۱۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۱
نگرانی برای تجارت ایران و عراق وجود ندارد| توقفی در مبادلات نداشتیم
رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق:

نگرانی برای تجارت ایران و عراق وجود ندارد| توقفی در مبادلات نداشتیم

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق با اشاره به سیاست های جدید ارزی این کشور، گفت: این موضوع تاثیری بر روند مبادلات دو کشور نخواهد گذاشت و نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

به گزارش بازار، یحیی آل اسحاق اظهار داشت: دولت عراق برای ساماندهی به دینار و دلار سیاست هایی را با تمام کشورها اعمال کرده و به دنبال ثابت نگه داشتن نرخ این دو ارز است؛ به این معنا که از دو نرخی شدن قیمت ارزها جلوگیری کند.

وی افزود: تامین ارز کالاهایی که از کشورهایی مانند ایران و ترکیه به عراق وارد می شود با بانک مرکزی این کشور است که نرخ ۸۰۰ دلار معادل یک هزار و ۳۰۰ دینار محاسبه می شود اما در برخی کشورها مانند ایران که مورد تحریم های آمریکا قرار گرفته ایم محدودیت هایی در زمینه تبادل دلار وجود دارد.

آل اسحاق با اشاره به اینکه تجار دو کشور تاکنون برای انجام مبادلات خود از بازار آزاد استفاده می کردند، خاطرنشان کرد: برای ورود کالا به عراق، بازرگانان از طریق صرافی ها برای مبادله پولی استفاده و ارز مورد نیاز خود را تامین می کردند و پرداخت ها انجام می شد.

وی تاکید کرد: اکنون با اعمال محدودیت های جدید نرخ دلار آزاد ۲۰ درصد گران تر از بانک مرکزی عراق خواهد بود و این روند موجب لطماتی به تجارت ایران می شود، زیرا محصولات ایرانی در بازار رقابتی گران تر محاسبه می شود.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق گفت: بر همین اساس کشورهایی مانند ترکیه با بانک مرکزی عراق وارد مذاکره شدند تا با پرداخت با پول ملی کشورها بتوانند مشکلات سیاست گذاری ارزی جدید را رفع کنند که تا حدودی موفقیت آمیز نیز بوده است.

وی با اشاره به مذاکرات بانک مرکزی ایران و عراق برای رفع مشکلات، اظهار داشت: نگرانی در این زمینه وجود ندارد زیرا دو کشور به دنبال ساماندهی در این زمینه هستند زیرا میزان تجارت به قدری افزایش یافته که رفع مشکلات در اولویت قرار دارد و توقفی در تجارت دو کشور به وجود نیامده است.

آل اسحاق تصریح کرد: روابط دو کشور به گونه ای است که در هشت ماهه نخست امسال مبادلات ایران و عراق افزایش ۳۴ درصدی را تجربه کرده است و دستیابی به آمار ۱۱ میلیارد دلاری تا پایان سال دور از انتظار نیست و حتی پیش بینی می شود که بتوانیم تجارت ۱۲ میلیارد دلاری را پشت سر بگذاریم.

به گفته وی، بانک مرکزی به طور مستقیم با مسئولان عراقی در ارتباط است و همانطور که این موضوع با کشورهای دیگر رفع شده است، در رابطه با تجارت ایران نیز حل خواهد شد.

کد خبر: ۲۶۵٬۷۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha