۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۶
۱۹ ماه از جراحی اقتصادی گذشت | هنوز قیمت مرغ با نهاده معادل سازی نشده است
رئیس کمیسیون اقتصاد اتاق بازرگانی گرگان:

۱۹ ماه از جراحی اقتصادی گذشت | هنوز قیمت مرغ با نهاده معادل سازی نشده است

گرگان- مبصری، رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی گرگان گفت: پس از گذشت ۱۹ ماه از از اجرای طرح همسان سازی ارز و به زعم دولت جراحی اقتصادی، هنوز قیمت گوشت مرغ با نرخ نهاده معادل سازی نشده است.

رضا مبصری در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: دولت با استراتژی جراحی اقتصادی می خواست توده ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی را خارج کند اما این اتفاق رقم نخورد و نرخ دلار به ۲۸ هزار تومان تبدیل شد و در واقع هفت برابر افزایش یافت.

رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی گرگان افزود: در سیاست قیمت گذاری دستوری و همسان سازی نرخ ارز هیچ اتفاق مثبتی رخ نداد و حتی خروجی منفی داشت.

وی گفت: قرار بر این بود که برای جبران اثرات این اتفاق، سرمایه در گردش ۲۲ هزار میلیاردی به صنعت طیور تزریق شود اما این رقم به کمتر از ۱۰ هزار میلیارد تومان کاهش یافت.

وی ادامه داد: ۷۰ درصد هزینه تمام شده مرغ گوشتی مربوط به خوراک دام است، با توجه به هفت برابر شدن نرخ ارز، قیمت نهاده هم هفت برابر افزایش یافت که به تبع آن بایستی سبب افزایش پنج برابری قیمت مرغ میشد، این درحالی است که این افزایش کمتر از ۲.۲ بوده است، یعنی پس از گذشت ۱۹ ماه از اجرای طرح حذف ارز ترجیحی هنوز موفق نشده ایم نرخ محصول تولیدی را با نرخ نهاده معادل سازی کنیم.

مبصری در پایان بیان کرد: تمام این موارد باعث شد صنعت طیور نتواند با تغییر شرایط تطبیق پیدا کند و مرغداران در مقطعی متضرر شدند که برای جبران این شرایط شهریور ماه ۱۴۰۱، ۲۵۰ هزار تن مرغ منجمد با نرخ بسیار نازل به بازار تزریق شد که این اقدام هم به تولید آسیب وارد کرد.

کد خبر: ۲۶۷٬۹۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha