۱۰ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۱
دولت قصد افزایش قیمت گازوئیل را ندارد
سخنگوی دولت:

دولت قصد افزایش قیمت گازوئیل را ندارد

ربیعی، سخنگوی دولت گفت: دولت قصد افزایش قیمت گازوئیل را ندارد و صحبت‌های مطرح شده دراین باره شایعه است.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، علی ربیعی امروز (سه شنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران، ضمن تبریک فراسیدن میلاد با سعادت امام هشتم امام رضا (ع)، به سخنان اخیر رئیس جمهور در جلسه گذشته هیئت دولت در خصوص ضرورت همکاری و هم افزایی و کنار هم بودن همه قوا و نهادهای کشور اشاره کرد و افزود: بنای دولت بر همکاری صمیمانه، همراهانه و هم افزا برای عبور از شرایط دشوار امروز و پاسخ به نیازها و حل مشکلات مردم است. ربیعی تصریح کرد: امروز آثار تخریبی تحریم‌های بی سابقه و هم پوشانی آن با شیوع بیماری کرونا که آثار عظیم اقتصادی، اجتماعی در همه دنیا داشته است و آثار و علائم به حرکت در آوردن جریان‌های نا امن کننده داخل کشور را از سوی بدخواهان مشاهده می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه ما یک وضعیت بی سابقه‌ای را در این دوره تاریخی داریم، تصریح کرد:‌ دولت در خط مقدم مقابله با تهدیدهای نظامی، ‌ امنیتی و هم فشار بی سابقه و خشن اقتصادی قرار دارد.
سخنگوی دولت با اشاره به اینکه در کنار همه اینها، عملیات روانی گسترده هم در کشور صورت می‌گیرد، گفت: عبور موفق از این مقطع وظیفه ملی همه ماست، امروز باید بیش از گذشته همه قواها و نهادها و مردم و نهادهای مدنی جامعه در کنار قرار گیرند.

ربیعی افزود: ما اطلاع داریم که مشکلات اقتصادی زندگی مردم را دشوار کرده است، فشارهایی که دولت در مقابل آن‌ها امروز ایستاده که هم با تحریم و هم با آثار تحریم مقابله می‌کند، این‌ها فشارهایی بوده که آثار آن در جامعه هم بیش از پیش هویدا می‌شود.

وی همچنین با اشاره به عملیات روانی دشمن، شایعه سازی بر روی موارد مختلف اجتماعی، ‌اقتصادی از جمله افزایش قیمت گازوئیل و ایجاد ظن گمان در کشاورزان و نیز حوزه حمل و نقل و برخورد با دلالان که در فضای مجازی پخش شد، گفت:‌ ما بارها اعلام کردیم که دولت بنای افزایش قیمت را در بازار ندارد و فیلم منتشر شده برخورد با دلالان مربوط به سال‌های قبل بوده است.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه هر هفته صدها مطلب تولید که به روان جامعه فشار می‌آورد و موجب ایجاد واکنش‌های نگران کننده در مردم می‌شود، افزود: من فکر می‌کنم هوشیاری رسانه ها، سنجیده سخن گفتن همه ما و در کنار هم قرار گرفتن، مسیری است که ما ناگزیریم امروز در کنار هم قرار بگیریم، با اعتماد میان قوا، با اعتماد جامعه با دولت، ‌جامعه با جامعه الزاماتی است که باید از این دوران سخت عبور کنیم.

ربیعی تاکید کرد: بنای دولت همکاری صمیمانه و متواضعانه با همه قوا و نهادهای مختلف و همه کسانی است که می‌توانند اثری در عبور موفق از این بحران داشته باشد و بتوانند دولت و مردم را یاری کنند.

وی همچنین با اشاره به اینکه امروز روز صنعت و معدن است، گفت: بحث‌های مفصلی در دولت در مورد برنامه‌های مقابله با واردات و نیز حرکت در جهت افزایش تولیدات داخلی چه در ستادهای اقتصادی و چه در جلسات اصلی دولت و سایر شوراهای دولت، در جریان بوده است.

سخنگوی دولت گفت: امسال برای ما بحث صنعت و معدن قطعاً متفاوت‌تر از گذشته است.

ربیعی افزود: با فشارهای تحریم، صنعت ما مسیرهای جدیدی را در ارتقاء و توسعه پیدا کرده است و ما واقعا نیازمند جهش تولید بوده و هستیم.

وی گفت: خوشبختانه با ممنوع کردن واردات بیش از دو هزار قلم کالای وارداتی، شرکت‌های دانش بنیان گسترش پیدا کرده اند و صنعت در عرصه‌هایی که جامعه نیاز داشته به حرکت جهش وار در آمده است.

سخنگوی دولت تاکید کرد:‌ به رغم فشارهایی که امروز در زندگی مردم است و بخش اعظم و تاثیر گذار آن ناشی از تحریم هاست، رشد صنعت و معدن ما آینده نوید بخشی را برای اشتغال و فراوانی کالا پیش روی ما قرار داده است.

ربیعی همچنین گفت: به اذعان بسیاری از کنشگران در عرصه تولید، ایران در حال تبدیل شدن به یک کارخانه بزرگ تولیدی است.

سخنگوی دولت با اشاره به پیشرفت طرح‌های در دست اقدام دولت گفت: فقط در سال ۹۹، به ارزش ۲/۲ میلیارد دلار طرح افتتاح خواهیم کرد.

علی ربیعی در ادامه نشست هفتگی با خبرنگاران با اشاره به پیشرفت طرح‌های تولیدی اظهار داشت: رشد مطلوب تولید عمده محصولات کلیدی کشور ما در سال ۱۳۹۸ به گونه‌ای بوده است که کنسانتره، آهن اسفنجی، فولاد خام و گندله همه رشد داشته اند و برنامه ریزی که برای سال ۱۳۹۹ صورت گرفته به گونه‌ای است که حداقل ده درصد در فولاد و ۱۲ درصد در مس و ۷۵ درصد در آلومینیوم به رشد برسیم.

سخنگوی دولت ادامه داد: سازمان ایمیدرو که کارش را در این دولت آغاز کرد در بخش‌های معدن تمرکز کرد و خوشبختانه در سال‌های ۹۸ و ۹۹ به ثمر نشسته است؛ امروز بخش اعظمی از صادرات ما از همین حوزه صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۹ در مجموع ۲/۲ میلیارد دلار طرح افتتاح خواهیم کرد گفت: در حال حاضر طرح انتقال آب خلیج فارس به استان‌های هرمزگان، کرمان و یزد دنبال می‌شود؛ ۷ طرح فولاد سازی در حال تکمیل است، ۱۷/۵ میلیون تن کنسانتره و ۱۵/۵ میلیون تن گندله در سنگان از جمله پروژه‌های تحت نظارتی هست که به بهره برداری خواهد رسید.

ربیعی با بیان اینکه فشار بر ایران برای فروش نفت و محروم کردن ما از صادرات باعث شد صادرات ما در حوزه صنعت و معدن رشد خوبی داشته باشد، اظهار داشت: اهداف صادراتی ما تاکنون محقق شده است و نگرانی برای تامین ارز در سال ۹۹ نداریم.

سخنگوی دولت ادامه داد: ما در سال ۹۹، ۲۰۰ طرح با ۱۷۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری که فقط ۴۰ هزار شغل مستقیم ایجاد می‌کند اجرا خواهیم کرد؛ این طرح‌ها هم هدف جایگزینی واردات دارد و هم زنجیره ارزش را تکمیل می‌کند همچنین صادرات غیر نفتی را افزایش می‌دهد و فناوری‌های نوین را بازسازی می‌کند. ۲۶ درصد سرمایه گذاری‌ها نیز در مناطق محروم و کم برخوردار صورت گرفته است.

وی در ادامه با اشاره به پیشرفت‌ها در حوزه تولید دارو حتی داروی بیماری، چون سرطان افزود: وزیر بهداشت هم در جلسه گذشته ستاد ملی مقابله با کرونا گزارش داد که در تولید واکسن کرونا هم گام‌های موفقی برداشتیم و جزء کشورهایی هستیم که مراحل اول را در تولید واکسن با موفقیت دنبال کردیم.

سخنگوی دولت همچنین اعلام کرد: ۷۱ هزار و ۲۰۰ طرح که پیشرفت ۲۰ تا ۸۰ درصدی داشته نوید بیش از ۲ میلیون شغل تا ۱۴۰۰ را به ما می‌دهد.

ربیعی با تشریح وضعیت کشور از نظر شیوع ویروس کرونا گفت: هر هفته حداقل در سه کمیته فرعی و یک جلسه اصلی دولت موضوع کرونا را دنبال می‌کند؛ آمار مبتلایان از مرز ۱۰ میلیون مبتلا عبور کرده و ۵۸۰ هزار مرگ و میر هم بر اثر این ویروس ثبت شده است.

وی ادامه داد: گزارش‌ها نشان می‌دهد استان‌هایی که وارد پیک (اوج شیوع) شده اند آمار جان باختگان را بالا برده اند. استانی مثل خوزستان به یک ثبات نسبی رسیده، اما وضعیت کاملا بازگشت پذیر است؛ در ستاد کرونا مهمترین عامل پیک‌های جدید عادی شدن کرونا برای مردم است.

ربیعی گفت: رفتارهای غیر بهداشتی و پرخطر مردم و عدم مراعات در برخی واحدهای ارائه دهنده خدمات عمومی باعث افزایش آمار شده؛ در برخی از شهرستان‌ها و محلات هم یکی از علل، پنهان کردن بیماری توسط افراد بوده است. بررسی‌ها نشان داد برچسب زنی در مورد بیماران که خودشان قربانی هستند سبب پنهان کردن بیماری شده لذا رسانه‌ها باید کمک کنند تا در این زمینه فرهنگ سازی صورت بگیرد.

اجباری شدن ماسک برای اماکن عمومی و مناطق قرمز و نارنجی
سخنگوی دولت گفت: با توجه به اینکه دستورالعمل‌های بهداشتی در برخی مناطق کشور رعایت نشده است، ماسک اجباری می‌شود.

علی ربیعی در نشست خبری با خبرنگاران، با اشاره به این که دستور العمل‌های بهداشتی در برخی نقاط کشور ۲۰ درصد تنزل داشته است، افزود: در این مرحله ناچاریم که برای اجرایی کردن دستور العمل‌های بهداشتی و نظارت بیشتر، تصمیمات جدیدی اتخاذ کنیم که از روز ۱۵ تیر استفاده از ماسک در اماکن سرپوشیده عمومی و در مناطق قرمز و نارنجی اجباری است.

وی گفت: در مناطق سفید نیز با تشخیص وزارت بهداشت استفاده از ماسک اجباری خواهد بود، همچنین توزیع ماسک در مترو اجباری است، با همکاری شهرداری و وزارت صمت توزیع ماسک ارزان قیمت نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.
سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه خوشبختانه ظرفیت ماسک صنعتی در کشور به ۵ میلیون رسیده است، افزود: ماسک ارزان قیمت هم اکنون در برخی نقاط به فروش می‌رسد که باید گسترش پیدا کند.

ربیعی گفت: بحث نظارت عمومی گسترش پیدا خواهد کرد و مردم از طریق سامانه شکایت ۱۹۰ می‌توانند اطلاعات خود را درباره رعایت نکردن مراکز اعلام کنند و وزارت بهداشت نیز با همکاری قوه قضائیه گشت‌هایی را خواهد داشت که بتوانیم نظارت خود را افزایش دهیم.

وی افزود: بهداشت محیط کار با دقت بیشتری دنبال می‌شود، بازرسان بیشتری در این زمینه به کار گرفته شده اند، همچنین ارائه دهندگان خدمت نیز موظفند از تاریخی که ماسک اجباری می‌شود از ارائه خدمات به افرادی که مراعات نمی‌کنند، خودداری کنند.

سخنگوی دولت گفت: تلاش‌هایی که ما تاکنون صورت دادیم بر این مبنا بوده که وارد موج دوم نشویم، فعلاً تمرکز ما بر روی استان‌هایی است که وارد پیک می‌شوند و یا اساساً پیک کرونا را تجربه نکرده اند، ما باید بدانیم که با توجه به مشکلاتی که کرونا بر اقتصاد کشور وارد کرده است، ناگزیریم زندگی بهداشتی همراه با کرونا را هر روز بیش از گذشته تمرین کنیم و ارتقا دهیم.

ربیعی افزود: قابل فهم است که خستگی هر روزه روحی و روانی از کرونا قابل درک است، اما راه حل در رعایت نکردن دستور العمل‌های نیست.

وی گفت: باید با خویشتن داری در میان مدت و درازمدت کشور را تبدیل به جامعه سلامت محور و مراقبت حداکثری را راهنمای عملی در جامعه کنیم، نباید دستاوردهایی را که پرستاران و پزشکان و کارگران بخش درمان با فداکاری و سختی انجام داده اند از دست برود بلکه باید استمرار پیدا کند.

سخنگوی دولت افزود: عادی سازی و سهل انگاری، دستاوردهای ما را قطعاً از بین می‌برد، درخواست داریم که همه به پویش ماسک بپیوندند.

ربیعی در خصوص تصمیمات دولت در هفته گذشته هم گفت: به مرزنشینان ما اجازه داده شد برای جلوگیری از قاچاق و هم کمک به زندگی شان بتوانند از فرآورده‌های نفتی صادرات داشته باشند، خوشبختانه با تصمیمی که در دولت گرفته شد، از ابتدای سال ۹۹ دولت ۴۵۰ میلیون لیتر به ساکنان روستاهای مرزی تا شعاع ۲۰ کیلومتر اختصاص خواهد یافت و ساماندهی آن بر عهده وزارت نفت خواهد بود، ۲۰ درصد ارزش ریالی کل صادرات را به مرزنشینان خواهیم داد که از این ۲۰ درصد ۸۰ درصد به حساب مستقیم خانوارها واریز خواهد شد و ۲۰ درصد نیز برای اشتغال و توسعه کارهای حمایتی در این مناطق خواهد بود.

کد خبر: ۲۷٬۱۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha