۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۸
دولت در حال بازی با صنعت و بازار خودرو| وزیر صمت با بهانه ماموریت به خانه ملت نیامد
گفتگو اختصاصی بازار با رئیس کمیسیون صنایع خانه ملت:

دولت در حال بازی با صنعت و بازار خودرو| وزیر صمت با بهانه ماموریت به خانه ملت نیامد

تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن خانه ملت به بازار گفت: مجموعه دولت سیزدهم با صنعت و بازار خودرو در حال «بازی» است، نمایندگان مردم در خانه ملت معتقد به کوتاهی وزارت صمت هستند.

بازار؛ گروه خودرو: صبح روز گذشته سه تن از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی طی گفت و گو با رسانه «بازار» خبر حضور وزیر صمت در خانه ملت را دادند. اما روز گذشته عباس علی آبادی برای پاسخ به سوال نمایندگان منتخب مردم در خانه ملت حضور نیافت. صنعت خودرو با چالش های عدیده ناشی از فقدان استراتژی مواجه است، به نظر می رسد که متولیان خودروسازی در کشور حاضر به بهبود وضعیت تولید و واردات خودرو نیستند. چرا که صنایع خودروسازی با گذشت ۹ ماه از سال جاری نتوانستند تا کنون برنامه تولید تدوین شده از سوی وزارت صمت را به صورت کامل اجرا کنند. باتوجه به چالش های فعلی صنعت خودرو شاید زمان آن رسیده که عباس علی آبادی بازنگری جدید در برنامه های فعلی وزارت صمت در قبال صنعت خودرو انجام و روند تولید را اصلاح کند. برای بررسی این موضوعات با عزت الله اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به گفت و گو پرداختیم:

* یکی از چالش های اصلی صنایع خودروسازی کمبود ارز جهت تامین مواداولیه و قطعات است، آیا برنامه ای برای رفع این نیاز وجود ندارد؟

وزیر صمت و رئیس کل بانک مرکزی باید پاسخگو این مورد باشند، هفته گذشته از محمد رضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی در مجلس شورای اسلامی سوال کردم که چرا در تامین ارز صنعت این سیاست را در پیش گرفته و محدودیت برای خودروسازان قائل است؟ رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به این سوال با صراحت اعلام کرد که وزیر صمت هر مقدار ارز برای صنایع درخواست کرد، تخصیص دادم. باتوجه به این پاسخ شاید بهتر باشد که عباس علی آبادی وزیر صمت در این خصوص پاسخ دهد که ارز مورد نیاز صنایع خودروسازی چرا توسط وزارت صمت تخصیص نیافته است.

کش و قوس دولت در قبال صنعت خودرو را می توان سیاست ناپسند معرفی کرد. عدم تمکین به قانون و افزایش انتظار مشتریان در بازار خودرو به نفع صنعت کشور نیست

* روز گذشته قرار بود که عباس علی آبادی وزیر صمت در مجلس شورای اسلامی جهت پاسخ به سوال نمایندگان حضور یابد، چرا وزیر صمت در خانه ملت حضور نیافت؟

روز گذشته از وزیر صمت در خصوص واردات و تولید خودرو سوال مطرح بود، نمایندگان مردم در خانه ملت معتقد به کوتاهی در اجرای برنامه های خودرویی توسط وزارت صمت هستند. مجموعه دولت سیزدهم با صنعت و بازار خودرو در حال «بازی» است. آیین نامه ای که دو ساعت زمان برای تدوین نیاز دارد، اکنون بیشتر از ۲۰ ماه است که زمان برای تدوین برنامه اجرایی آن صرف شده و هنوز این مهم منتشر نیز نشده است. این نوع برخورد با مردم در بازار خودرو در شان ملت و دولت نیست. هماهنگی طرح سوال از وزیر صمت در صحن علنی مجلس با هیئت رئیسه خانه ملت است، بنابراین هماهنگی حضور یا عدم حضور وزیر صمت با اعضای محترم هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی است. براساس اطلاعات دریافتی وزیر صمت مدعی ماموریت به استان هرمزگان بود، در هر صورت کش و قوس دولت در قبال صنعت خودرو را می توان سیاست ناپسند معرفی کرد. عدم تمکین به قانون و افزایش انتظار مشتریان در بازار خودرو به نفع صنعت کشور نیست، از ابتدای مجلس یازدهم تاکنون بارها اعلام کردیم که صنعت خودرو از ارز منشا خارجی استفاده کند، اما بانک مرکزی حاضر به پذیرش آن نیست.

دستگاه های اجرایی دولت برای یکدیگر و بخش خصوصی موانع تسهیل روند تولید ایجاد می کنند. ساختار اجرایی دولت در شرایط فعلی پاسخگوی نیاز مردم و صنعت خودرو نیست

* به نظر شما در سال جاری صنایع خودروسازی می توانند بیشتر از یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو با توجه به مشکلات فعلی تولید کنند؟

اگر محدودیت های فعلی برای صنایع خودروسازی برطرف شود، تیراژ تولید به بیشتر از یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خواهد رسید. دستگاه های اجرایی دولت برای یک دیگر و بخش خصوصی موانع تسهیل روند تولید ایجاد می کنند. ساختار اجرایی دولت در شرایط فعلی پاسخگو نیاز مردم و صنعت خودرو نیست، تداوم این روند می تواند چالش های جدی را ایجاد کند. ریاست محترم دولت سیزدهم که مردم به ایشان اعتماد کردند باید به این سیاست پایان دهد.

کد خبر: ۲۶۲٬۷۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha