۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۳
پذیرش نخستین گواهی صرفه‌جویی انرژی در بورس انرژی ایران
مدیرعامل بورس انرژی ایران اعلام کرد

پذیرش نخستین گواهی صرفه‌جویی انرژی در بورس انرژی ایران

نقوی، مدیرعامل بورس انرژی ایران از پذیرش نخستین گواهی صرفه‌جویی انرژی محقق‌شده برق در هیات پذیرش بورس انرژی ایران خبر داد.

به گزارش بازار، علی نقوی گفت: با برگزاری جلسه هیئت پذیرش بورس انرژی ایران، نخستین گواهی صرفه‌جویی محقق‌شده مورد پذیرش قرار گرفت و به زودی شاهد آغاز معاملات این ابزار جدید در بازار سرمایه خواهیم بود.

مدیرعامل بورس انرژی درباره ویژگی‌های گواهی صرفه‌جویی انرژی تصریح کرد: این گواهی سیاستی غیرقیمتی برای بهینه‌سازی مصرف انرژی است که در کشورهای مختلف دنیا پیاده‌سازی شده است.

در این روش، سرمایه‌گذار در پروژه‌های بهینه‌سازی انرژی سرمایه‌گذاری می‌کند و انرژی صرفه‌جویی‌شده به‌سبب اجرای پروژه‌ها در قالب گواهی صرفه‌جویی در اختیار او قرار می‌گیرد و سرمایه‌گذار می‌تواند این گواهی‌ها را در بورس انرژی ایران عرضه کند.

نقوی درخصوص نخستین پذیرش گواهی صرفه‌جویی انرژی در بورس انرژی بیان کرد: این پروژه متعلق به شرکت هستی آریانیک بوده که روشنایی‌های معابر استان‌های یزد و کردستان از لامپ‌های جیوه‌ای به لامپ‌های ال‌ای‌دی تبدیل می‌شود که علاوه‌بر روشنایی مناسب‌تر، صرفه‌جویی در مصرف برق را هم خواهد داشت و از بابت این صرفه‌جویی بیش از یک میلیارد کیلووات‌ساعت برق صرفه‌جویی‌شده در اختیار سرمایه‌گذار پروژه قرار خواهد گرفت.

نقوی اضافه کرد: خوشبختانه دولت و مجلس در برنامه هفتم توسعه مواد قانونی مناسبی برای توسعه بازار بهینه‌سازی مصرف انرژی در بورس انرژی ایران را پیش‌بینی کرده‌اند.

مدیرعامل بورس انرژی ایران در پایان با اشاره به اینکه تاکنون درخواستی از سوی شرکت ملی گاز ایران برای پذیرش گواهی صرفه‌جویی گاز ارسال نشده است گفت: جلسات مشترکی فیمابین بورس انرژی و شرکت ملی گاز در این زمینه تشکیل شده و امیدواریم با همکاری شرکت ملی گاز ایران و شرکت بهینه‌سازی مصرف انرژی شاهد انتشار گواهی صرفه‌جویی گاز هم باشیم.

کد خبر: ۲۵۵٬۶۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha