۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰
توسعه اکولوژیکی شتر با هوش مصنوعی و و همکاری مسالمت‌آمیز صنایع و معادن
رییس مرکز اصلاح نژاد وزارت جهاد کشاورزی مطرح کرد

توسعه اکولوژیکی شتر با هوش مصنوعی و و همکاری مسالمت‌آمیز صنایع و معادن

رییس مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی مهمترین محدودیت در توسعه اکولوژیکی شتر را محدودیت مراتع و نقش آن در کاهش فواصل نسلی جهت تبدیل این حوزه به یک مزیت اقتصادی در کشور ذکر کرد.

به گزارش بازار، عباس اکبری‌شریف در جریان بازدید از یک واحد پرورش شتر در روستای فهرج یزد، با اشاره به ظرفیت‌های مطلوب کشورمان در جهت پرورش شتر و توسعه این صنعت با توجه به گستردگی مراتع و بیابان‌ها، اظهار کرد: در همین راستا برنامه توسعه اکولوژیک پرورش شتر در کشور در دستور کار قرار گرفته که استان یزد با توجه به جایگاه سوم به لحاظ جمعیت شتر و راه‌اندازی یک مزرعه بسیار بزرگ الگویی در کشور در اجرای این برنامه بسیار موفق عمل کرده و مدل بسیار خوبی را در این زمینه طراحی و ارائه کرده است.

وی افزود: خوشبختانه معاونت امور دام سازمان جهادکشاورزی استان یزد در کاری مشترک با مرکز تحقیقات علوم دامی و مرکز اصلاح نژاد دام کشور اقداماتی را در زمینه هوشمندسازی چرای دام‌ها در سطح مرتع به صورت مستمر داشته است.

اکبری‌شریف از ملزومات چرای مستمر دام در مرتع را داشتن یک برنامه و مدل الگویی برای چرای دام دانست و افزود: قطعاً رصد و پایش خوب علمی و آنلاین از حضور دام در مرتع می‌تواند علت تغییر الگوی چرای دام‌ها را که می‌تواند تابعی از پوشش گیاهی مرتع باشد را در اختیار فعالان این حوزه قرار دهد تا از طریق استفاده از هوش مصنوعی ضمن کمک به احیای مراتع، مراتع مناسب برای توسعه شتر را شناسایی کرده و در جهت تغذیه تکمیلی شترها اقدام کنند.

وی یکی از مسایل مهم در صنعت شترداری را کاهش فاصله نسلی شترها در مرتع از طریق تغذیه تکمیلی آن‌ها ذکر و تصریح کرد: کاهش فاصله نسلی می‌تواند منجر به مزیت اقتصادی برای پرورش شتر و ترغیب پرورش‌دهندگان جهت فعالیت وسیع‌تر در این حوزه و تغییر نگاه آن‌ها به این حوزه به عنوان یک بنگاه اقتصادی شود.

رییس مرکز اصلاح نژاد وزارت جهادکشاورزی با بیان این که یزد عنوان نخستین استان موفق در هوشمندسازی چرای شتر در کشور شده است، این اقدام را یک کار دانش‌بنیان و تاثیرگذار در توسعه این بخش دانست و گفت: این اقدام که مورد حمایت مرکز اصلاح نژاد معاونت امور دام است، باید به تمام کشور تسری یابد و علاقمندان ضمن بازدید از این سایت الگویی با نحوه عملکرد این مدل آشنا شوند.

وی با تاکید بر این که هیچ محدودیتی در زمینه صدور مجوزها در زمینه پرورش شتر در کشور نداریم، گفت: یکی از عوامل محدودکننده در توسعه اکولوژیک شتر، بحث مراتع است و هر چند در استان یزد شاهد همکاری بسیار خوبی در این رابطه هستیم، اما از سازمان جنگل‌ها و مراتع تقاضا داریم نگاه جدی‌تر جهت حمایت از این صنعت که می‌تواند بخش عظیمی از تولید گوشت کشور را به خود اختصاص دهد، داشته باشند.

اکبری شریف تصریح کرد: برای تبدیل حوزه دام به یک بنگاه اقتصادی باید چندمنظوره به آن اهتمام شود لذا باید در این حوزه تنوع محصول اعم از تامین گوشت و شیر، تولید دام‌های برتر و اصلاح نژاد مدنظر قرار گیرد.

این مقام مسوول به سهم حدوداً ۱۳ درصدی شتر در تامین گوشت مورد نیاز کشورمان، گفت: علت سهم اندک گوشت شتر در کشور در مقایسه با گوشت گاو و گوسفند به خاطر محدودیت این نژاد نیست بلکه به دلیل محدودیت مراتع و دسترسی پرورش‌دهندگان به مراتع است.

رییس مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی در پایان ضمن دعوت از سرمایه‌گذاران خارج از بخش دامپروری برای فعالیت در این حوزه، تصریح کرد: قطعاً بخشی از مراتع کشورمان در اختیار فعالان صنایع و معادن است که می‌توان در قالب یک همکاری مسالمت‌آمیز بین معدن‌کاران و دامداران مورد استفاده بهینه برای پرورش شتر قرار گیرد.

کد خبر: ۲۶۷٬۶۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha