۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۹
توانمندسازی بیش از ۲ هزار زن سرپرست خانوار برای ورود به بازار کار
مدیر نظارت و ارزیابی عملکرد معاونت ریاست جمهوری خبر داد

توانمندسازی بیش از ۲ هزار زن سرپرست خانوار برای ورود به بازار کار

مدیر نظارت و ارزیابی عملکرد معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده از آموزش ۲ هزار و ۴۶ بانوی سرپرست خانوار و توانمندسازی اقتصادی با هدف اشتغالزایی ۲ هزار و ۵۵ بانوی سرپرست خانوار خبر داد.

به گزارش بازار، شهرزاد هوشمندی‌نیا با اشاره جایگاه معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده در اسناد بالادستی، اظهار داشت: این معاونت مسئولیت‌هایی چون سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، هماهنگی، و رصد و ارزیابی را بر عهده دارد که با وجود ساختار بسیار کوچک و بودجه بسیار محدود، توانسته فعالیت‌های قابل توجهی داشته باشد.

وی در این ارتباط به تقویت اعتبارات حوزه زنان و خانواده در قانون بودجه امسال برای نخستین بار اشاره کرد و از تخصیص اعتبارات هزینه‌ای به دستگاه‌ها و اعطای مسکن به خانواده‌های دارای فرزند چهار قلو به عنوان مصادیق آن نام برد.

این مسئول در معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده به تدوین و تصویب لایحه برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و با اشاره به مشارکت این معاونت در تدوین برنامه هفتم توسعه افزود: این اقدام برای نخستین بار موجب اختصاص یک فصل به عنوان زن، خانواده و جمعیت و تخصیص ۱۲ حکم مختص بانوان، خانواده و جمعیت در این لایحه شد.

هوشمندی نیا به اقدامات انجام شده در حوزه توانمندسازی (حمایت از رشد بانوان) و آسیب‌زدایی (پیشگیری از آسیب‌های مرتبط با زنان و خانواده) اشاره کرد و گفت: در ۲ سال گذشته بسیاری از برنامه‌های مورد نظر معاونت از مسیر دستگاه‌های اجرایی و با نظارت معاونت عملیاتی شده است که از جمله می توان به آموزش، توانمندسازی اقتصادی و اشتغالزایی بانوان سرپرست خانوار (بی سرپرست، بدسرپرست، مطلقه، تجرد قطعی بالای ۴۵ سال)، بهبودیافتگان از اعتیاد، معلولین، آسیب دیدگان اجتماعی و حمایت از زنان کارآفرین و توسعه عملکرد پیشرانان با اجرای طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار و حمایت از زنان کارآفرین در ۲۱ استان اشاره کرد.

وی توضیح داد: در این همکاری طرح‌های کارآفرینی و تسهیلگری با هدف رفع مشکلات اقشار مختلف از جمله زنان کارآفرین فعال، تعاونگران، کارآفرینان و کارجویان بررسی شد که زمینه را برای توانمندسازی اقتصادی بانوان سرپرست خانوار برای ورود به بازار کار فراهم کرد.

وی با یادآوری اینکه برای این کار یک داشبورد تخصصی در ۱۲ استان طراحی و پیاده سازی شده است، ‌ افزود: در این طرح ابتدا فهرست زنان کارآفرین احصا و سپس با دعوت از ۲ هزار و ۳۸۷ نفر به پلتفرم مورد نظر، امکان تبلیغ رایگان در محدوده مشخص برای هر فرد فراهم شد تا امکان ایجاد کسب و کار مجازی و فروش اینترنتی محصولات آنان فراهم شود.

هوشمندی‌نیا از گردآوری اطلاعات کارآفرینان ۱۴ استان در زمینه اشتغالزایی با امکان اشتغال‌زایی برای زندانیان حبس و آزاد شده از زندان به عنوان دیگر اقدام انجام شده اشاره کرد و افزود: ثبت مشخصات زنان کارآفرین دارای شرایط دریافت تسهیلات ارزان قیمت در همه استانها و طراحی کارنامه ارزیابی عملکرد برای ۲۱ استان از جمله اقداماتی است که برای اشتغالزایی و مهارت افزایی زنان انجام شده است.

این مسئول در معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده با یادآوری اینکه برطرف سازی موانع تولید در کمیته های اشتغال از طریق مکاتبه با نهاد ریاست جمهوری نیز انجام شده است، گفت: تهیه بانک اطلاعاتی بانوان کشور بر اساس استان، رسته‌های شغلی، تعداد کارآفرینان و کارجویان، حمایت از ۳۱۱ کارآفرین در ۱۱ استان از جمله دستاوردهای اجرای برنامه‌های توانمندسازی، اشتغال‌افزایی و کارآفرینی زنان به شمار می رود.

آموزش به بیش از ۲ هزار بانوی سرپرست خانوار
مدیر نظارت و ارزیابی عملکرد معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده درباره برنامه‌های حمایتی در حوزه زنان نیز توضیح داد: آموزش به ۲ هزار و ۴۶ بانوی سرپرست خانوار و توانمندسازی اقتصادی در راستای اشتغالزایی برای ۲ هزار و ۵۵ بانوی سرپرست خانوار (بی سرپرست، ‌ بدسرپرست، مطلقه و تجرد قطعی بالای ۴۵ سال) در ۱۱ استان انجام شد که بیش از چهار برابر اهداف کمی پیش‌بینی شده بوده است.

هوشمندی‌نیا، شناسایی، ‌توان‌افزایی آموزشی و مهارت‌آموزی بیش از ۳۵۰ دختر بدسرپرست، زنان معلول، زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست، بانوان در معرض آسیب‌های اجتماعی و بهبود یافتگان از اعتیاد در مجموع ۲۷ هزار و ۹۳۰ نفر - ساعت و اشتغال‌زایی بیش از ۳۶۰ نفر در این گروه هدف، از دستاوردهای سمن‌های حمایت شده در حوزه اشتغال توسط معاونت زنان است.

وی به اجرای طرح توان‌افزایی زنان دارای معلولیت و زنان سرپرست خانوار ۲۰ تا ۴۵ سال با آموزش حرفه‌آموزی و همچنین حمایت از ایجاد اشتغال زنان روستایی و عشایری نیز اظهار داشت: آموزش حرفه‌آموزی زنان دارای معلولیت، آموزش و ایجاد کسب و کار قلم‌زنی روی ظروف مسی، ایجاد کارگاه تولیدات خانگی و محلی از طریق اشتغالزایی برای خانواده زندانی و ایجاد کارگاه تولیدی تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی با اشتغال زنان توانست گام‌های ارزشمندی برای خدمت به این قشر بردارد.

این مسئول در معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده ادامه داد: برنامه‌های پشتیبانی از توانمندسازی زنان سرپرست خانوار روستایی که با شناسایی زنان سرپرست خانوار جویای کار و وضعیت بیمه‌ای آن‌ها انجام شد و معرفی گروه هدف از ۲۸ شهرستان و ۱۳۹ روستا به بانک برای دریافت تسهیلات اشتغال از دیگر اقداماتی بود که با هدف توانمندسازی زنان انجام شد.

هوشمندی‌نیا خاطر نشان کرد: از مسائل مهم در حمایت از زنان سرپرست خانوار «ایجاد صندوق ضمانت در حوزه اشتغال برای زنان سرپرست خانوار فاقد پوشش حمایتی در دهک‌های ۱ تا ۵ درآمدی» بود که با تخصیص مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال توسط صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون صورت گرفت.

وی توضیح داد: در این طرح اعتباری به مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال و با حذف ضامن از فرآیند اخذ تسهیلات تامین شد و برای ۳۰۰ زن سرپرست خانوار برای دریافت تسهیلات اشتغال تا سقف یک میلیارد ریال ضمانت‌نامه صادر شد.

جزئیات طرح ملی شبکه کسب و کار پایدار خانواده محور
هوشمندی نیا در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگار ایرنا به طرح ملی شبکه کسب و کار پایدار خانواده محور نیز اشاره کرد و گفت: این طرح با توجه به رویکرد دولت مردمی مبنی بر حمایت از زنان پیشران، زنان سرپرست خانوار، اشتغال آفرینی و توانمندسازی اقتصادی آنان مبنی بر شعار سال، تدوین شده که زیر سیستم‌های متفاوتی داشته و در هر زیرسیستم اقداماتی نیز صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه می‌توان با اجرای این طرح نوید آغاز و تسریع حرکت‌های امیدبخش را در حوزه زن و خانواده به مردم ایران داد، تاکید کرد: مساله تدوین لایحه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار به استناد تکلیف قانونی بند ت ماده ۸۰ قانون برنامه ششم توسعه، بر عهده معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده بوده و با وجود تأخیر این حکم تا سال پایان برنامه ششم، دولت سیزدهم از ماه‌های نخست به تدوین این طرح جامع اهتمام داشته است.

این مسئول در معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده ادامه داد: این معاونت در سال نخست عمر دولت سیزدهم اقدام به تدوین این لایحه کرد و پس از چند رفت و برگشت، در دستور کمیسیون‌های اصلی قرار گرفت و اکنون در مراحل نهایی تصویب قرار دارد.

برگزاری ۲ نشست ستاد ملی زن و خانواده و تصویب ۶ قانون
مدیر نظارت و ارزیابی عملکرد معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده با اشاره به بازبینی، اصلاح و اجرای مجدد مصوبه‌ سازمان اداری و استخدامی کشور با موضوع آموزش خانواده با هدف تقویت گفتمان خانواده محور؛ خاطر نشان کرد: این معاونت در بخش سیاست‌گذاری، تدوین لوایح و اصلاح قوانین و برنامه‌ریزی، طی برگزاری ۲ نشست ستاد ملی زن و خانواده موفق به تصویب ۶ قانون در مدت کوتاه شده است.

هوشمندی‌نیا تاکید کرد: این در حالیست که با مراجعه به اسناد گذشته روشن می‌شود که دولت یازدهم هیچ جلسه‌ای را در این ستاد که فرصت بی‌نظیری برای سیاست‌گذاری است، نداشته و در طول دولت دوازدهم تنها دو جلسه برگزار شده است.

وی تاکید کرد که بسیاری از اصلاحات در آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها در راستای پیگیری درخواست بانوان صورت گرفته است که می‌توان به رفع مساله اعطای کارنامه و پرونده به مادران اشاره کرد که قبل از آن مدارس از این کار امتناع می کردند و کارنامه دانش آموز را تنها به پدر تحویل می‌دادند.

مدیر نظارت و ارزیابی عملکرد معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده همچنین گفت: این معاونت با ایجاد شورای فقهی حقوقی و هم‌افزایی با دستگاه‌های قانون‌گذار حوزوی توانست نسبت به انعقاد تفاهم‌نامه با پژوهشگاه قوه قضائیه، مرکز تحقیقات قم و مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی اقدام کند.

هوشمندی‌نیا اظهار داشت: در قالب این تفاهم‌نامه، ضمن برگزاری جلسات تخصصی با صاحب‌نظران، فقها، حقوقدانان، رؤسای مجتمع‌های قضایی، نمایندگان مجلس و قضات عالی‌رتبه، با انجام پیمایش آماری، موفق به تسریع در حل چالش‌ها، مسئله‌ها و دغدغه‌های زنان کشور شدیم.

وی اصلاح و اجرای مجدد مصوبه سازمان اداری و استخدامی در خصوص آموزش کارکنان دولت به ویژه زوج‌های جوان کارمند، مهارت‌افزایی زوجین جوان و افزایش تاب‌آوری روحی و بهبود روابط زناشویی، روزآمدسازی سرفصل‌ها و توجه به آموزش مهارت‌های زندگی به کارمندان، را از جمله اقدامات دیگر این معاونت و از زمره فعالیت‌های توانمندسازی و مهارت‌آموزی آن برشمرد.

کد خبر: ۲۶۰٬۶۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha