۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۸
افزایش یک میلیون تنی فروش محصولات پتروشیمی در شش ماهه نخست سال
معاون انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی عنوان کرد

افزایش یک میلیون تنی فروش محصولات پتروشیمی در شش ماهه نخست سال

طهماسبی، مدیر گروه مطالعات اقتصادی انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: فروش محصولات پتروشیمی در شش ماهه ابتدایی سال جاری حدود یک میلیون تن بیش‌تر از سال ۱۴۰۰ بوده است.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، مرضیه طهماسبی، مدیر گروه مطالعات اقتصادی و بازار انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با اشاره به با شرایط عرضه‌ محصولات پتروشیمی در نیمه اول سال، اظهار کرد: میزان فروش تمامی محصولات پتروشیمی در حوزه پلیمر در بورس کالا در شش ماهه ابتدایی سال به دو میلیون و پانصد هزار تن رسید که نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۴۹ درصد افزایش داشته است.

او افزود: مجموع محصولات توتالی (پلیمرو غیر پلیمر) در شش ماهه نخست سال به سه میلیون و ششصد و پنجاه هزار تن رسیده که در مقایسه با سال ۱۴۰۰ حدود ۳۵ درصد افزایش فروش داشته است.

مدیر گروه مطالعات اقتصادی و بازار انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی تصریح کرد: در شش ماهه ابتدایی سال فروش محصولات پتروشیمی در کشور حدود یک میلیون تن بیش‌تر از سال ۱۴۰۰ بوده است.

طهماسبی در خصوص اهم موضوعات و دلایل کاهش ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی نیز گفت: افزایش فروش داخلی به ویژه در حوزه پلیمر، کاهش قیمت‌های جهانی در مقایسه با سال گذشته و افزایش بهره گیری از محصولات پتروشیمی در تولید بنزین از جمله موارد مهم و اثر گذار در بحث کاهش ارز حاصل از صادرات بوده است.

او در ادامه افزود: در نیمه نخست امسال حدود ۸۰ درصد بحث اختلاف نرخ ارز در بازار آزاد (حدود ۵۰۰، ۰۰۰ ریال) و نرخ مبنای محاسبه قیمت محصولات پتروشیمی( ۲۸۵، ۰۰۰) مطرح بود به همین دلیل بیشتر تولیدکنندگان بحث صادرات و بهره‌مندی از حاشیه سود را نسبت به تولید ارجح دانند. یکی از دلایل کاهش ارز در سامانه نیما به بحث قیمت ‌گذاری دستوری ۲۸ هزار و پانصد تومان باز می‌گردد.

مدیر گروه مطالعات اقتصادی و بازار انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی در پایان درباره برنامه انجمن پتروشیمی در نیمه دوم سال، اظهار کرد: در صورت تثبیت نرخ ارز یکی از برنامه‌های مهم ما بحث تامین نیاز صنایع پایین دست پتروشیمی و تولیدکنندگان واقعی است، در همین راستا از وزارت نفت، سازمان بورس و سایر دستگاه‌ها تقاضا داریم که انجمن را در راستای شناسایی تولیدکنندگان حقیقی یاری کنندتا از طریق انعقاد قرارداد بلند مدت و فروش اعتباری به تولیدکنندگان واقعی، افزایش تولید، اشتغال زایی در حوزه صنایع پایین دستی پتروشیمی و کمک به اقتصاد خانوار را شاهد باشیم.

کد خبر: ۲۵۵٬۲۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha