بورسی برسد. این یک راهکار خوب است در غیر این صورت چون محدودیت واردات داریم گاهی مواقع اگر این کالاها را از خارج وارد کنیم از تولید داخلی که دست تولید کننده می رسد گرانتر می شود و این احجاف به مردم است. چون در نهایت مردم مصرف کننده نهایی خودرو، لوازم خانگی و غیره هستند.

خالقی اذعان داشت: این مشکل تنها در مورد آهن آلات و ورق های فولادی نیست و در مورد محصولات پتروشیمی، سیمان و بسیاری از کالاهایی که در بورس هستند نیز صدق می کند. به همین دلیل معتقدیم گاهی مواقع اینگونه مدیریت کردن (عرضه کالا در بورس) اجحاف در حق مردم و مصرف کنندگان است و اینکه برخی قیمت کالاها گران می شود ریشه در چنین مدیریت هایی دارد. به این معنا که گرانی ها از این جا شروع می شود به عبارتی آب از سرچشمه گل آلود می شود آن هم توسط افرادی که در این مسیر منافع دارند.

در حوزه آهن آلات و فولاد برخی مواقع ارزان نشدن منطق ندارد؛ یعنی در شرایطی که قیمتها در بازارهای جهانی پایین می آید در بازار ما قیمت ها همان بالا می ماند!

این عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن تجارت ایران همچنین در خصوص اظهارات برخی تولید کنندگان مبنی بر اینکه در حوزه آهن آلات و فولاد بالا و پایین شدن قیمتها تابع هیچ منطقی نیست نیز گفت: باید بپذیریم که گاهی گرانی ها بی منطق نیست؛ بر فرض وقتی قطعی برق بوجود می آید کارخانه ها متاثر از این قطع شدن ها می شوند. یا دولت حقوق عوارض دولتی را در سنگ آهن بالا می برد و در نهایت در خروجی کارخانه این افزایش ها خود را نشان می دهد. یا افزایش دستمزدها را داریم که باید هم رخ بدهد اما باید انتظار داشته باشیم که با مجموعه این عوامل افزایش قیمت ها هم خواهیم داشت.

وی ادامه داد: در واقع تمام این عوامل موثر در نهاده های تولید را در نظر بگیرید وقتی در هر کدام گرانی اتفاق می افتد و یک تورم در کشور وجود دارد به هر حال خودش را نشان می دهد. لذا محاسبه قیمت تمام شده عملا دو دوتا چهارتا است و نمی توان گفت غیر منطقی است. با این وجود برخی مواقع ارزان نشدن منطق ندارد؛ یعنی در شرایطی که قیمتها در بازارهای جهانی پایین می آید در بازار ما قیمت ها همان بالا می ماند! این را باید ببینیم چرا ارزان نمی شود.

کد خبر: ۲۷۳٬۴۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha