۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۷
چرا  درآمد ارزی بخش معدنی کاهش یافت؟ عوارض صادراتی دیوار بلندی که برای صادرات کشیدند
رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران مطرح کرد

چرا درآمد ارزی بخش معدنی کاهش یافت؟ عوارض صادراتی دیوار بلندی که برای صادرات کشیدند

صادرات برای پیشرفت و رسیدن به اوج شکوفایی نیازمند پل های ارتباطی فراوانی است تا به آن سوی مرزها برسد، اما در ایران با وضع عوارض صادراتی دیواری برای این بخش کشیده اند.

بهناز صفری؛ بازار: یکی از روش های رونق اقتصادی هر کشوری، افزایش میزان صادرات آن کشور در بخش های مختلف اقتصادی است. با توجه به این که ایران کشوری معدن خیز است، انتظار می رود که در بخش صادرات صنایع معدنی یا مواد معدنی پیشرفت های خوبی داشته باشد و از این طریق به درآمد زایی های خوب و قابل قبولی برسد، اما متاسفانه تصمیمات کارشناسی نشده و وضع قوانین یکباره و بدون برنامه ریزی باعث شده که ایران در این بخش نه تنها پیشرفت های خوبی نداشته باشد، بلکه در بخش صادرات محصولات معدنی در جهان هم جایگاهی را کسب نکرده است.

چیزی که طی یکسال گذشته باعث شد شرایط برای صادرات محصولات معدنی ایران بدتر شود، وضع عوارض صادراتی بود که مانند دیوار بلندی بر سر راه صادرات ایران کشیده شد. عوارض صادراتی موجب شده که رغبت برای صادرات محصولات معدنی تا حد زیادی کاهش یابد و انگیزه معدنکاران برای فعالیت های صادراتی کمتر شود.

تصمیمات بی برنامه خیانت به تولید و صادرات است

بهرام شکوری، رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی در خصوص تاثیرات عوارض صادراتی بر مواد معدنی در گفت و گو با بازار بیان کرد: عوارض صادراتی یعنی دیوار و مانع ایجاد کردن برای صادرات که این مساله باعث شد میزان صادرات مواد معدنی و محصولات معدنی تا حد زیادی کاهش یابد.

بهرام شکوری: قانونی که برای عوارض صادراتی وضع کردند باعث شد، بسیاری از بازارهای صادراتی خودمان را در بسیاری از کشورها از دست بدهیم که این مساله کاملا به ضرر صنایع معدنی و اقتصاد کشورمان تمام شد

وی افزود: در واقع قانونی که برای عوارض صادراتی وضع کردند باعث شد، بسیاری از بازارهای صادراتی خودمان را در بسیاری از کشورها از دست بدهیم که این مساله کاملا به ضرر صنایع معدنی و اقتصاد کشورمان تمام شد. چون هرچه میزان صادرات در بخش های مختلف کاهش پیدا کند به همان نسبت ارز کمتری وارد ایران شده و این به نفع اقتصاد کشورمان نیست.

رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی خاطرنشان کرد: این گونه تصمیمات کاملا غیرکارشناسی است، که بدون لحاظ کردن موارد تخصصی به صورت قانون در آمده و اعمال می شود. که پس از لحاظ کردن چنین مواردی صادرات کشور به شدت تحت تاثیر قرار گرفته و کاهش پیدا کرد.

تصمیمات بی برنامه و خلق الساعه خیانت بزرگی به تولید و صادرات کشور است که هیچ کدامیک از سازمان ها هم نظارت دقیقی بر این تصمیمات یک باره ندارند

به گفته وی؛ هنوز هم نمی دانیم وزارت خانه با چه منطقی چنین کاری را انجام داد و چنین تصمیمی گرفت؟ و با چه منطقی آن را برداشت. این گونه تصمیمات بی برنامه و خلق الساعه خیانت بزرگی به تولید و صادرات کشور است که هیچ کدامیک از سازمان ها هم نظارت دقیقی بر این تصمیمات یک باره ندارند.

شکوری تاکید کرد: دولت و مسوولین مربوط باید نسبت به تصمیماتی که برای موارد مهم اتخاذ می کنند حساس باشند. زیرا همین تصمیمات است که باعث رونق یا رکود اقتصادی یک کشور می شود و شرایط را تغییر می دهد. تا زمانی که بدون برنامه و ناآگاهانه تصمیماتی گرفته شده و به مرحله ی اجرا در آید شرایط همین گونه خواهد بود و همه چیز به ضرر اقتصاد ایران تمام می شود.

رسیدن به تولید یک میلیون تن کاتد مس دور از ذهن نیست

ظرفیت تولید مس بین ۲۸۰ تا ۳۰۰ تن است، ولی مدیرعامل صنعت مس گفته است که تولید مس تا پنج سال آینده به یک میلیارد تن می رسد، آیا این آینده نگری قابل اجرایی شدن است؟ با توجه به این که از یک سو مورد تحریم قرار گرفته ایم و از سوی دیگر هم کمبود یکسری ماشین آلات وجود دارد، می توان تولید یک میلیون تنی مس را تا پنج سال آینده متصور شد؟ یا این ها فقط شعارهایی است که در بوق و کرنا شده است تا وضعیت موجود را خوب جلوه دهند؟

شکوری در خصوص وضعیت مس گفت: در دنیا این گونه رواج است که حدود ۳ تا ۵ درصد از ذخایر معدنی هر کشوری را در چرخه ی تولید قرار می دهند. درحال حاضر ۵۵ میلیون تن فلز محتوای مس در کشور وجود دارد، اگر بخواهیم ۳ درصد از این ذخایر را هم در زنجیره تولید قرار دهیم، قاعدتا تا پنج سال آینده باید بالای یک و نیم میلیون تن کاتد مس تولید کنیم. بنابراین اعلام چنین ارقامی اصلا دور از ذهن نیست.

رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اظهار داشت: در صورتی که در سنوات گذشته، بیشترین تولیدی که ما انجام داده ایم با فعالین بخش خصوصی بوده است که وارد بخش تولید شدند. بنابراین ما می توانیم انتظار داشته باشیم که تا یک و نیم میلیون تن تولید داشته باشیم.

وی افزود: با این حال ما یک میلیون تن را هدف قرار داده ایم که بتوانیم به آن برسیم و این رقمی نیست که دور از ذهن باشد و نتوانیم آن را محقق کنیم. ولی نباید توقع داشته باشیم این مساله به سرعت و یک روزه محقق شود چون اصلا امکان پذیر نیست. هر تصمیمی که گرفته می شود برای عملیاتی و نهایی شدن نیازمند طی شدن زمان است.

یک دهه نیاز است تا برنامه ریزی های لازم صورت بگیرد، ارز های لازم برای عملیاتی کردن این کار تخصیص داده شود تا برای رسیدن به تولید یک میلیون تن کاتد مس حداقل ۱۵ تا ۱۶ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز است تا بتوانیم به ارقام مورد نظرمان برسیم

به گفته شکوری؛ یک دهه نیاز است تا برنامه ریزی های لازم صورت بگیرد، ارز های لازم برای عملیاتی کردن این کار تخصیص داده شود تا برای رسیدن به تولید یک میلیون تن کاتد مس حداقل ۱۵ تا ۱۶ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز است تا بتوانیم به ارقام مورد نظرمان برسیم.

او تاکید کرد: بنابراین در وهله ی اول لازم است سرمایه گذاری های جدی در این راستا صورت بگیرد که پیش لازمه آن تزریق منابع مالی است. بنابراین برای تحقق این چشم انداز که بسیار هم زیبا است در مرحله نخست باید فکری پشت آن نهفته باشد و برنامه های مدونی در نظر گرفته شود.

شکوری ادامه داد: یک بخش از این سرمایه را می توان از خروج محصول به دست آورد. بخشی را هم می توان از منابع و سرمایه های خارجی استفاده کرد. البته این هم نیازمند این است که برای گرفتن منابع از سایر کشورها بتوانیم تضمین های مورد نیاز را مهیا کنیم. همچنین بخشی از سرمایه را هم می توان از صندوق ملی تامین کرد.

باید به سمت و سویی برویم که بتوانیم طراحی معادن را عوض کنیم. زیرا عملا رسیدن به تولید یک میلیون تنی مس یعنی باید سه برابر عملیات باطله برداری و استخراج در معادن افزایش پیدا کند

وی عنوان کرد: از سوی دیگر هم باید به سمت و سویی برویم که بتوانیم طراحی معادن را عوض کنیم. زیرا عملا رسیدن به تولید یک میلیون تنی مس یعنی باید سه برابر عملیات باطله برداری و استخراج در معادن افزایش پیدا کند. طبیعی است که برای این منظور باید طراحی معدن تغییر پیدا کند، سایز ماشین آلات تغییر کند که همه این موارد مستلزم زمان است.

در کشور ظرفیت های لازم برای تولید یک میلیون تن مس کاتد وجود دارد، به شرط این که شرایط هم برای تحقق این امر مهم تغییر کند، زیرا بدون تغییر شرایط و اصلاح مشکلات و کاستی هایی که در این زمینه وجود دارد، رسیدن به چشم اندازهایی که در نظر گرفته شده محقق نخواهد شد

رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اظهار داشت: بنابراین در کشور ظرفیت های لازم برای تولید یک میلیون تن مس کاتد وجود دارد، به شرط این که شرایط هم برای تحقق این امر مهم تغییر کند، زیرا بدون تغییر شرایط و اصلاح مشکلات و کاستی هایی که در این زمینه وجود دارد، رسیدن به چشم اندازهایی که در نظر گرفته شده محقق نخواهد شد.

به گفته وی؛ باید دولت بسترهای لازم را برای تحقق این موارد مهیا کند، یعنی اجازه ورود ماشین آلات جدید در سایزهای مختلف داده شود، سرمایه گذاری های لازم صورت بگیرد تا پس از آن توقع تحقق آرمان هایمان را داشته باشیم.

کد خبر: ۲۶۶٬۴۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha