۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۶
ثبت مشخصات فرش ایرانی با کمک هوش مصنوعی| جلوگیری از جعل و تقلب در تولید قالی
در گفت و گو با بازار مطرح شد؛

ثبت مشخصات فرش ایرانی با کمک هوش مصنوعی| جلوگیری از جعل و تقلب در تولید قالی

اصفهان-مظهری؛ مدیرعامل مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران گفت: با شناسنامه ‌دار کردن فرش های فاخر ایرانی تمام مشخصات آن با استفاده از فناوری هوش مصنوعی ثبت و قالی غیرقابل خدشه، جعل و تقلب می شود.

مهدی مظهری در گفت ‌و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: شناسنامه ‌دار کردن فرش دستباف اگرچه کاری سخت اما بهترین راهکار برای معرفی و هویت‌ بخشی به این هنر فاخر و ارزشمند است.

وی ادامه داد: قانون صدور شناسنامه فرش دستباف سال ۱۳۸۱ تصویب شد اما اقدام خاصی در این زمینه انجام نشده بود؛ بر همین اساس از یک سال و نیم گذشته جلسه ‌های فشرده‌ ای در این خصوص با مسئولان مرکز ملی فرش ایران برگزار شد تا در نهایت به شیوه‌نامه ‌ای تدوین شده در این حوزه رسیدیم که توسط معاون صنایع عمومی وزیر صمت به عنوان روش صدور شناسنامه برای فرش دستباف ابلاغ شد.

مدیرعامل مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران گفت: مرکز ملی شماره‌ گذاری کالا و خدمات ایران به عنوان یکی از شرکت‌ های تابعه وزارت صنعت، معدن و تجارت و نماینده رسمی سازمان «GS1» در حوزه کد گذاری کالا و خدمات فعالیت می کند. استانداردهای حوزه کاتالوگ‌ گذاری کالاها یعنی فهرست راهنمای اشیاء و کالاها، توسط این سازمان مشخص می شود.

همکاری ارزیابان فرش با کارگزاری ‌ها

مظهری تصریح کرد: برای صدور شناسنامه به سامانه ‌ای نیاز بود که نمایندگی‌ها و کارگزاران در همه جای کشور بتوانند از آن استفاده کنند اما مهمتر از آن داشتن ارزیابان فرش بود می توان گفت یکی از مهمترین نیازمندی‌ها در این زمینه بود. این افراد باید به عنوان مُعتمد و ارزیاب صدور شناسنامه فرش با کارگزاری ‌ها همکاری کنند.

وی ادامه داد: در زمان حاضر قرارداد همکاری با ۱۷ کارگزار فرش امضا شده است که در سراسر کشور از جمله استان اصفهان فعالیت خواهند داشت. البته باید توجه داشت که شناسنامه ‌دار کردن فرش دستباف به صورت بین المللی انجام می ‌شود و با توجه به اینکه در تمام دنیا ایران را با بارکد و پیش شماره ۶۲۶ می ‌شناسند، این شناسنامه پس از صدور به طور همزمان به ۱۷ زبان دنیا منتشر می ‌شود.

مدیرعامل مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران اظهار کرد: برخورداری از کُد موقعیت مکانی از ویژگی ‌های این شناسنامه بین ‌المللی است که اطلاعات هویتی بافنده فرش در آن ثبت شده و قابل رصد است که این ویژگی یکی از مزایای مهم این کار به شمار می رود.

مظهری ادامه داد: نگه داشتن اصالت فرش از دیگر ویژگی‌ های شناسنامه‌ دار کردن فرش دستباف است، با این روش تمام مشخصات فرش با استفاده از فناوری هوش مصنوعی ثبت و بنابراین فرش غیر قابل خدشه، جعل و تقلب می ‌شود.

شناسنامه ‌دار کردن فرش دستباف به شکل بین المللی

مدیرعامل مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران گفت: شناسنامه ‌دار کردن فرش دستباف به شکل بین المللی انجام می ‌شود و با توجه به اینکه در تمام دنیا ایران را با بارکد و پیش شماره ۶۲۶ می ‌شناسند، این شناسنامه پس از صدور به طور همزمان به ۱۷ زبان دنیا منتشر می ‌شود؛ کارگزاران شناسنامه دار کردن فرش در سراسر کشور از جمله اصفهان فعال هستند.

کد خبر: ۲۷۱٬۰۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha