۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۶
سود سازی حیرت انگیز بیمه پارسیان
تحلیل بیمه پارسیان

سود سازی حیرت انگیز بیمه پارسیان

صورت های مالی بیمه پارسیان، به افزایش درآمد حق بیمه و نمودار های قیمتی به آمادگی سهم برای اهداف بالاتر اشاره دارد.

هادی بهرامی؛ بازار: با افزایش نرخ تورم و خسارت های ناشی از رخ دادن حوادث مختلف، اهمیت صنعت بیمه روز به روز بیشتر شده و نقدینگی زیادی را به خود جذب می کند. ماهیت توزیع کنندگی ریسک و تأمین کنندگی منابع مالی بلند مدت در اقتصاد از دلایل محبوبیت این صنعت میباشد. در ادامه به تحلیل جامع شرکت بیمه پارسیان میپردازیم.


معرفی و جایگاه شرکت
شرکت بیمه پارسیان یکی از شناخته‌ شده‌ ترین و معتبرترین شرکت‌ های بیمه کشور برای خرید بیمه عمر است. این شرکت بیش از ۲ هزار و ۲۲۰ نماینده فعال در سراسر کشور دارد و یکی از شرکت ‌های بیمه با توانگری مالی سطح یک است. ارزش بازار بیمه پارسیان در بورس، مبلغ ۴ هزار و ۹۰ میلیارد تومان میباشد که در حال حاضر ۸۰۰ میلیون تومان ارزش معاملات دارد.


ترکیب سهامداران اصلی
با توجه به جدول زیر؛ میان ۴ سهامدار اصلی، شرکت سرمایه گذاری تدبیر بزرگ ترین مالک بیمه پارسیان میباشد.
شرکت گروه سرمایه‌گذاری تدبیر در سال ۱۳۷۷ به عنوان یک شرکت سرمایه‌ گذاری و با هدف مدیریت سبد متنوعی از سهام شرکتهای موجود در بورس اوراق بهادار تأسیس و در سال ۱۳۹۱ نزد سازمان بورس اوراق بهادار به ثبت رسیده است. در حال حاضر بیشترین وزن سبد سرمایه ‌گذاری شرکت به سرمایه ‌گذاری در نهاد های مالی شامل خدمات مالی، بانک، بیمه، لیزینگ، کارگزاری بورس اوراق بهادار، سبدگردان و تأمین سرمایه اختصاص یافته است.

درصد مالکیت

تعداد سهم بر اساس میلیارد

نام سهامدار

۱۷%

۲.۲

سرمایه گذاری تدبیر

۱۲.۵%

۱.۶

صبا تامین پارسیان

۱۰.۹%

۱.۴

سرمایه گذاری کوثر بهمن

۹.۹%

۱.۲۹

سرمایه گذاری پارسیان







سود خالص شرکت در سال ۱۴۰۱ به مبلغ ۴۸۵ میلیارد تومان با افزایش ۳۸۵ درصدی ثبت شد و طبق تجزیه و تحلیل های صورت گرفته، سود خالص شرکت به مبلغ ۳۸۰ میلیارد تومان تا پایان سال ۱۴۰۲ برآورد میشود. نسبت قیمت به درآمد سالانه ۱۰ و سود خالص ۲۹ تومان به ازای هر سهم برای شرکت، پیش بینی میشود. در حال حاضر قیمت در محدوده مناسبی معامله میشود و میتواند خود را به اهداف ۳۷۰، ۵۴۰ و ۶۸۰ تومان برساند.

تحلیل صورت سود و زیان
درآمد حق بیمه شرکت پارسیان در پایان سال ۱۴۰۱ با رشد ۴۷ درصدی نسبت به سال گذشته به مبلغ ۵ هزار و ۷۷۴ میلیارد تومان میباشد که ۴ هزار و ۴۵۲ میلیارد تومان آن به عنوان هزینه خسارت، ۵۷۰ میلیارد تومان هزینه های اداری و ۲۰ میلیارد تومان مالیات پرداخت شده است. سود خالص شرکت به مبلغ ۴۸۵ میلیارد تومان با افزایش ۳۸۵ درصدی ثبت شد.

با توجه به صورت های مالی ۶ ماهه جدید، درآمد حق بیمه شرکت به مبلغ ۴ هزار و ۶۶۲، هزینه خسارت پرداختی ۳ هزار و ۵۶۱، هزینه های اداری ۳۷۴ و سود خالص آن ۱۹۰ میلیارد تومان میباشد. طبق تجزیه و تحلیل های صورت گرفته، سود خالص شرکت به مبلغ ۳۸۰ میلیارد تومان تا پایان سال ۱۴۰۲ برآورد می شود. نسبت قیمت به درآمد سالانه ۱۰ و سود خالص ۲۹ تومان به ازای هر سهم برای شرکت، پیش بینی میشود.


تحلیل تکنیکال

قیمت سهام پارسیان در آبان ماه ۱۴۰۱ به دنبال شاخص کل بورس شروع به رشد کرد و طی ۶ ماه توانست به بازدهی ۱۰۰ درصدی برسد و پس از برخورد با مقاومت مجددا شروع به اصلاح کرد و تا آبان ماه ۱۴۰۲ با ۵۲ درصد افت مواجه شد. در حال حاضر قیمت در محدوده مناسبی معامله میشود و میتواند خود را به اهداف ۳۷۰، ۵۴۰ و ۶۸۰ تومان برساند.
در نظر داشته باشید؛ عبور از مقاومت سنگین ۳۷۰ تومان نشانگر روند صععودی قدرتمند خواهد بود و حمایت معتبر سهم جهت انباشت سرمایه گذاران، ۲۶۰ تومان میباشد.

سود سازی حیرت انگیز بیمه پارسیان


سخن پایانی

صنعت بیمه نه تنها به اقتصاد کشور بلکه به امنیت مالی و جانی مردم کمک شایانی میکند. از این رو برای سرمایه گذاری باید صورت های مالی شرکت ها و نمودار های قیمتی آن را بررسی کرده و سپس اقدام به سرمایه گذاری کرد. برای صعود شاخص و قیمت سهم های بیمه ای باید تقاضا، ارزش معاملات خرید، حمایت های دولت و جذابیت شرکت ها بین مردم افزایش یابد.

کد خبر: ۲۶۳٬۳۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha