۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۱
نمی توان از کمبود و افزایش بی رویه قیمت برخی اقلام دارویی چشم‌پوشی کرد
سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس:

نمی توان از کمبود و افزایش بی رویه قیمت برخی اقلام دارویی چشم‌پوشی کرد

سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس گزارش کمیسیون متبوعش در خصوص ارزیابی اثربخشی سیاستگذاری ها و اقدامات عملیاتی دستگاه های مسئول برای ساماندهی مشکلات زنجیره تامین و توزیع دارو و تجهیزات پزشکی را قرائت کرد.

به گزارش بازار، سلمان اسحاقی در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۱۹ دی ماه) مجلس شورای اسلامی در تشریح گزارش کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در خصوص ارزیابی اثربخشی سیاستگذاری ها و اقدامات عملیاتی دستگاه های مسئول برای ساماندهی مشکلات زنجیره تامین و توزیع دارو و تجهیزات پزشکی کشور، گفت: در تیرماه سال ۱۴۰۱ با تصمیم دولت در راستای تنظیم گری در زنجیره تأمین و توزیع دارو و تجهیزات پزشکی، سیاستگذاری جدیدی با عنوان طرح دارویار اجرایی گردید. انتظار می رفت مطابق با هدف های اعلامی دولت، توزیع یارانه دارو متناسب با نیاز بیماران، بهره مندی همه دهک های درآمدی از یارانه طرح، کنترل قاچاق معکوس و رشد صادرات رسمی دارو محقق گردد.

نماینده مردم قائنات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با این وجود همزمان با اجرای طرح، کمبودهای دارویی که البته زمینه آن از گذشته وجود داشت به اوج خود رسید و با آن که عدم افزایش پرداخت از جیب بیمار از جمله پیش شرط های اجرای طرح عنوان شده بود؛ اما بعضاً طی یک سال و نیم گذشته شاهد افزایش بی رویه قیمت دارو و ناگزیر تحمیل پرداخت آن به بیمار بودیم.

وی اضافه کرد: از این رو در طی مدت زمان اجرای طرح، کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با آگاهی از ابعاد پیچیده این سیاستگذاری و امکان بروز مشکلات احتمالی متعددی که شهروندان در تأمین مایحتاج دارویی خود با آن دست و پنجه نرم می کنند، ضمن پیگیری مستمر و پایش منظم وضعیت و برگزاری جلسات، سه گزارش نظارتی تهیه و در صحن علنی مجلس با حضور مسئولان ذیربط اقدام به واکاوی مشکلات موجود و اعلام دغدغه مندی ها، الزامات و تکالیف دستگاه های متولی در راستای بهبود نسبی اوضاع حاکم بر بازار دارو و تجهیزات پزشکی کشور نمود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، افزود: اینک در ادامه روند نظارتی یاد شده این کمیسیون چهارمین گزارش نظارتی خود را مشتمل بر شرح وضعیت موجود و عملکرد دستگاه های مسئول در رفع دغدغه های مطرح شده و کیفیت انجام تکالیف قانونی مرتبط که در گزارش های پیشین در حوزه مدیریت بازار دارو و تجهیزات پزشکی کشور به دفعات بر رفع و انجام آن ها تاکید شده بود، به حضور مردم شریف ایران و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی ارائه می نماید.

وی در بخش دیگری از قرائت گزارش گفت: : علیرغم پوشش اولیه افزایش قیمت های ناشی از اجرای طرح دارویار در عمده اقلام دارویی توسط بیمه های پایه، با گذشت ۱.۵ سال از آغاز طرح به واسطه افزایش های بعدی قیمت اقلام دارویی، آثار مورد انتظار اجرای طرح کمرنگ و هزینه های تهیه دارو برای بیماران معادل ۱۰۷% افزایش وزنی داشته است.

متن کامل گزارش کمیسیون بهداشت و درمان مجلس را اینجا بخوانید.

کد خبر: ۲۶۶٬۶۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha