۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۶
چرا سود یک درصدی برای واردات خودروهای برقی لحاظ شد؟| تفاهم نامه همکاری مپنا و خودروسازان
گفتگوی بازار با وزیر صمت

چرا سود یک درصدی برای واردات خودروهای برقی لحاظ شد؟| تفاهم نامه همکاری مپنا و خودروسازان

علی آبادی وزیر صمت در خصوص تعرفه واردات خودرو برقی به بازار گفت: سیاست اتخاذ تعرفه یک درصدی برای سود بازرگانی، هدف ایجاد فرهنگ سازی و دسترسی تمام اقشار جامعه به این محصولات را دنبال کرده است.

امید محمدی؛ بازار: در پنجمین نمایشگاه خودرویی شهر آفتاب وزیر صمت بعد از گذشت سه روز غیبت به بزرگترین گردهمایی خودرویی آمد، در حاشیه بازدید عباس علی آبادی تفاهم نامه توسعه شبکه شارژ خودروهای برقی میان گروه صنعتی ایران خودرو، گروه بهمن، گروه خودروسازی سایپا، گروه صنایع خودروسازی کرمان و مدیران خودرو با شرکت مپنا منعقد شد. پس از انعقاد این تفاهم نامه عباس علی آبادی از محصولات برقی و جدید شرکت های نامبرده بازدید و آن ها را مورد بررسی قرار داد. در حاشیه این بازدید فرصتی دست داد تا گفت و گویی با وزیر صمت در خصوص وضعیت خودروهای برقی داشته باشیم که در ادامه از نظر خواهید گذراند:

* وزارت صمت بارها شفاها اعلام کرده است که خودروهای برقی مشمول فروش در سامانه یکپارچه نمی شود، ولی خودروسازان مدعی هستند که وزارت صمت اعلام کرده است که به دلیل فقدان مصوبه کتبی اجازه فروش ندارند، نظر شما در این خصوص چیست؟

در کشوری زندگی می کنیم که تابع مقررات است، اگر مطلبی را امروز در جمعی مطرح می کنم صرفا ایده شخصی است. اجرای این ایده ها باید براساس مقررات کشور باشد، وجود مقررات بهتر از نبود آن است. هر زمانی در خصوص ایده ای اختلاف نظر وجود داشته باشد، نشان از وجود سیاست در اجرای آن است. صنعت خودرو باید به سمت کیفیت و تولید محصولات داخلی توام با رشد اشتغالزایی حرکت کند. در کنار این موارد نیز باید کیفیت سوخت و احتراق را نیز بهبود داد تا مسیر حرکت به سمت خودروهای آینده هموار شود، در خصوص این مسائل اختلاف نظر میان کارشناسان وجود ندارد، اما چگونگی دست یابی به آن مهم است. معمولا برای اتحاذ سیاست جدید در خصوص فروش خودرو نیاز به جمع نظرات هست و براساس ظرفیت ارزی و صنعتی کشور باید در خصوص آن تصمیم گرفت.

سیاست اتخاذ تعرفه یک درصدی برای سود بازرگانی، هدف ایجاد فرهنگ سازی و دسترسی تمام اقشار جامعه به این محصولات را دنبال کرده است

* چرا برای واردات خودروهای برقی به کشور سود تعرفه بازرگانی یک درصد در نظر گرفته شده است؟ این موضوع چه تاثیری در رشد این محصولات در بازار دارد؟

سیاست اتخاذ تعرفه یک درصدی برای سود بازرگانی، هدف ایجاد فرهنگ سازی و دسترسی تمام اقشار جامعه به این محصولات را دنبال کرده است. معتقدم خودروهای برقی باید مزیت کافی داشته باشند تا مردم به سمت این محصولات تشویق شوند، متاسفانه جامعه نسبت به فرهنگ خودروهای برقی آشنا نیست. این تفکر اشتباه در خصوص ضعف خودروهای برقی در بازار داخل کشور وجود دارد که باید در پاسخ به آن گفت این محصولات به حدی قدرت دارند که توان آن را محدود می کنند. امیدوارم در نمایشگاه محل تست درایو خودروهای برقی برای مردم فراهم شود تا با آن بیشتر آشنا شوند.

* تکلیف واردات خودرو به کشور چه خواهد شد و تا پایان سال چه تعداد خودرو عرضه بازار خواهد شد؟

واردات خودرو براساس برنامه های از قبل در حال انجام است، شرکت ها نیز طبق ضوابط تعریف شده در حال عرضه هستند. نخستین گام برای واردات خودرو توسط اشخاص جهت مصرف شخصی بدون ارائه خدمات پس از فروش نیز برداشته شده که بزودی باید منتظر نتیجه آن در بازار بود.

کد خبر: ۲۷۱٬۲۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha