۷ دی ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۹
غفلت از فرصت طلایی «گردشگری سلامت» در شهرهای مذهبی
در نشست گردشگری سلامت مطرح شد؛

غفلت از فرصت طلایی «گردشگری سلامت» در شهرهای مذهبی

قم- ارزآوری گردشگری سلامت چندین برابر صنعت گردشگری عادی است و می‌تواند اقتصاد شهرهای زیارتی مانند قم، مشهد و شیراز را متحول کند ولی در شهرهای مذهبی از این صنعت غفلت شده است.

به گزارش خبرنگار بازار، با توجه به ظرفیت‌های مهمی که در قم در رابطه با گردشگری سلامت وجود دارد و این شهر مذهبی در کنار گردشگری زیارت میزبان مسافرانی از کشورهای مختلف است که برای درمان راهی قم می‌شوند نشستی با هدف آسیب‌شناسی این صنعت درآمدزا روز چهارشنبه به نام «گردشگری سلامت» با محوریت سه شهر قم، مشهد و شیراز در دانشگاه علوم پزشکی قم با حضور مسئولانی استانی و ملی برگزار شد.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این نشست با اشاره به افق‌های روشن برای صنعت گردشگری کشور، گفت: امروز صدور روادید فرودگاهی و حذف لیبل از پاسپورت توانسته در حوزه گردشگری اتفاقات خوبی را رقم بزند و به نفع گردشگری سلامت استفاده خواهد شد صدور مجوز مسئله مهمی است و باید در این بخش تسهیل‌گر باشیم تا تمام مراکز درمانی به سمت گرفتن مجوز رفته و تشویق شوند وارد سیستم قانونی شوند و سختگیری‌های بی‌مورد در صدور مجوز باید کم شود.

علی‌اصغر شالبافیان بیان کرد: سازمان توسعه و تجارت نیز می‌تواند با تعریف مشوق‌های مشخص برای بخش گردشگری سلامت در رونق و ارتقاء این صنعت کمک کرده و در کنار اتاق بازرگانی و بخش خصوصی گام‌های بزرگی را در این حوزه بردارد.

به گفته وی، این نشست جلوه‌گر دو سیاست در وزارت گردشگری است، نخست توسعه همکاری‌های منطقه‌ای که تکمیل‌کننده گردشگری عام در کشور است و سیاست دوم ایجاد همکاری‌های بخشی است که وزارت خانه این دو سیاست را به‌صورت جدی دنبال می‌کنیم.


همه استان‌های کشور باید در حوزه توریسم سلامت باید فعالیت کنند

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی در ادامه با بیان این که همه استان‌های کشور باید در حوزه توریسم سلامت باید فعالیت کنند، افزود: البته در این زمینه شاهد هم‌افزایی بیشتری نسبت به سال‌های گذشته هستم اما کافی نیست و باید این اقدام به‌صورت جدی و به شکل تخصصی دنبال شده و پیگیری شود.

شالبافان: بخش گردشگری سلامت بیش از بخش‌های دیگر گردشگری نیازمند معرفی بوده و باید با بازار هدف خود ارتباط برقرار کند

شالبافان عنوان کرد: بخش گردشگری سلامت بیش از بخش‌های دیگر گردشگری نیازمند معرفی بوده و باید با بازار هدف خود ارتباط برقرار کند، شرکت در نمایشگاه‌های سالانه می‌تواند امکان معرفی را برای این حوزه فراهم کند.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه اظهار داشت: امکان صدور مجوز مجموعه‌های مختلف در مجتمع‌های گردشگری و امکان فروش و پیش‌فروش تأسیسات گردشگری می‌تواند در این بخش مؤثر واقع شود و در ساخت دهکده‌های سلامت کمک کند که تحقق آن نیاز به پیگیری جدی شما دارد.

به گفته وی؛ برگزاری این نشست‌ها در استان‌های مختلف می‌تواند در رفع موانع در سطح کلان کمک زیادی کرده و با یک برنامه‌ریزی دقیق به امیدآفرینی در کشور ختم شود.

غفلت شهرهای مذهبی از فرصت طلایی ارزآوری گردشگری سلامت

غفلت از صنعتی که محرک اقتصاد شهرهای زیارتی است

معاون اجتماعی فرهنگی و زیارتی استانداری قم هم در این نشست با اشاره به غفلت از گردشگری سلامت در شهرهای زیارتی مانند قم، شیراز و مشهد گفت: در این شهرها در کنار ظرفیت‌های خوب زیارتی و مذهبی می‌توان از ظرفیت گردشگری سلامت هم بهره برد و با هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی درست و صحیح در راستای توسعه و ارائه خدمات بهتر بکوشیم.

مقیمی: نداشتن یک سامانه متمرکز حوزه زیارت به‌ویژه در زمینه تولید محتوا یکی از دغدغه‌های مهم حوزه گردشگری است

ابوالقاسم مقیمی افزود: قم دروازه ورود شیعیان است و حتی گردشگران خارجی غیرمسلمان به لحاظ فیزیکی و بعد مسافت از لحاظ صرفه اقتصادی به شهر قم آمده و در آن بیتوته می‌کنند چراکه جاهای دیدنی بسیاری دارد که متأسفانه به آن پرداخته نشده است.

به گفته وی؛ نداشتن یک سامانه متمرکز حوزه زیارت به‌ویژه در زمینه تولید محتوا یکی از دغدغه‌های مهم حوزه گردشگری است. استان قم یکی از اثرگذارترین استان‌ها در بخش تولید محتوا است که باید به آن توجه جدی شود.


خدمات گردشگری سلامت ابزاری برای ماندگاری مسافر در قم

در ادامه این نشست مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم با اشاره به این که قم در زمینه ماندگاری مسافر و زائران مشکلاتی دارد، گفت: ارائه بهترین خدمات در حوزه سلامت می‌تواند زمینه‌ای برای افزایش ماندگاری زائران و گردشگران باشد که به‌منظور دستیابی به این مهم باید از ظرفیت‌های موجود استفاده و همچنین بهره‌برداری از پروژه‌های سلامت‌محور پیش رو استان باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

علیرضا ارجمندی افزود: این نشست‌ها بهترین موقعیت برای پایه‌گذاری و توسعه گردشگری و ارائه بهترین خدمات در حوزه‌های مختلف است که امید است با توجه بیشتر بر بخش‌های مغفول مانده حوزه گردشگری من‌جمله حوزه گردشگری سلامت بر رونق هر چه بیشتر این حوزه بیفزاییم.

غفلت شهرهای مذهبی از فرصت طلایی ارزآوری گردشگری سلامت

شروع دیپلماسی سلامت در دولت سیزدهم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم با اشاره به ظرفیت‌های خوب قم در حوزه سلامت گفت: ارتقاء گردشگری سلامت در شهرهای مذهبی کشور به خصوص شهر قم در اولویت قرار گیرد وزارت بهداشت شاخص‌های خوبی برای گردشگری سلامت مشخص کرده و دولت جدید نیز بر گردشگری سلامت تأکید داشته و دیپلماسی سلامت را آغاز کرده است.

مصری: گردشگری سلامت بخش‌های مختلفی مانند طبیعت‌گردی و طب اسلامی دارد که شهرهای مختلف کشور و همچنین شهر مقدس قم پتانسیل‌های زیادی برای این نوع گردشگری را داراست

مهدی مصری افزود: شرایط پذیرایی از زائران در شهر قم به نسبت فراهم شده و امیدواریم تا چند سال آینده گردشگری سلامت را در شهر قم نیز به جایگاه مطلوبی برسانیم گردشگری سلامت بخش‌های مختلفی مانند طبیعت‌گردی و طب اسلامی دارد که شهرهای مختلف کشور و همچنین شهر مقدس قم پتانسیل‌های زیادی برای این نوع گردشگری را داراست.

گفتنی است؛ در این نشست راهبردهایی از جمله؛ تشکیل کمیته راهبردی گردشگری سلامت؛ تدوین سند جامع راهبردی و عملیاتی گردشگری سلامت با چشم انداز ۵ ساله و هم‌چنین هدف‌گذاری اقتصادی بر اساس برنامه هفتم و تقویت زنجیره تأمین گردشگری سلامت با رویکرد بین‌المللی سازی و مهم‌تر از آن تدوین برند ملی با مشارکت بخش خصوصی و دولتی و مراکز علمی برگزاری نمایشگاه‌های منطقه‌ای حوزه گردشگری سلامت مورد توجه قرار گرفت.

کد خبر: ۲۶۴٬۳۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha