۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۲
کم محلی به خودروسازان در روسیه؛ استقبال از لادا در ایران!| لادا خودروی لوکس دهه ۹۰ اروپای شرقی
لادا با پلتفرم رنو مناسب شرایط سوختی کشوراست؟

کم محلی به خودروسازان در روسیه؛ استقبال از لادا در ایران!| لادا خودروی لوکس دهه ۹۰ اروپای شرقی

محصولات لادا که در نمایشگاه اوراسیا معرفی شده بودند پلتفرم داچیا لوگان یا تندر۹۰ را داشتند، اما مدیران ارشد این خودروساز اصرار به طراحی و تولید پلتفرم و قطعات خودروهای معرفی شده را داشتند.

بازار؛ گروه خودرو: روز گذشته در دومین نمایشگاه اختصاصی اوراسیا شرکت نیکا موتور از چهار محصول لادا با نام های وستا کراس، وستا سدان، نیوا تراول و گرانتا رونمایی کرد. نیواتراول یک محصول اس یو وی دو دیفرانسیل و گرانتا یک سدان اقتصادی است. شرکت لادا همزمان با آغاز جنگ روسیه و اوکراین در تولید محصولات خود با مشکل مواجه شده بود. گروه خودروسازی رنو در این شرکت سرمایه گذاری قابل توجهی در جهت تولید خودروهای لادا انجام داده است. همزمان با جنگ اوکراین و روسیه، رنو از تامین قطعات و همکاری با این شرکت صرف نظر کرد.

کم محلی به خودروسازان در روسیه؛ استقبال از لادا در ایران!| لادا خودروی لوکس دهه 90 اروپای شرقی

قرار داد قطعه سازان داخلی و خودروسازان روس چه شد؟

به رغم اینکه نمایندگان صنعت خودرو کشور با حضور در نمایشگاه اتومبیلیتی روسیه ۲۰۲۲ خبر از همکاری و عقد قرارداد ۷۰۰ میلیون یورویی دادند، ظاهرا تاکنون این موضوع به منصه ظهور نرسیده است. و بعد از کم محلی به صنعت خودرو ایران در روسیه و انتشار ویدئوهاییی درباره تحقیر خودرو ایرانی، ظاهرا فعالان در صنعت خودرو از خودروهای روسیه خوششان آمدهاست . این در حالی است که خودروسازان روسی به جای تعامل با صنعت خودرو ایران، چینی ها را به عنوان شریک تجاری خود جهت ساخت محصولاتشان انتخاب کردند که پیش بینی می شود، کیفیت خودروهای روسی در قیاس با خودروهای داخلی یا چینی بسیار کمتر خواهد بود. علاوه بر این پلتفرم های استفاده شده، لادا را بیشتر شبیه خودروهای دهه ۹۰ اروپای شرقی کرده و از آنجایی که خودروهای چینی لا اقل نما و ریخت به روزتری دارند، بعید است با توجه به پیشرانه های موجود و ظاهر فعلی با استقبال مردم مواجه شوند.

مدیران ارشد لادا: طراحی و تولید تمام اجزای خودرو را شرکت لادا و گروه اتوواز انجام داده است

پاسخ مدیران روسی به خبرنگار بازار

مدیران ارشد شرکت لادا که در نمایشگاه اوراسیا حضور داشتند در پاسخ به سوال نگارنده این مطلب در خصوص هدف حضور در بازار کشور اعلام کردند؛ «بازار خودرو ایران سالانه نیازمند ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو است، هدف ما توسعه عرضه محصولات بیشتر در بازار پرتقاضا ایران است.» مدیران ارشد این شرکت تمایلی به اعلام قیمت چهار محصول معرفی شده لادا در نمایشگاه مذکور نداشتند.

برخی دیگر از مدیران ارشد این شرکت در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار «بازار» مبنی براینکه پلتفرم محصولات لادا که معرفی شدند همان خودرو تندر۹۰ است، بیان کردند: طراحی و تولید تمام اجزای خودرو را شرکت لادا و گروه اتوواز انجام داده است. این درحالی است که قطعات و طراحی این خودروها امضا داچیا لوگان را با خود یدک می کردند.

کم محلی به خودروسازان در روسیه؛ استقبال از لادا در ایران!| لادا خودروی لوکس دهه 90 اروپای شرقی

مدیران ارشد لادا اعلام کردند که با همکاری شرکای تجاری چینی قطعات مورد نیاز با استاندارد و کیفیت مطلوب را تهیه کردیم

چالش های لادا رفع شده است؟

شرکت خودروسازی لادا طی دوسال گذشته به دلیل تحریم های ناشی از جنگ اوکراین و روسیه، در تامین قطعاتی مانند ایربگ، ای بی اس و انژکتورها چالش فراوانی داشت. این مساله تا توقف خط تولید خودروساز مذکور پیش رفت، اما پس از مدتی وضعیت تولید لادا تغییرات مثبتی داشت. مدیران ارشد لادا در ایران به خبرنگار بازار در خصوص رفع این مشکلات گفتند: «با همکاری شرکای تجاری چینی قطعات مورد نیاز با استاندارد و کیفیت مطلوب را تهیه کردیم.» اما ساختار کیفی قطعات محصولات معرفی شده بیانگر موضوع دیگری بود.

کم محلی به خودروسازان در روسیه؛ استقبال از لادا در ایران!| لادا خودروی لوکس دهه 90 اروپای شرقی

لادا در کشور موفق خواهد بود؟

یکی از مدیران شرکت نیکاموتور که برنامه عرضه و فروش محصولات لادا را در کشور انجام می دهد، در زمان معرفی خودروهای روسی اعلام کرد: «خودروهای تولیدی لادا به دلیل اشتراکات قطعات به محصولات رنو، سادگی ساخت، کیفیت مناسب و قیمت مقرون به صرفه در کشور می تواند موفق باشد.» مدیران این شرکت معتقد هستند که لادا بیشترین سازگاری را با شرایط سوختی و جوی کشور دارد. چرا که عرضه خودروهای لادا در کشور مصر که شرایط سوختی مشابه کشور ما را دارد، نتایج مثبتی داشته است.

این درحالی است که در سال های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ رسانه های خودرویی در دنیا خبر از چالش خودروهای روسی با استاندارد آلایندگی یورو۴ را می دادند. حال باید منتظر بود و دید که عرضه لادا در کشور می تواند نظر مشتریان داخلی را براساس محصولی کیفی تامین کند.

کم محلی به خودروسازان در روسیه؛ استقبال از لادا در ایران!| لادا خودروی لوکس دهه 90 اروپای شرقی

مشخصات لادا تغییر می کند؟

شرکت خودروسازی لادا در نمایشگاه اوراسیا چهار محصول آورده بوده که به گفته مدیران روسی این خودروها به پیشرانه های ۱.۶ و ۱.۸ لیتری به ترتیب با قدرت ۸۰ و ۱۰۶ اسب بخار مجهز هستند. مدیران شرکت نیکا موتور در خصوص مشخصات فنی این محصولات اعلام کردند که در زمان عرضه خودروهای لادا به کشور قدرت موتور و پیشرانه آن ها تغییر خواهد کرد.

حال با این تفاسیر باید منتظر بود و دید که همزمان با عرضه محصولات لادا به بازار کشور استقبال مشتریان از آن چگونه خواهد بود.

کد خبر: ۲۵۹٬۶۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha