۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۳
سبد سه گانه پرتفوی سهامداران در شاخص اصلاحی| حرکت آرام جریان پول بین بازار سرمایه و طلا
بازار گزارش می دهد؛

سبد سه گانه پرتفوی سهامداران در شاخص اصلاحی| حرکت آرام جریان پول بین بازار سرمایه و طلا

اصلاح شاخص بورس باعث شده تا حرکت آرام جریان پول بین بازار سرمایه و طلا و ارز اتفاق بیفتد و آنهایی که همچنان در بازار سهام باقی مانده اند سناریو سبد سه گانه پرتفوی را دنبال کنند.

بازار؛ گروه بورس: بازار هنوز کارش با ریسک های اخیر تمام نشده و نگران است، هرچند می‌تواند فضای مثبت و منطقی را در معاملات باز هم شاهد بود. اما طبیعی‌ست که عده ای فروشنده باشند ولی در نمای کلان بازار هرچقدر جلوتر می‌رویم، ریسک خریداران هم کمتر خواهد شد و این را باید به عنوان نقطه مهم و خاص این جریان در نظر گرفت. بنابراین اگر سهامداران روند را همچنان ادامه‌دار می‌بینند، قطعا خرید در چنین روزهایی می‌تواند اتفاقی منطقی باشد. در سوی دیگر، ما با چند طیف از سهام مواجه هستیم که هر فرد می‌تواند بسته به نوع ریسک و بازدهی که در ذهن دارد، رفتار کند.

شاید شرکت‌های متوسط و کوچکی هستند که قابلیت‌های بنیادی و نوسانی خوبی داشته و شرایط مالی آن‌ها اعم از گزارش‌های میاندوره‌ای و فروش، سیگنال‌های مثبتی را ارسال کرده است. اما در حال حاضر به واسطه عدم اصلاح بالا با تردید به آن‌ها نگاه می‌شود

بخشی از سهام که در حال حاضر مورد توجه بازار هم بوده، اکثرا گروهی هستند که شاید بنیاد آن‌ها خیلی حرفی برای گفتن در مقایسه با سایر سهام‌ ندارد، اما دو ویژگی مهم دارند؛ اصلاح سنگینی داشتند یا زمزمه‌ها و شایعاتی درباره آنها وجود دارد، از این رو در حال حاضر برای پرریسک‌ها بهترین گزینه‌های ممکن هستند و اتفاقا سرعت برگشت بالایی دارند.

دسته دیگر، سهم‌های خاصی هستند که طی این مدت به واسطه شرایط خوب بنیادی، افت قیمت آنچنانی نداشته اند. بسیاری از فعالان بازار معتقدند دست و دل جریان پول به خرید این نوع سهم‌ها نمی‌رود. چون مولفه مهم اصلاح قیمت سنگین را نداشتند. شاید بسیاری از گروه‌ها نظیر سیمان و پتروشیمی‌ چنین شرایطی دارند و از همین روست که حتی با وجود گزارش‌ها و خبرهای مثبت، حرکت و رشد خاصی را از این گروه‌ها نمی‌بینیم. در عین اینکه ارزندگی لازم را دارند و حتی هنوز هم می‌توان شرایط خوبی برای آن‌ها متصور بود.

گروه دیگر شاید شرکت‌های متوسط و کوچکی هستند که قابلیت‌های بنیادی و نوسانی خوبی داشته و شرایط مالی آن‌ها اعم از گزارش‌های میاندوره‌ای و فروش، سیگنال‌های مثبتی را ارسال کرده است. اما در حال حاضر به واسطه عدم اصلاح بالا با تردید به آن‌ها نگاه می‌شود. اما احتمالا در رالی بعدی بیشتر از آن‌ها خواهیم شنید، در بین این گروه می‌توان گزینه‌های بسیار جالب و جذابی را پیدا کرد که در رالی بعدی بازار مورد توجه باشند

دسته آخر، سهم‌های بزرگ و بنیادی بازار هستند که حتی برخی از آن‌ها اصلاح قیمت هم داشته‌اند، اما به واسطه بزرگ بودن و نیاز جریان پول قوی برای رشد آن‌ها شاید موتورشان کمی دیر روشن شود، اما در حال حاضر مطمئن‌ترین گزینه‌های کم ریسک فعلی بازار هستند.

رضا روحی با بیان اینکه در حال حاضر برخی نمادهای کوچک با پروژه شدن رشدهای بالا هم تجربه کرده اند در حالی که کلیت بازار در اصلاح بوده است، گفت: این مسأله نشان می دهد که جریان پولی در بازار وجود دارد و به صورت هدفدار وارد نمادهای کوچک می شود و از آنها نوسان گیری می کند.

او با تاکید بر اینکه در معاملات بورس برخی نوسان گیری می کنند و سود می برند، افزود: اما بیشتر کسانی که سرمایه گذاری بلندمدت کرده اند در این بازار زیان دیده اند. بنابراین سرمایه گذاران باید بر مبنای استراتژی خود برای سهام منتخب عمل کنند در غیر این صورت زیان خواهند دید.

تمام هنر فعالان بازار باید این باشد که با توجه به رویدادهای فعلی و البته با توجه به گارد بازار که ممکن است هر لحظه از شرایط تدافعی فعلی به شرایط صعودی برگردد، پرتفوی خود را چیده و در بازار حرکت کنند. در حال حاضر کلیت بازار حکایت از این دارد که گروه اول یعنی گروهی که اصلاح خوبی کرده و شرکت‌هایی که کوچک و بنیادی‌ هستند، در اولویت باشند و بعد دو دسته دیگر؛ یعنی گروه‌هایی که بنیادی هستند و ریزش نداشتند و سپس سایر بزرگان بازار.

چیدن پرتفو در شرایط اصلاحی بورس

جریان فعلی پول هنوز به نقطه‌ای نرسیده که بتواند گروه‌هایی را که اصلاح نداشتند، حرکت دهد و این جریان پول در گروه‌های کوچک حضور داشته باشد، اما مدیریت منطقی دارایی می‌گوید که حداقل از طیف‌های متفاوت در حال حاضر باید پرتفو داشت و بعد از یک رشد بازار و تداوم جریان حجم به بالای ۵۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاران کم کم برای حفظ سودهای ایجاد شده به سراغ گزینه‌های بزرگ‌تر بروند.

محمود مرادی معتقد است که در هفته های اخیر بخشی از رشد تقاضا برای بازار ارز ناشی از خروج همین پول ها از صندوق های درآمد ثابت است، البته احتمال دارد بخشی هم وارد بازار سهام شده باشد، زیرا هم اکنون برخی از نمادها ارزندگی دارند

محمود مرادی کارشناس ارشد بازارهای مالی با اشاره به اینکه بخشی از جریان پولی که در هفته های اخیر از صندوق های درآمد ثابت خارج شده وارد بازار دلار و طلا شده است، گفت: در هفته های اخیر بخشی از رشد تقاضا برای بازار ارز ناشی از خروج همین پول ها از صندوق های درآمد ثابت است، البته احتمال دارد بخشی هم وارد بازار سهام شده باشد، زیرا هم اکنون برخی از نمادها ارزندگی دارند.

او با تاکید بر اینکه هر سهامداری باید سناریوهای مختلفی برای سرمایه گذاری داشته باشد، افزود: در حال حاضر تنش های منطقه ای هم به موضوع نوسان قیمت دلار و طلا دامن می زند و باعث افزایش تقاضا برای این بازارها می شود در نتیجه بخشی از خروج پول از بازار سرمایه صرف خرید طلا و ارز شده و در کوتاه مدت اصلاح زمانی شاخص را مورد تأیید قرار می دهد.

البته داغ شدن بحث مالیات بر طلای فیزیکی باعث شده است بخشی از تقاضای بازار فیزیکی طلا به سمت طلای بورسی اعم از صندوق های طلا و گواهی های سکه و شمش حرکت کند. درست است که بحث ثبت سامانه ای خریداران طلا تکذیب شد، اما آنهایی که در کف بازار هستند، می دانند بالاخره گیر اداره ی مالیات می افتند. همین باعث شده تقاضایی از سمت بازار فیزیکی طلا به سمت طلا در بورس بیایند. از آنجایی که این معافیت مربوط به قوانین بالادستی است، تغییرش حداقل دو تا سه سال زمان می برد و فعلا اصلا برنامه برای عدم معافیت آنها وجود ندارد. به همین دلیل خریداران با اطمینان از عدم پرداخت مالیات به سمت خرید این ابزارها آمده اند. گرچه رشد و سقف زنی انس جهانی در ابتدای سال ۲۰۲۴ نیز در این تقاضا بی تاثیر نبوده است.

کد خبر: ۲۶۷٬۵۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha