۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۹
دلیل همسویی کشورهای بریکس با حماس| اقتصاد صهیونیست‌ها در لبه پرتگاه
بازار گزارش می‌دهد؛

دلیل همسویی کشورهای بریکس با حماس| اقتصاد صهیونیست‌ها در لبه پرتگاه

کشتی‌های اسرائیلی به جای قطع یک مسیر ۴ هزار کیلومتری از طریق دریاها، مجبور می‌‍شوند از طریق دریای مدیترانه و اطراف آفریقا مسیری ۲۰ هزار کیلومتری را منحرف کنند تا به اقیانوس هند برسند.

بازار؛ گروه بین‌الملل: انصارالله یمن از اواسط نوامبر به چندین کشتی مرتبط با رژیم صهیونیستی در دریای سرخ حمله و آنها را مجبور به استفاده از مسیر پرهزینه‌تر کشتیرانی در اطراف آفریقا کرده است. این مسیر طولانی‌تر می‌تواند ۱۸ روز به زمان سفر اضافه کند. انصارالله در ۱۹ نوامبر اعلام کرد که در همبستگی با غزه، کشتی‌های حامل پرچم اسرائیل و همچنین کشتی‌هایی که تحت مالکیت شرکت‌های اسرائیلی هستند را هدف قرار خواهد داد.

عملیات این گروه تاکنون عبارتند از: در ۱۹ نوامبر کشتی کهکشان لیدر متعلق به اسرائیل در دریای سرخ توقیف شد، در نوامبر: حمله هواپیمای بدون سرنشین به کالاندرا متعلق به شرکت کشتیرانی اسرائیلی ZIM در اقیانوس هند و ۳ دسامبر: حملات پهپادی و موشکی به کشتی‌های اسرائیلی یونیتی اکسپلورر و شماره ۹ در دریای سرخ.

اتحاد بریکس علیه اقتصاد صهیونیستی

اسرائیل با چهار کشور مرز زمینی دارد: در شمال - با لبنان با مرز ۸۲ کیلومتر؛ در شمال شرق با سوریه به طول مرز ۱۶۰ کیلومتر؛ با اردن در شرق ۲۳۸ کیلومتر; با مصر در جنوب شرقی ۲۶۵ کیلومتر. طول کل مرزهای زمینی اسرائیل ۷۸۵ کیلومتر است و با توجه به هویت این رژیم، بیشتر واردات و صادرات از طریق دریا انجام می‌شود که شاید در زمان صلح اقتصادی‌ترین راه باشد، اما امروز شرایط بسیار متفاوت شده است.

اکنون که دریای سرخ در حال ناامن شدن برای کشتی‌های اسرائیلی است، این رژیم به جای ۴ هزار کیلومتر، در سراسر آفریقا باید ۲۰ هزار کیلومتر را طی کند که این امر منجر به افزایش شدید هزینه ترانزیت کالا و افزایش ۵ برابری زمان سفر شده است. این امر منجر به افزایش تعداد کشتی‌ها نیز می‌شود. فاصله دریا بین اسرائیل و آمریکا در کوتاه ترین مسیر حدود ۱۰ هزار کیلومتر است. این مسیر از بندر حیفا تا بندر نیویورک ادامه دارد.

اخیرا به دلیل تشدید قابل توجه تنش‌ها، گروه انصارالله در یمن مجموعه‌ای از حملات را به حداقل سه کشتی اسرائیلی در دریای سرخ انجام دادند. این حمله که از هفته گذشته آغاز شد، شامل موشک‌های بالستیک و هواپیماهای بدون سرنشین بود که کشتی‌های تجاری را هدف قرار دادند. البته، ناوشکن یو اس اس کارنی، ناوشکن نیروی دریایی آمریکا، نقش مهمی در مقابله با این حمله ایفا کرده است، بطوریکه یک موشک بالستیک را که به سمت ناو فله‌بر یونیتی اکسپلورر با پرچم باهاما پرتاب شده بود، رهگیری کرد.

دو کشتی تجاری دیگر به نام‌های فله بر شماره ۹ و سوفی دوم با پرچم پاناما نیز مورد حمله قرار گرفتند. کشتی شماره ۹ که متعلق به بریتانیا بود، تحت تأثیر موشک زمین به دریا در حین عبور از تنگه باب المندب قرار گرفت.

هرچند که رژیم صهیونیستی هرگونه ارتباط با این کشتی‌ها را رد می‌کند. این اقدام انصارالله با هدف اعلام شده آنها برای هدف قرار دادن اسرائیل در تلافی اقداماتش در غزه همسو است. سرتیپ ژنرال یحیی سریع، سخنگوی ارتش حوثی‌ها، صراحتاً این حملات را با عملیات‌ مجدد اسرائیل در غزه مرتبط دانست و تهدید کرد که حملات شدید علیه این رژیم انجام خواهد شد. او گفت: امروز درگیر نبردی سرنوشت ساز با نیروهای صهیونیست و آمریکایی هستیم و تا پایان تجاوزات به غزه به آن ادامه خواهیم داد.اگر تل آویو تلافی کند، یک "حماقت بزرگ" است که واکنش شدیدتری را به دنبال خواهد داشت.

اقتصاد اسرائیل هم اکنون در حال فروپاشی است و اگر جنگ ادامه یابد، می‌تواند به بحران‌های داخلی منجر شود. اروپا همچنین نگران گسترش جنگ به سرزمین‌های خود، تشدید مسائل موجود در زمینه مهاجرت و مقابله اقتصادی با روسیه است

اسرائیل نه تنها از سوی انصارالله، بلکه با چالش‌های احتمالی با حزب‌الله و حتی گروه واگنر در نزدیکی لبنان مواجه است. همچنین، اقتصاد اسرائیل هم اکنون در حال فروپاشی است و اگر جنگ ادامه یابد، می‌تواند به بحران‌های داخلی منجر شود. اروپا همچنین نگران گسترش جنگ به سرزمین‌های خود، تشدید مسائل موجود در زمینه مهاجرت و مقابله اقتصادی با روسیه است.

برای پایان دادن به این درگیری، اسرائیل احتمالا نیاز داشته باشد که بلندپروازی‌های کریدور تجاری خود در مورد چین و مصر را کنار بگذارد. همچنین، در مقابل ناتو و ایالات متحده احتمالا مجبور شوند با روسیه مذاکره و با الحاق مناطقی در اوکراین و لغو تحریم‌ها موافقت کنند. ایران نیز به احتمال زیاد مواضع استراتژیک خود را در منطقه حفظ خواهد و آبراه‌های مهمی را کنترل خواهد کرد و حضور پررنگی در غزه خواهد داشت.

در واقع، روسیه که درگیر جنگ شدید نظامی و اقتصادی علیه اروپا (ناتو) و آمریکاست، اکنون نقطه ضعفی پیدا کرده است که می‌تواند دنیای غرب را در اسرائیل تخلیه کند. ضربه به اسرائیل آسیب مهمی به اروپا است و به زودی از نظر اقتصادی و امنیتی آسیب‌های نمایان خواهد شد. از سوی دیگر، چین ممکن است کمترین سود را داشته باشد، اما با ارسال پیامی شفاف، نظر خود را در مورد پروژه تجاری و کریدور اتصال هند به اسرائیل و اروپا اعلام کرده است.

کشتی‌های اسرائیلی به جای قطع یک مسیر ۴ هزار کیلومتری از طریق دریاها مجبور می‌‍شوند از طریق دریای مدیترانه و اطراف آفریقا مسیری ۲۰ هزار کیلومتری را منحرف کنند تا به اقیانوس هند برسند. این امر هزینه‌های زیادی را برای بازار اسرائیل در پی خواهد داشت

در این میان، مصر نیز نمی تواند نقش بی طرفانه داشته باشد. زیرا، اسرائیل میخواهد از طریق احداث کانال بن گوریون با کانال سوئز رقابت و آن را از بین ببرد تا این رژیم کنترل کننده تجارت بین آسیا، اروپا و آمریکا شود. کریدور تجاری که کانال سوئز را ضعیف و مردم غزه را به سینا آواره می‌کند. از همین روی، مصر در برابر آن بیکار نخواهد ماند. مصر زمانی که امنیت آن به خطر بیفتد، مهره‌های شطرنج را بدون هیچ هزینه قابل توجهی جابه جا می‌کند. مسلما مصر در چنین شرایطی که ممکن است بر امنیت و درآمد ملی آن تأثیر بگذارد، نقش بی‌طرفی ایفا نخواهد کرد.

به باور بسیاری از کارشناسان، اسرائیل در این جنگ شکست خواهد خورد، زیرا با حماس و انصارالله می‌جنگد. حوثی‌هایی که در تنگه باب المندب با انهدام کشتی‌هایش کمربند عبوری را محکم کرده‌اند. کشتی‌های اسرائیلی به جای قطع یک مسیر ۴ هزار کیلومتری از طریق دریاها مجبور می‌‍شوند از طریق دریای مدیترانه و اطراف آفریقا مسیری ۲۰ هزار کیلومتری را منحرف کنند تا به اقیانوس هند برسند. این امر هزینه‌های زیادی را برای بازار اسرائیل در پی خواهد داشت.

داده‌ها چه می‌گویند؟

در حالی که جنگ غزه وارد سومین ماه خود می‌شود و تعداد کشته‌ها همچنان در حال افزایش است، اقتصاد اسرائیل نیز بهای سنگین آن را می‌پردازد. بسیاری از مشاغل، از جمله آنهایی که به دلیل کمبود کارگر مجبور به تعطیلی شدند، فعالیت خود را به حالت تعلیق درآورده‌اند. بر اساس گزارش اخیر وزارت کار، بیش از ۷۶۰ هزار اسرائیلی - تقریبا ۱۸ درصد از نیروی کار اسرائیل - به دلیل جنگ هیچ فعالیتی ندارند.

از همین روی، بسیاری از بخش‌های اسرائیل، از جمله ساخت‌وساز، فناوری، کشاورزی و منسوجات، تحت تأثیر کمبود نیروی کار قرار گرفته‌اند. کمبود نیروی کار در فناوری‌های پیشرفته به ویژه نگران کننده است زیرا این بخش تقریباً ۲۰ درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) اسرائیل و تقریباً نیمی از صادرات این کشور را تشکیل می‌دهد. بخش ساخت و ساز به دلیل لغو مجوزهای کار برای کارگران فلسطینی توسط اسرائیل به شدت آسیب دید. تصمیم به عدم اجازه کار فلسطینی‌های کرانه باختری یا غزه در اسرائیل منجر به کمبود کارگر شد و بسیاری از شرکت‌های ساختمانی مجبور به توقف پروژه‌های خود شدند.

صنعت گردشگری و سرگرمی این رژیم نیز از اثرات جنگ رنج می‌برد. مقامات اسرائیلی می‌گویند که یک سوم رستوران‌ها در شهرهای بزرگ از زمان حمله ۷ اکتبر به دلیل کمبود کارمند و گاهی اوقات کمبود مشتری نیز بازگشایی نشده‌اند.

در این زمان از سال، رستوران‌ها و هتل‌های محله یافا در تل آویو معمولا مملو از گردشگران است. در حالیکه اکنون خیابان‌ها خالی است و بسیاری از رستوران‌ها درهای خود را بسته‌اند. بنجامین بنتال، اقتصاددان، استاد بازنشسته در دانشگاه حیفا، در اینباره گفت: «گردشگری مرده است، زیرا مردم در این شرایط دوست ندارند بیرون بروند. در کوتاه مدت این امر کاملاً ویرانگر است. ما درآمدهای زیادی را از دست خواهیم داد، بنابراین احتمالاً دوباره سال ۲۰۲۳ بدون رشد سرانه به پایان خواهد رسید. البته، در سال ۲۰۲۴ رشد کمی سرانه وجود خواهد داشت.»

صنعت گردشگری و سرگرمی این رژیم نیز از اثرات جنگ رنج می‌برد. مقامات اسرائیلی می‌گویند که یک سوم رستوران‌ها در شهرهای بزرگ از زمان حمله ۷ اکتبر به دلیل کمبود کارمند و گاهی اوقات کمبود مشتری نیز بازگشایی نشده‌اند.

بانک مرکزی اسرائیل می‌گوید کمبود کارگران هفته‌ای ۶۰۰ میلیون دلار به اقتصاد ضرر می‌زند. دولت همچنین میلیون‌ها دلار را برای پرداخت حقوق نیروهای ذخیره و غرامت به کسب‌وکارهایی که از جنگ آسیب دیده‌اند هزینه می‌کند که بر بودجه نیز فشار وارد می‌کند. اسرائیل از زمان آغاز جنگ با غزه تاکنون بیش از ۸ میلیارد دلار وام گرفته است که باعث شده کسری بودجه به ۶ میلیارد دلار برسد.

کد خبر: ۲۵۹٬۸۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha