۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۵
۱۲ درصد زیان دهی تولید تجهیزات پزشکی با احتساب سود ۳۰ درصدی و ۴۰ درصد تورم اقتصادی
یک کارشناس صنعت تجهیزات پزشکی مطرح کرد

۱۲ درصد زیان دهی تولید تجهیزات پزشکی با احتساب سود ۳۰ درصدی و ۴۰ درصد تورم اقتصادی

چیذری کارشناس صنعت تجهیزات پزشکی کشور به بازار گفت: با حساب تورم و زمان خواب سرمایه گذاری، چرخه سرمایه گذاری بدون محاسبه ارزش افزوده تولید حداقل ۱۲ درصد برای تولید کننده زیان به دنبال دارد.

بازار؛ گروه صنعت: حال و روز صنعت تجهیزات پزشکی کشور بهتر از دارو نیست؛ دارویی که با طرح دارویار و احضاریه های پی در پی برای داروسازان آن همراه است. صنعت تجهیزات پزشکی نیز همچون دارو دچار کمبود نقدینگی شدید، انباشت مطالبات معوق تولیدکنندگان از بخش های دولتی و غیره است.

مجموعه ای از اتفاقات که باعث می شود نه تنها تولید به صرفه نباشد بلکه تامین نیز به خطر بیفتد و مردم با کمبود مواجه شوند. در رابطه با وضعیت این صنعت، علیرضا چیذری کارشناس و فعال در حوزه تولید و تامین تجهیزات پزشکی در گفت و گو با بازار توضیح می دهد:

* به عنوان کسی که سال هاست در حوزه تولید و تامین تجهیزات پزشکی فعالیت دارید و دید جامعی از این حوزه در اختیار دارید بفرمایید در حال حاضر وضعیت صنعت تجهیزات پزشکی کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟

در حال حاضر آمارهایی که درباره مطالبات تجهیزات پزشکی مطرح می شود متناقض است. اما آن چیزی که از بیمه ها به عنوان منبعی که بیمارستان ها به آن ها ارجاع می دهند؛ یعنی بیمارستان های دولتی که ۸۵ درصد را تشکیل می دهند نشان می دهد که معوقات بیمه ها در حدود پنج و ۶ ماهه از زمان صدور فاکتور و زمان در دسترس رسیدن صورتحساب بیمارستان ها به خودشان است.

اما چرخه مالی به این صورت است که سه تا چهار ماه ثبت سفارش، تخصیص ارز و حواله زمان می برد و تولید کننده خارجی یا پتروشیمی داخلی باید این زمان را برای تولید استفاده کند.

* اگر تامین تجهیزات از طریق واردات انجام شود این مدت انتظار و خواب سرمایه چقدر است؟

اگر قرار است از خارج از کشور وارداتی صورت بگیرد یک ماه تا یک ماه و نیم هم به این تاریخ اضافه می شود؛ یعنی یک چرخه هشت ماهه در تامین ارز و مواد اولیه داریم. همچنین ۶ ماه تا یکسال هم زمان می برد تا مطالبه خود را از بیمارستان ها و بیمه ها دریافت کنیم. بنابراین به آن ۶ ماه باید این تاریخ هم اضافه کنیم که حدود یک سال و نیم می شود.

برای اینکه تولید کالا توجیه اقتصادی داشته باشد باید ۳۰ درصد اجازه سودآوری بدهیم؛ چون یک سال و نیم نقدینگی در چنین چرخه ای مانده است

با این شرایط سرمایه در گردش یک تاجر یک سال و نیم در این چرخه می ماند تا به چرخش در بیاید. بنابراین برای اینکه تولید کالا توجیه اقتصادی داشته باشد باید ۳۰ درصد اجازه سودآوری بدهیم؛ چون یک سال و نیم نقدینگی در چنین چرخه ای مانده است.

* با این تفاسیر تولیدکننده داخلی با تورم ۴۰ درصدی که مرکز آمار ایران اعلام می کند چه وضعیتی را پیش روی خود می بیند؟

حتی اگر سود ۳۰ درصدی هم برای تولید یا واردات در نظر بگیریم باز با تورم بیش از ۴۰ درصدی اقتصاد کشور، همچنان صنعت سودآور نخواهد شد و طبیعی است که یک تولیدکننده با سود منفی ۱۲ درصد نتواند فعالیتی داشته باشد.

در مورد معوقات نیز، باید توجه کنیم که آمار و ارقام با صادرات و واردات برابری کند. ورود تجهیزات پزشکی با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ در محصول تولید شده است و این درحالی است که اغلب مواد اولیه ۴ هزار و ۲۰۰ نمی گیرند و رقم ۸ هزار میلیارد تومان برای کالاهای تولیدی دور از واقعیت است.

* این روزها که صحبت از تجهیزات یار به میان آمده به نظرتان این طرح چقدر می تواند موفق عمل کند و آیا همچون دارویار تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی را از دور خارج و جای تولید را با واردات عوض خواهد کرد؟

هر کجا اسم کمیته، یار، یاور آمد اگر بخشی از این ماجرا دولت باشد باید فاتحه آن صنعت را خواند. همانطور که در دارویار از ۱۵۰ همت ۶۹ همت بودجه تخصیص گرفتیم و از این رقم نیز ۳۲ همت فقط دریافت شده است. یعنی دولت عمده بدهکار خودش است و عمده پرداخت کننده نیز خودش است؛ در نتیجه ترجیح اش بر این است که پرداخت را به درستی انجام ندهد چون کسری بودجه دارد.

اگر می خواهیم از چالش ارز چند نرخی عبور کنیم باید به تامین کنندگان بر اساس گزارش های فروش سال گذشته و درصد رشد ارز، تسهیلات ریالی بانکی هر مقدار که هست با تنفس یک سال و نیم بدهند

بنابراین به نظر بنده بهترین کار این است که اگر می خواهیم از چالش ارز چند نرخی عبور کنیم باید به تامین کنندگان بر اساس گزارش های فروش سال گذشته و درصد رشد ارز، تسهیلات ریالی بانکی هر مقدار که هست با تنفس یک سال و نیم بدهند؛ چون این چرخه پول یک سال و نیم زمان می برد. این بهترین کار است که فساد ارز چند نرخی از کل کشور برچیده شود.

* در حال حاضر با حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی از تجهیزات پزشکی چقدر نقدینگی در قالب تسهیلات برای ادامه فعالیت نیاز دارید؟

در حوزه تجهیزات پزشکی و بر اساس محاسباتی که از هجرت از ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تا ۲۸ هزار و ۵۰۰ تا بازار آزاد انجام شده در حدود ۸۸ همت نیاز به تسهیلات برای حفظ وضعیت فعلی داریم. البته اگر بخواهیم با زشد ۲۰ درصدی از کمبودها نیز عبور کنیم به ۱۰۰ همت نقدینگی نیاز داریم.

* اگر بخواهید انتظار وزیر بهداشت نسبت به رشد تولید صنعت تجهیزات پزشکی را برآورده کنید چه زیرساخت هایی را مطالبه می کنید؟

وزیری داریم خیلی نجیب اما کارهایش خیلی عجیب است؛ چرا که در وضعیتی که بخش خصوصی پول ندارد و می گوید رشد دهید. البته او عرق ملی دارد و به عنوان پزشکی که سال ها رزمنده بوده و برای این مملکت تلاش کرده، مقالات علمی بسیار خوبی دارد و به عنوان یکی از دانشمندان کشور شناخته می شود آرزو دارد که در همه چیز خودکفا شویم.

اما باید پرسید آقای عین اللهی عزیز آیا زورت به نماینده ها، دولت، سازمان برنامه بودجه می رسد که بودجه لازم را برای تحقق آرزو و این خواسته ها تامین کنی؟ خیر.

به هر حال او یک پزشک است که دید مالی هم ندارد و خوشبختانه فردی است که سالم زندگی کرده و سلامت مالی دارد، بنابراین به طور حتم درک او از فعالیت اقتصادی و توجیه اش همچون تولیدکنندگانی که در این عرصه تلاش می کنند نیست.

کد خبر: ۲۷۱٬۱۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha