۶ تیر ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۶
چالش کیفیت و قیمت در تولید، عرضه و مصرف اقلام بهداشتی-کرونایی
بازار از اردبیل گزارش می‌دهد؛

چالش کیفیت و قیمت در تولید، عرضه و مصرف اقلام بهداشتی-کرونایی

اردبیل- روزانه چهار هزار عدد ماسک در اردبیل تولید می‌شود؛ اما با وجود افزایش ابتلا به کرونا، به اعتراف مسئولان بهداشتی استان، از ۲۰ نفر تنها یک نفر از آن استفاده می‌کنند.

ونوس بهنود؛ بازار: بیماری کرونا در ۴ ماه اخیر یکی از مهمترین چالش‌های اقتصادی در اردبیل را دوباره روی تیتر اخبار آورده است؛ اینکه تولید و عرضه کالا، ثبات، نظم و ساماندهی ندارد.

هرچند در روزهای نخست شیوع بیماری، گرانفروشی ماسک رئیس کل دادگستری استان اردبیل را به درب داروخانه‌های متخلف کشاند، اما همچنان بازار تولید و فروش ماسک، دستکش و محلول های ضدعفونی کننده با پایه الکل متشنج است.

تا جایی که بخش عمده‌ای از شهروندان می‌گویند قادر به تامین این اقلام نیستند و گرانی کالا موجب شده تا عطای رعایت بهداشت را به لقایش ببخشند.

مقایسه وضعیت تولید با جمعیت استان
اسفند ماه ۹۸ و درست در هفته‌های نخست شیوع بیماری بود که رامین صادقی رئیس سازمان صمت استان اردبیل گفت: با اقدامات صورت گرفته بازار را از تولید ماسک و مواد ضدعفونی کننده اشباع خواهند کرد.

صادقی تصریح کرده بود که با مجوزهای صادره برای تولید ماسک معمولی و ماسک n۹۵، همچنین آغاز فعالیت کارخانه الکل و تولید انواع ضدعفونی کننده با پایه الکل، کمبود این اقلام را برای همیشه حل و فصل خواهند کرد.

استفاده از این اقلام با توصیه پزشکان  موجب شده بود که مردم برای تامین آن به فروشگاه‌ها و داروخانه‌ها هجوم ببرند و در مقطعی ماسک با عددی ۱۵ هزار تومان نیز به فروش می‌رسید و هر فروشگاه و داروخانه‌ای پاسخش به درخواست مشتری این بود که «جنس نداریم و تمام شده است».

اما بعدها تولید ماسک سرعت گرفت تا اینکه در نهایت به اذعان معاون غذا و داروی علوم پزشکی استان اردبیل، با هماهنگی سازمان صمت، به یک سری از متقاضیان مجوز تولید ماسک اعطا شد.

محسن ارزنلو تصریح کرد: به دلیل اهمیت نظارت بهداشتی بر این تولیدات، ما مداخله داشتیم تا اینکه یک سری استانداردها برای تولید تعریف شد و در حال حاضر ۶۵ واحد تولیدی که از سازمان غذا دارو مجوز دارند، نسبت به تولید ماسک و لباس کاور در استان فعالیت دارند.

وی تاکید کرد: میزان تولیدات، ۴ هزار عدد در روز است و در تمامی داروخانه‌ها ماسک به وفور وجود دارد و هیچ کس نمی‌تواند ادعا کند که با کمبود ماسک مواجه هستیم.

معاون غذا و داروی علوم پزشکی استان اردبیل همچنین به فعالیت ۴ واحد تولید ماسک n۹۵ اشاره کرد و گفت: نه تنها در تولید این ماسک استان اردبیل خودکفا شده بلکه به سه کشور اندونزی، مالزی و آذربایجان صادرات انجام می‌شود.

به گفته ارزانلو در بخش محلول‌های ضدعفونی نیز کمبودی نداریم. آغاز به فعالیت کارخانه الکل اردبیل با شیوع بیماری مقارن شد و به همین دلیل اقبال خوبی در تامین مواد ضدعفونی بر پایه الکل داشتیم.

تولیدکننده به فکر منافع خود است
تا به اینجای اقدامات نهادهای ناظر، می‌توان نتیجه گیری کرد در خود استان اردبیل نباید هیچ کمبودی در اقلام بهداشتی مشاهده شود اما واقعیت چیز دیگری است.

یکی از شهروندان در این خصوص تصریح کرد: نه تنها ماسک گران است و ماسک‌های ارزان از کیفیت برخوردار نیستند، بلکه دستکش و مواد ضدعفونی کننده هم قیمت بالایی دارند.

محمدرضا رستم پور بیان کرد: پزشکان می‌گویند مرتب ماسک بزنید و دست‌هایتان را ضدعفونی کنید و یا اینکه از دستکش استفاده کنید اما برای بسیاری از خانواده‌ها تامین این اقلام آن هم به صورت مستمر امکان پذیر نیست.

وی گفت: مسئولان می‌گویند هیچ کمبودی در اقلام بهداشتی نداریم اما واقعیت این است که اجناس فاقد کیفیت و تقلبی در بازار زیاد شده و در داروخانه‌ها هم اقلام با قیمت قابل توجه به فروش می‌رسد.

حال که تامین دستکش به سختی انجام می‌شود و هر ۵۰ عدد آن به ۱۸۰ هزار تومان به فروش می‌رسد، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل معتقد است قیمت بالای دستکش ربطی به استان ندارد و موضوع کشوری است.

شهرام حبیب زاده تصریح کرد: ما نمی‌گوییم مردم دستکش استفاده کنند و دستکش کمکی در ممانعت از ابتلای فرد ندارد بلکه با شستن مداوم دست‌ها می‌توان از ابتلا جلوگیری کرد. اما در مراکز درمانی به دلیل اینکه شستن دست‌ها به صورت مکرر موجب آسیب به پوست دست می‌شود، از دستکش استفاده می‌شود.

وی افزود: ما حتی تاکیدی به استفاده از ماسک در همه جا نداریم. بلکه افراد زمانی که به خرید می روند ماسک استفاده کننده که نهایت قیمت آن می‌شود ۱۰ هزار تومان که برابر پول یک پاکت سیگار است.

این اظهارات در وضعیتی است که تولیدکنندگان اقلام بهداشتی منافع واحد خود را ترجیح می‌دهند و این خصلت تولید است. ناتوانی دولت در حمایت از واحدهای تولیدی و ارائه یارانه موجب شده تا تولید کننده به صرفه اقتصادی خود بنگرد و قیمت گذاری کند. از سویی  به فکر صادرات درون و برون مرزی باشد.

به اعتراف مسئولان بهداشتی چند شرکت خصوصی برای تولید الکل اعلام آمادگی کرده‌اند تا از سازمان غذا و دارو مجوزی به آن‌ها اعطا شود.

معاون غذا و داروی علوم پزشکی استان در این خصوص گفت: ۲۸ کارخانه تولید الکل طبی در کشور دایر است که تا قبل از کرونا با نیمی از ظرفیت خود فعال بودند اما با شیوع کرونا چند واحد از بخش خصوصی نیز درخواست تولید دارند.

بررسی واحدهای متقاضی تولید الکل در حالی در استان انجام می‌شود که خود مسئولان می‌گویند ما بازار را اشباع کردیم و هیچ کمبودی نداریم. در حالی که سرمایه گذاری و حمایت از تولید می‌تواند در حوزه‌های دیگر و کالاهای مورد نیاز مردم عملیاتی شود و به عنوان مثال در تولید دستکش اقداماتی صورت گیرد.

نارضایتی و بی‌توجهی کادر درمان به اقلام بهداشتی
نه تنها شهروندان بلکه کادر درمان نیز از نحوه توزیع اقلام بهداشتی گله مندند. یکی از پرستاران در این خصوص گفت: اقلام بهداشتی هم با کمبود مواجه است و هم کیفیت ندارد.

وی که نخواست نامش فاش شود تصریح کرد: متاسفانه این کمبودها را انعکاس دادیم که جدی گرفته نمی‌شود و فقط وعده تامین می‌دهند.

در کنار اعتراض کادر درمانی در استان باید به بی توجهی گسترده به استفاده از اقلام بهداشتی نیز اشاره کرد. بررسی میدانی نشان می‌دهد کادر درمان به دلیل اینکه اقلام در حد مقبول در اختیار ندارند اغلب نه از ماسک استفاده می‌کنند و نه از دستکش.

با این وجود معاون غذاو داروی استان در اظهارات قابل توجهی تصریح کرد: کادر درمان از کیفیت پایین اقلام ناراضی نیست بلکه از کیفیت بالا ناراضی هستند.

ارزنلو اضافه کرد: در ابتدا با شیوع بیماری به بیمارستان‌ها گفته شد از هرکجا می‌توانند اقلام بهداشتی تامین کنند اما بعد با بهبود شرایط اجناس استاندارد در اختیار کادر درمان قرار گرفت و هیچ جنس فاقد استانداردی نداریم.

وی گفت: مهمترین اقلام مورد استفاده لباس‌های کاور است که به دلیل اینکه لمینت دارد و تحمل آن سخت است، استفاده از آن‌ها مورد اعتراض کادر درمان است.

تناقض گفته‌های مسئولان بهداشتی زمانی عیان می‌شود که کادر درمان حتی از مصرف ماسک هم سرباز می‌زند.

مسئولان می‌گویند قیمت اقلام بهداشتی در اردبیل ارزان‌تر از هر استان دیگری است اما حتی در مکان‌های عمومی و ساختمان‌های اداری نیز اقلام بهداشتی تعبیه نشده و ستاد مبارزه با کرونا نظارت خود را به حداقل رسانده است.

بازار فروش اقلام بهداشتی به دلیل اینکه کرونا تا مدت‌ها با مردم خواهد بود، نیازمند ساماندهی است. افزایش تولید کیفی و عرضه به قیمتی که تمامی اقشار قادر به تامین آن باشند مهمترین درخواست مردم است.

کد خبر: ۲۶٬۱۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha