۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۰
احداث ۱۷ شهرک صنعتی خورشیدی تا تابستان| سرمایه‌گذاری با ۲.۵ میلیارد تومان در انرژی پاک
مدیرکل نیروگاه‌های مقیاس کوچک وزارت نیرو اعلام کرد

احداث ۱۷ شهرک صنعتی خورشیدی تا تابستان| سرمایه‌گذاری با ۲.۵ میلیارد تومان در انرژی پاک

مدیرکل توسعه نیروگاه‌های مقیاس کوچک وزارت نیرو گفت: ۱۷ شهرک صنعتی خورشیدی تا قبل از پیک تابستان واگذار خواهد شد.

به گزارش بازار، جعفر محمدنژاد سیگارودی، با بیان اینکه طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار شده تا در کنار شهرک‌های صنعتی زمین‌های از طریق منابع طبیعی اختصاص یابد و سازمان ساتبا تمامی زیرساخت‌ها را فراهم می‌کند، گفت: زمینی باید تهیه شود که در آن امکان اتصال نیروگاه‌ها به شبکه و مجوز محیط زیستی داشته باشد.

وی افزود: با سازمان شهرک‌های صنعتی توافق شده که زیرساخت‌های لازم مشخص و از طریق شرکت‌های برق‌ منطقه‌ای و توزیع زیرساخت‌های پست برق، شبکه و انتقال به آنجا فراهم تا زمانی که نیروگاه‌ها احداث شدند برق آن‌ها به شبکه تزریق شود.

مدیرکل توسعه نیروگاه‌های مقیاس کوچک وزارت نیرو با بیان اینکه احداث این نیروگاه‌ها با هدف تامین برق مشترکان همان منطقه بوده است، گفت: از یک فرد حقیقی تا شرکت‌های حقوقی می‌توانند در این نیروگاه‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

محمدنژاد افزود: در این شهرک‌ها ساختگاه‌های ۱۰۰، ۲۰۰ و۵۰۰ کیلووات، یک، دو و سه مگاوات تعیین شده است، سازمان شهرک‌های صنعتی زمین مورد نیاز نیروگاه‌ها را به فروش می‌رساند و این قابلیت واگذاری دارد.

وی با بیان اینکه اولین مورد در قزوین بود، بدین صورت که زمین را در پایین‌ترین سطح واگذار می‌کنند تا کمترین هزینه از متقاضی اخذ شود، گفت: نیروگاه‌های خورشیدی مانند سایر زمین‌هایی که سازمان شهرک‌های صنعتی به فروش می‌رسانند نیست چراکه نیاز به شبکه آب و فاضلاب و حتی لوله گاز ندارد.

مدیرکل توسعه نیروگاه‌های مقیاس کوچک وزارت نیرو با بیان اینکه زمین این مناطق آسفالت نیست و حتی دور نیروگاه نیز دیوارکشی نمی‌شود، گفت: این موارد هزینه زمین را کاهش می‌دهد، طبق توافق صورت گرفته ۲۰ درصد هزینه زمین از ابتدا دریافت و مابقی طی ۱۰ سال به‌صورت قسطی از متقاضی اخذ می‌شود.

محمدنژاد ادامه داد: قیمت زمین در سطح شش تعیین، تمام مجوزها اخذ می‌شود که همین مساله استقبال در این حوزه را افزایش می‌دهد، مدل قراردادی ماده ۶۱ را می‌توانیم منعقد کنیم که ۲۰ ساله است که قیمت در ظرفیت مختلف تفاوت دارد.

به گفته وی اخذ قرارداد برای احداث این نیروگاه های خورشیدی در شهرک‌های صنعتی خورشیدی توسط ساتبا صورت می گیرد و واگذاری زمین از طریق شهرک های صنعتی کل کشور انجام می سود و این یک همکاری متقابل است.

به گفته وی مدل دیگر این است که عرضه در بورس صورت می‌گیرد و متقاضی می‌تواند خریداری کند اما فعلا در فاز اول کسانی که می‌خواهند برق تولید و در بورس عرضه کنند می‌بایست شخصیت حقوقی داشته باشند و فقط شرکت‌ها می‌توانند در این بخش فعال باشند.

مدیرکل توسعه نیروگاه‌های مقیاس کوچک وزارت نیرو با تاکید بر اینکه در تلاش هستیم که امکان احداث نیروگاه از طریق اشخاص حقیقی با مدل بورس نیز فراهم شود، گفت: بورس انرژی موافقت کرده که تنها اشخاص حقوقی وارد این کار شوند.

محمدنژاد تصریح کرد: تفاهم نامه‌ای را با سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران مبادله کردیم که حداقل در هر استان یک شهرک تخصصی خورشیدی ایجاد کنیم، رایزنی‌های زیادی صورت گرفته و نزدیک ۱۷ شهرک صنعتی خورشیدی تا قبل از پیک تابستان با همین مدل که فراخوان کردیم واگذار خواهد شد.

وی با بیان اینکه شهرک صنعتی خورشیدی قزوین ۳۱ ساختگاه داشت، که ۱۷ مگاوات در مدت زمان سه ساعت واگذار شد که هم اشخاص حقیقی و حقوقی را دربرمی‌گرفت، گفت: بیش از ۹۰ درصد کسانی که در این ۳۱ خواستگاه سرمایه‌گذاری کردند اشخاص حقیقی هستند.

مدیرکل توسعه نیروگاه‌های مقیاس کوچک وزارت نیرو با تاکید بر اینکه کمترین میزان سرمایه‌گذاری در شهرک‌های تجدیدپذیر حدود ۲.۵ میلیارد تومان است، گفت: متقاضی ۲۰ درصد هزینه زمین را پرداخت می‌کند و مابقی را به طور قسطی در طول ۱۰ سال می‌پردازد، هر کیلووات ۲۶ میلیون تومان هزینه دارد که در مجموع متقاضی باید ۲.۵ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کند.

به گفته محمدنژاد قرارداد تضمینی ۲۰ سال با متقاضی منعقد می‌شود و هزینه سرمایه گذاری آن در طول چهار تا چهار و نیم سال بازمی‌گردد و اگر موفق شویم مجوز ورود اشخاص حقیقی به بورس را نیز اخذ می‌کنیم می‌توان با قیمت بالاتر برق را در بورس عرضه کرد.

کد خبر: ۲۷۰٬۳۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha