۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۶
افزایش قیمت مس به سقف دو ساله/قیمت تا کجا پیش خواهد رفت؟
بازار گزارش می دهد:

افزایش قیمت مس به سقف دو ساله/قیمت تا کجا پیش خواهد رفت؟

به رغم ریزش و اصلاح قیمت شدید در برخی از فلزات گرانبها به ویژه طلا، قیمت مس روز جمعه به سقف دو ساله خود رسیده و به نظر می رسد روند صعودی قیمت همچنان ادامه داشته باشد.

بازار؛ گروه بین الملل: علیرغم کاهش نوسان نسبی در بازار فلزات اساسی، بازار مس طی روزهای اخیر شرایط متفاوتی را تجربه می کند. با وجود ریزش و اصلاح قیمت شدید در برخی از فلزات گرانبها به ویژه طلا، قیمت مس روز جمعه به سقف دو ساله خود رسیده و هر تن شمش مس، موفق به عبور از قیمت ۱۰ هزار دلار شد. حال باید دید که در شرایط حاکمیت رکود نسبی در اکثر بازارهای مالی جهان، چرا قیمت مس همچنان روندی مثبت را در پیش گرفته است؟

رشد مثبت تقاضا در بازار جهانی مس

مهمترین فاکتور تاثیرگذار بر هر بازاری، میزان عرضه و تقاضای واقعی آن است. مس به عنوان فاکتور اصلی تاثیر گذار در انرژی سبز و همچنین بسیاری از محصولات صنعتی جدید مانند خودروهای برقی، طی ماه های گذشته از رشد قیمت و تقاضای بسیار چیمگیری برخوردار بوده است. از سوی دیگر، شرایط روانی حاکم بر بازار مس نیز وضعصیت بسیار خوبی داشته و نگاه سرمایه گذاران به این بازار، علیرغم شرایط نسبتا ناپایدار اقتصاد جهانی، مثبت است.

چین، بزرگترین بازیگر بازار جهانی مس

اما مهمترین فاکتور تاثیرگذار در بخش تقاضا برای مس نیز وضعیت بازار چین است. میزان رشد اقتصادی این کشور بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی پکن، به بالای ۵ درصد یعنی هدفگذاری سالانه چینی ها برای سال جاری رسیده است. با اینحال، هنوز شاهد رکود نسبی حاکم بر بازارهای داخلی چین هستیم که همین فاکتور، تاثیر منفی بدی بر روی بازارهایی چون بازار سنگ آهن بر جای گذاشته است.

اما بر خلاف آهن، فلز مس به دلیل نقش آفرینی در صنایع سبز، بازاری پر رونق چه در داخل چین و چه بیرون از این کشور دارد. همین موضوع باعث شده تا ارزش سهام شرکت های تولید کننده محصولات مسی و همچنین قیمت این فلز در بورس فلزات لندن، طی روزهای گذشته همچنان مثبت بوده و روند قیمت همچنان در حالت صعودی حفظ شود. در حال حاضر نیز شرکت های بزرگی چون بلک راک و یا ترافیگورا به عنوان بازیگران بزرگ بازار مس، به فعالیت گسترده خود در معاملات بازار ادامه می دهند؛ موضوعی که نهایتا منجر به حفظ فاز گاوی و صعودی برای قیمت این فلز اساسی شده است.

نگاه مثبت بازارهای جهانی به آینده مس

بر خلاف بسیاری از بازارهای دیگر، سرمایه گذاران بورس های بزرگ جهانی نگاهی کاملا مثبت به مس دارند. ورود هر چه بیشتر خودروها و موتور سیکلت های برقی و همچنین، ساخت باتری های نسل جدید با توان شارژدهی بالا، منجر به سرمایه گذاری بیشتر فعالان اقتصادی در بازار مس شده است. از سوی دیگر، تعداد عرضه کنندگان جهانی مس (شرکت های معدنی) علیرغم افزایش تقاضا برای بازار مس، نسبتا ثابت باقی مانده که دلیل آن، هزینه های سنگین ساخت واحدهای معدنی جدید در بخش استخراج مس است. لذا، به گفته گروه BHP، عمده سرمایه گذاران ترجیح می دهند تا سرمایه خود در بازار مس را عمدتا به سمت واحدهای تولیدی موجود هدایت نمایند تا تاسیس واحدهای استخراج یا پالایش جدید. همین عامل نیز باعث شده تا ارزش سهام شرکت های معدنی تولید کننده مس علیرغم رشد تقاضا برای آنها، همچنان روندی صعودی به خود بگیرد.

در حقیقت، سرمایه گذاری در بازار مس را می توان به دو بخش سرمایه گذاری در خرید محصول و حرکت به سمت خرید سهام شرکت های تولید کننده محصولات مس تقسیم کرد که البته در هر دو صورت، وضعیت به سود بازار مس و قیمت محصولات تمام خواهد شد.

پیش بینی قیمت مس طی هفته های آتی

با ادامه روند صعودی قیمت مس در بازارهای جهانی، بسیاری از تحلیلگران ارشد بازار، معتقدند که فاز صعودی بازار همچنان جای رشد داشته و کشش بازار هنوز به سقف خود نرسیده است. «اولیویا مارکهام» از مدیران ارشد شرکت معدنکاوی بلک راک معتقد است که قیمت هر تن مس تا بالای ۱۲ هزار دلار نیز افزایش خواهد یافت.

افزایش قیمت مس به سقف دو ساله/قیمت تا کجا پیش خواهد رفت؟

از سوی دیگر، قراردادهای آتی مس در بورس فلزات لندن نیز با رشد ۱.۷ درصدی خود در روز جمعه، روی رقم ۱۰۰۳۳ دلار بسته شده که بالاترین رقم معاملات از آوریل سال ۲۰۲۲ به این سو محسوب می شود.

شرایط اقتصادی قدرت های بزرگ، حامی رشد قیمت مس

همانطور که در گزارش های تحلیلی پیشین برای دیگر بازارهای سرمایه نیز اشاره کرده ایم، انتظار می رود فدرال رزرو آمریکا از ماه می اقدام به اجرای روند کاهش نرخ بهره بانکی نماید. در سیاست های پولی بانک مرکزی اروپا نیز به احتمال زیاد باید تغییراتی مشابه طی ماه های پیش رو رخ دهد که همین روند، منجربه روانه شدن سرمایه سپرده گذاری شده در بانک ها به سمت بازارهای مختلف خواهد شد. از آنجاکه بازار مس نیز طی ماه های گذشته، یکی از پربازده ترین بازارهای جهانی به حساب می آید، به احتمال زیاد بخش مهمی از پول سرمایه گذاران جهانی به سمت این بازار سوق داده خواهد شد. حتی در صورتیکه میزان تقاضا برای مس از سوی کارخانه های چینی کاهش یابد، فاکتور کاهش نرخ بهره بانکی در غرب می تواند تا حد زیادی، جلوی ریزش قیمت را گرفته و ریسک سرمایه را تا حد زیادی کاهش دهد.

کد خبر: ۲۸۴٬۳۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • چغندر IR ۰۱:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
      1 0
      تا‌معدن‌مس‌درخشان‌تخت‌گنبد‌بلورد‌ سیرجان‌کرمان‌پیش‌خواهد‌رفت‌که مس 99درصد‌بدون‌باطله‌راکنستاتره‌سبز‌فیروزه‌جواهری‌واقعأ‌جواهر‌را‌به‌قیمت‌خاک‌رس‌ودزدانه‌وماهرانه‌خام‌فروشی‌می‌کنند به‌ترکیه‌.اروپا.چین‌.عربستان‌.عراق.وووو‌بدون‌کوچکترین‌باز‌خواست‌وکمک‌وحمایت‌دولت‌محترم‌وخشکاندن‌بالغ‌بر50 روستای‌کوچک‌وبزرگ‌ومراتع‌عشایری‌ونابود‌کردن‌دام‌عشایر‌وکشاورزی‌ومنابع‌طبیعی‌وانسانی‌منطقه‌والوده‌کردن‌ابهای‌سطحی‌وزیرسطح‌با‌قویترین‌اسید‌موجود‌چرا چرا‌چرا‌کسی‌به‌فکر‌ملت‌ومملکت‌نیست‌ودلسوزی‌نمی‌کند‌که‌اینجور‌به‌تارج‌رفته‌