۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۹
برنامه ریزی برای ایجاد منطقه آزاد مشترک با ترکیه| تقویت ترانزیت کالا از ماکو
مدیرعامل منطقه آزاد ماکو در گفتگو با بازار مطرح کرد؛

برنامه ریزی برای ایجاد منطقه آزاد مشترک با ترکیه| تقویت ترانزیت کالا از ماکو

گروسی با بیان اینکه سرعت پذیرش کامیون در منطقه آزاد ماکو بسیار بیشتر از ترکیه است، گفت: در حال حاضر آمادگی برای همکاری با ترکیه در تقویت زیرساخت های نرم افزاری آنها را داریم تا مبادلات کالا تسریع شود.

بازار؛ گروه ایران: مدیرعامل منطقه آزاد تجاری ماکو در حاشیه نمایشگاه اوراسیا در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه تقویت ترانزیت در گروه تقویت زیرساخت هاست، گفت: ۹۴ میلیون دلار در ۶ ماهه صادرات داشته ایم، در واقع صادرات مجدد از منطقه حدود ۲.۵ میلیارد دلار بوده و با در نظر گرفتن صادرات گاز از خط لوله ای که از این منطقه می گذرد مجموع صادرات به ۴.۵ میلیارد دلار است.

توسعه تجارت با هوشمندسازی حمل و نقل

او افزود: نخستین اقدام ما در توسعه تجارت کشور هوشمندسازی حمل و نقل است، به طوری که کامیونی که از کشورهای خارجی وارد منطقه می شوند از قبل مطلع هستند چه زمانی پذیرش خواهند شد. در واقع ما در مقطع کنونی سرعت پذیرش ۵۰۰ کامیون برای ورود و ۵۰۰ کامیون برای خروج از پایانه مرزی را داریم و حتی قابلیت افزایش آن تا ۱۷۰۰ کامیون هم وجود دارد در حالی که میزان پذیرش ترکیه در مرز ۱۵۰ کامیون است به همین دلیل آمادگی همکاری با آنها هم داریم تا از این نرم افزار ما بهره مند شوند.

به گفته مدیرعامل منطقه آزاد تجاری ماکو، این منطقه جزو نخستین مناطق آزاد کشور است که بسته های سرمایه گذاری را معرفی کرده و تاکنون از مجموع آن ۵۸ طرح محقق شده و مابقی هم بر مبنای فراخوان با سرمایه گذاران جدید مطرح و ۵۷ طرح جدید دیگر جایگزین پروژه های قبلی می شود

گروسی با تاکید بر اینکه برنامه ما این است که در سفر بعدی رییس جمهور به ترکیه منطقه آزاد مشترک با ترکیه راه اندازی کنیم، گفت: همچنین بازارچه مشترک با ترکیه که پنج سال پیش توافقات درباره آن انجام شده ترک ها برای ساخت غرفه ها تعهدات خود را انجام داده اما ایران هنوز نتوانسته ۱۵۰ غرفه مورد توافق را ایجاد کند که در یک سال اخیر در راستای این تعهدات گام برداشته ایم.

مدیرعامل منطقه آزاد تجاری ماکو با بیان اینکه ۱۱۰ فرصت سرمایه گذاری در منطقه ماکو تعریف کرده ایم، تصریح کرد: جزو نخستین مناطق آزاد کشور بودیم که بسته های سرمایه گذاری را معرفی کردیم و تاکنون ۵۸ طرح محقق شده و مابقی هم بر مبنای فراخوان با سرمایه گذاران جدید مطرح و ۵۷ طرح جدید دیگر جایگزین پروژه های قبلی می کنیم.

جزئیات طرح جامع منطقه آزاد ماکو

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو در حاشیه نمایشگاه اوراسیا با اشاره به اینکه منطقه آزاد ماکو در راستای اهداف و ماموریت های خود مطابق طرح جامع که مورد تایید سازمان محیط زیست هم است اقدام می کند، گفت: در بخش تجارت، لجستیک و ترانزیت دهکده ۱۸۰۰ کیلومتری در مسیر کریدور شرق به غرب طراحی شده است که با توجه به اینکه این کریدور آسیا را به اروپا متصل می کند نقش مهمی در تجارت ایفا خواهد کرد.

هدف مدیران منطقه آزاد و تجاری ماکو این است که در صادرات کالا به روسیه، بلاروس و ... مطابق اهداف تدوین شده توسط کشورمان گام بردارند، زیرا ماکو نزدیکترین نقطه به کشورهای شمالی و حتی اقلیم کردستان و اروپا است

او با بیان اینکه ماکو دارای ظرفیت های معدنی بسیار خوبی است، اظهار کرد: با توجه به اینکه ایمیدرو ۵ پهنه معدنی جدید در این منطقه معرفی کرده از سرمایه گذاران و معدن کاران دعوت می کنیم که در مناقصه های معدنی مشارکت داشته باشند. هم اکنون برای فرآوری محصولات معدنی فراخوان برای دعوت از سرمایه گذاران معدنی داریم و در همین راستا مزایده و مناقصه های داریم که تا یک ماه آینده اطلاع رسانی می کنیم.

گروسی با بیان اینکه در حاشیه نمایشگاه اوراسیا با برخی از مسئولان وزارتخانه ها و برخی نمایندگان خارجی دیدارهایی داشته ایم، گفت: هدف ما این است که در صادرات کالا به روسیه، بلاروس و ... مطابق اهداف تدوین شده توسط کشورمان گام برداریم زیرا نزدیکترین نقطه به کشورهای شمالی و حتی اقلیم کردستان و اروپا هستیم.

گروسی با بیان اینکه در طرح جامع اهداف علمی تدوین شده است، اظهار کرد: هم اکنون در حال تبدیل شدن به قطب صنعت پوشاک هستیم و حتی شرکت هایی در بخش صنایع غذایی فعال هستند که صادراتی داشته اند و با توجه به اینکه پیش از این در نمایشگاه ارمنستان، اقلیم کردستان و چین داشته ایم استقبال خوبی از محصولات منطقه ماکو داشته اند.

برنامه منطقه آزاد ماکو تبدیل شدن به قطب گردشگری است

او با اشاره به اینکه یکی دیگر از برنامه های این منطقه آزاد تبدیل شدن به قطب گردشگری است، اظهار کرد: به همین دلیل قراردادی با شرکت هواپیمایی ماهان هم امضا کرده ایم تا پروازها به منطقه فعال شوند و سفرهای ترکیبی داخلی و خارجی از مبدا ماکو هم تقویت شوند و برای دستیابی به این هدف، بسته های برای جذاب شدن این سفرها پیش بینی شده است.

مدیرعامل منطقه آزاد تجاری ماکو درباره راهبردهای منطقه برای توسعه گردشگری تصریح کرد: در حال حاضر برنامه ریزی ما با منطقه آزاد ارس این است که بتوانیم در ایام تعطیلی مدارس خانواده ها را در منطقه شمال غرب جذب کنیم و به جای اینکه به ترکیه برای خرید سفر کنند برندها در این منطقه مستقر شوند تا مردم در عین حال که برای اوغان فراغت به منطقه آزاد مراجعه می کنند خریدهای خود را هم انجام دهند.

او با بیان اینکه در بحث امنیت غذایی در تولید محصولات ارگانیک ورود کرده ایم، افزود: در زمینی به مساحت ۲۰۰۹ هکتار که در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته تولید محصولات مکانیزه را در دستور کار قرار داده ایم که دومین باغ مکانیزه جهان و نخستین باغ مکانیزه بزرگ غرب آسیا محسوب می شود و می تواند در توسعه صادرات به کشورهای همسایه نقش مهمی داشته باشد.

کد خبر: ۲۶۰٬۳۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ناشناس IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
      4 1
      طوری حرف میزنه انگار ماکو رو بهشت کرده در حالیکه بعد از فروزان مدیر قبلی هیچ پروژه ای انجام نشده و فقط حرف مفت میزنه
    • IR ۰۷:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۲
      0 0
      ازهمین نکته می فرمایند هنوز 150غرفه طرف این آماده نشده تصدیق فرمایشات ایشان هست. ودیگر اینکه مناطق آزاد ماکو وارس فعلا جایگاه فروش کالاهای سفارش چینی ترکیه هست حتی منطقه آزاد انزلی.
    • یونس صمدی قزلجه IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۲
      1 0
      با درود به رهبر انقلاب اسلامی ایران آیت‌الله خامنه‌ای تاج سر مسلمین جهان .؟چرا مرز سلماس که از اول انقلاب بازار آزاد تجاری علام شد از طرف دولت تا الان کاری صورت نگرفته به دلیل و به عنوان لطفاً مسولین جواب بدهند.. ایثارگر