۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۲
کُندی پرداخت تسهیلات ۳۵۰ میلیونی مسکن روستایی| تبعیت تنها ۴ بانک از مصوبه بانک مرکزی
«بازار» گزارش می دهد

کُندی پرداخت تسهیلات ۳۵۰ میلیونی مسکن روستایی| تبعیت تنها ۴ بانک از مصوبه بانک مرکزی

پرداخت تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی مسکن روستایی در حالی از دو هفته پیش توسط بانک مرکزی به ۹ بانک عامل ابلاغ شده است که تنها ۴ بانک اقدام به تبعیت از دستورالعمل بانک مرکزی کرده اند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: افزایش تسهیلات مسکن روستایی به ۳۵۰ میلیون تومان با نرخ سود ۵ درصد دو هفته پیش از سوی بانک مرکزی به ۹ بانک عامل ابلاغ شد تا نگرانی برخی متقاضیان ساخت مسکن در روستاها که اتفاقا مراحل ساخت خود را به نیمه رسانده اند مرتفع شود. از یکشنبه، ۱۰ دی‌ ماه ۱۴۰۲ قرار شد متقاضیان تسهیلات مسکن روستایی با مبلغ جدید ۳۵۰ میلیون تومان با مراجعه به شعب ۹ بانک عامل درخواست خود را ارائه داده و برای نوسازی و ساخت مسکن روستایی اقدام کنند.

از همان روزهای نخست بنیاد مسکن اقدام به انتشار آماری کرده و توپ را به زمین بانک ها انداخت تا نشان دهد اقدامات مربوط به تشکیل پرونده را به خوبی انجام داده است.

کُندی پرداخت تسهیلات ۳۵۰ میلیونی مسکن روستایی| تبعیت تنها ۴ بانک از مصوبه بانک مرکزی

«مجید جودی» معاون امور مسکن روستایی بنیاد مسکن با اشاره به اینکه ۹ بانک عامل از سوی بانک مرکزی برای پرداخت تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی مسکن روستایی تعیین شده‌اند گفته بود که بنیاد مسکن ۳۵۰ هزار متقاضی را به بانک‌ها معرفی خواهد کرد و هم‌ اکنون ۱۰۰ هزار پرونده آماده در همین زمینه وجود دارد و افرادی که درخواست داده‌اند نیز می‌توانند با مراجعه به بنیاد مسکن در استان‌ها و شهرستان‌ها به تکمیل پرونده‌های خود بپردازند.

بانک های عامل چاره ای جز اینکه خود را با سرعت تشکیل پرونده هماهنگ کنند ندارند اما با گذشت دو هفته از ابلاغ بانک مرکزی گزارش ها حاکی از این است که از ۹ بانک عامل تنها ۴ بانک از دستورالعمل بانک مرکزی تبعیت کرده اند

این آمار نشان داد که بانک های عامل چاره ای جز اینکه خود را با سرعت تشکیل پرونده هماهنگ کنند ندارند اما با گذشت دو هفته از ابلاغ بانک مرکزی گزارش ها حاکی از این است که از ۹ بانک عامل تنها ۴ بانک از دستورالعمل بانک مرکزی تبعیت کرده اند.

بانک‌های ملی، صادرات، پست بانک، تجارت، سپه، ملت، مسکن، رفاه و کشاورزی موظف به پرداخت تسهیلات به ۳۵۰ هزار متقاضی روستایی شده اند اما از این تعداد تنها ۴ بانک، رفاه کارگران، پست بانک، کشاورزی و تجارت اقدام به پرداخت تسهیلات کرده اند

در ابلاغیه بانک مرکزی بانک‌های ملی، صادرات، پست بانک، تجارت، سپه، ملت، مسکن، رفاه و کشاورزی موظف به پرداخت تسهیلات به ۳۵۰ هزار متقاضی روستایی شده اند اما از این تعداد تنها ۴ بانک، رفاه کارگران، پست بانک، کشاورزی و تجارت اقدام به پرداخت تسهیلات کرده اند.

بیشترین نگرانی در میان متقاضیان تسهیلات مسکن روستایی شامل متقاضیانی است که برای دریافت تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی درخواست داده بودند و هنوز این تسهیلات را دریافت نکرده‌اند بوده است چرا که در اطلاعیه بنیاد مسکن آمده بود تسهیلات آنان اتوماتیک‌ وار به ۳۵۰ میلیون تومان افزایش خواهد یافت.

کُندی پرداخت تسهیلات ۳۵۰ میلیونی مسکن روستایی| تبعیت تنها ۴ بانک از مصوبه بانک مرکزی

«رضا حمیدی» مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن در پاسخ به این پرسش که آیا تمام ۹ بانک عامل اقدام خود را برای پرداخت تسهیلات مسکن روستایی آغاز کرده اند؟ گفت: از ۹ بانک عامل صادرات، ملی، پست بانک، تجارت، سپه، ملت، مسکن، رفاه و کشاورزی تنها ۴ بانک، پست بانک، کشاورزی، رفاه کارگران و تجارت ابلاغ استانی خود را انجام داده اند.

در هفته های جاری مابقی بانک ها نیز ابلاغیه استانی را انجام دهند. ابلاغیه رسمی استانی بانک‌های صادرات، ملت و ملی طی دو هفته آینده انجام می‌شود اما بانک مسکن به دلیل تحت تراز مالی طی هفته آتی روند این تسهیلات را به انجام خواهد رساند

وی افزود: این ۴ بانک عامل که ابلاغ استانی را انجام داده اند سهمیه ۱۱۱ هزار فقره ای دارند و به نظر می رسد در هفته های جاری مابقی بانک ها نیز ابلاغیه استانی را انجام دهند. ابلاغیه رسمی استانی بانک‌های صادرات، ملت و ملی طی دو هفته آینده انجام می‌شود اما بانک مسکن به دلیل تحت تراز مالی طی هفته آتی روند این تسهیلات را به انجام خواهد رساند.

سال گذشته وام مسکن روستایی از ۱۰۰ میلیون تومان به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافت، اما امسال از ۲۰۰ میلیون تومان به ۳۵۰ میلیون تومان رسیده است و به نظر می رسد این اقدام بتواند تا حدودی سرعت ساخت و ساز مسکن روستایی را افزایش دهد.

اقساط بازپرداخت تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی با نرخ سود پنج درصد، حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در ماه خواهد بود.

بانک مرکزی چهارم دی‌ ماه بخشنامه افزایش سقف فردی تسهیلات مسکن روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر به مبلغ ۳۵۰ میلیون تومان با نرخ سود پنج درصد را به ۹ بانک ابلاغ کرد.

حال با توجه به اینکه برای اولین بار سقف تسهیلات و تعداد آن بیشتر از دوره های گذشته افزایش داشته است به نظر می رسید بانک ها تا حدودی با مقاومت بیشتری نسبت به پرداخت این میزان مبلغ اقدام کنند اما آنطور که صالحی رییس بنیاد مسکن اعلام می کند بانک ها همکاری خوبی در این خصوص داشته اند و به همین جهت انتظار می رود سرعت پرداخت ها بهتر از دوره قبل که سقف وام ۲۰۰ میلیون تومان و تعداد آن ۲۰۰ هزار فقره بود باشد.

نکته ای که در این یک هفته شاهد آن هستیم این است که بنیاد مسکن هنوز از میزان تسهیلات پرداخت شده آماری ارائه نکرده است. هر چند هفته گذشته معاون امور مسکن روستایی بنیاد مسکن اعلام کرده بود که ۱۰۰ هزار پرونده آماده برای وام مسکن روستایی وجود دارد.

کد خبر: ۲۶۷٬۸۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مهدی IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۵
      2 0
      ما دویست میلیونی گرفتیم پایان کارمون مونده آیا ۱۵۰ را هم میتونیم بگیریم خونه تموم نشده تا خرخره هم زیر قرضیم
    • اکبر IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
      1 0
      بانک تجارت شهرستان بیرجند هنوز دستور العمل برا پرداخت نداره لظفا کاری کنید ابلاغ کنید بهشون .
    • مهدیه صمدی IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
      0 0
      سلام این 4 بانک عامل . ک نوشتین . ما رو بنیاد مسکن معرفی کرد به بانک تجارت . معرفی نامه رو بردیم بانک تجارت مدیر تسهیلات اصلا در جریان نبود . ک چنین وامی هست برگه معرفی نامه رو از ما گرفت انداخت تو پرونده گفت خبرتون میکنیم خب ما واقعا تا کی باید انتطار بکشیم تمام راه یک طرف بانک و پرداختی اون یک طرف . خواهش میکنم به بانک تجارت ابلاغیه و دستور پرداخت بدین . هرچی دیر تر پرداخت بشه این وام به اندازه وام پارسال هم دیگ کاراییی نداره همه چیز گرون میشه دستمرد و مصالح و حمل و نقل مصالح تا روستا . خواهش میکنم ابلاغ کنید