۱۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۱
بورس بین المللی اثر تحریم ها در تجارت را کاهش می دهد؟
بازار گزارش می دهد؛

بورس بین المللی اثر تحریم ها در تجارت را کاهش می دهد؟

ایران برای اینکه بتواند اثر تحریم ها در تجارت را کاهش دهد و جذب سرمایه گذاری خارجی را بدون مبادلات بانکی و تامین مواد اولیه و تجهیزات تولید را افزایش دهد بورس بین المللی ایجاد کرده است؟

بازار؛ گروه بورس: در ماه های اخیر بار دیگر موضوع راه اندازی بورس بین المللی مورد توجه کارشناسان قرار گرفته، زیرا در بورس بین المللی کالا، اوراق بهادار و ارزهای مختلف مبادله می‌شود. به همین دلیل می تواند نقش مهمی در دور زدن تحریم ها و توسعه همکاری های بین المللی ایران و حتی جذب سرمایه داشته باشد، اما آیا ظرفیتی برای فعالسازی بورس بین المللی در ایران وجود دارد؟

در حال حاضر اعطای امتیاز شهروندی به ازای سرمایه‌گذاری ۲۵۰ هزار دلاری در بازار سرمایه ایران را فرصتی طلایی برای بهره‌مندی خارجی های همسو با بهره‌برداری از مزیت‌های این بازار و مهم‌ترین چشم‌انداز آتی بازار سرمایه ایران است. از طرف دیگر برنامه هایی در مورد خدمات و سازوکارهای پس از معاملات خارجی برای تسویه معاملات در بازارهای سهام و بورس‌های کالایی ایرانی به‌خصوص در حوزه بورس انرژی وجود دارد.

حمیدرضا صالحی معتقد است که پیش از این ایران فروش اوراق نفتی در بورس به مشتریان خارجی را مطرح کرده بود، اما این طرح با موفقیت همراه نبود، زیرا محدودیت تحریم ها منجر شده که بسیاری از شرکت های خارجی نگران تبعات همکاری در معاملات کالایی باشد، مگر اینکه فضای همکاری با کشورهای خاص گسترش یابد

با توجه به اینکه نفت ایران در همه کشورهای دنیا مشتری دارد و از طرف دیگر ایران با تحریم های غرب مواجه است و بسیاری از کشورها از ترس عواقب همکاری با کشور تحریم شده چندان تمایلی به خرید نفت ایران از خود نشان نمی دهند، اما خیلی از کارشناسان معتقدند که در بورس‌ بین الملل کالاهایی نظیر فلزات گران بها، سیمان، نفت و یا دیگر کالاهایی از این قبیل راحت تر می توانند خرید و فروش ‌شوند، زیرا سازوکار مبادله پول به صورت بانکی انجام نمی شود و تحریم ها بیشترین محدودیت را از طریق بانک ها ایجاد می کند.

حمیدرضا صالحی عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه همکاری در بورس بین المللی نیازمند رفع محدودیت های خارجی است، گفت: پیش از این ایران فروش اوراق نفتی در بورس به مشتریان خارجی را مطرح کرده بود، اما این طرح با موفقیت همراه نبود، زیرا محدودیت تحریم ها منجر شده که بسیاری از شرکت های خارجی نگران تبعات همکاری در معاملات کالایی باشد، مگر اینکه فضای همکاری با کشورهای خاص گسترش یابد و مبادلات دوجانبه و چندجانبه با برخی کشورها در این زمینه توسعه یابد.

در بازار سهام هم شرکت‌های گوناگون می‌توانند برای تامین نقدینگی مورد نیاز جهت گسترش فعالیت‌های شرکت، بخشی از سهام‌ خود را برای عرضه سرمایه گذاران خارجی عرضه کنند و حتی سهام شرکت‌های خارجی و شرکت‌های چند ملیتی که در ایران فعالیت دارند می توانند بخشی از سهام خود را در بورس بین المللی ایران عرضه کنند، به همین دلیل منافع زیادی در راه اندازی بورس بین المللی وجود دارد.

مبادله کالا در بورس بین المللی به دور از تحریم

در حال حاضر یکی از مهمترین چالش هایی که ایران با آن مواجه است بلوکه ماندن درآمد حاصل از صادرات نفت و ... است، از این رو توسعه پیمان های ارزی با کشورهای دیگر کمک می کند تا آنها راحت تر وارد مبادلات تجاری و سرمایه گذاری در ایران شوند و این موضوع منجر به ورود سرمایه از طریق این کشورها به بورس بین المللی هم می شود. در واقع یکی از مهمترین راهکاری تامین مالی به طوری که تورم سنگین ایجاد نکند جذب سرمایه‌ خارجی است. در اقتصادی مانند، اقتصاد ایران که تغییر آرمان‌های داخلی برای تامین مالی یا گردش هدفمند سرمایه عمدتا به افزایش تورم مخرب می‌انجامد، یکی از بهترین و کم عارضه‌ترین روش‌های تامین مالی، سرمایه گذاری خارجی است.

به گفته علی اکبر نیکواقبال در بورس بین الملل می‌توان بدون دردسر مبادلات مالی بین دو یا چند پول رایج انجام می شود و این مساله منجر به رونق اقتصادی در کشور می شود، زیرا در حال حاضر بسیاری از شرکت ها به دلیل اینکه نمی توانند مواد اولیه مورد نیاز خود را به موقع تامین کنند با چالش مواجه هستند

علی اکبر نیکواقبال با اشاره به اینکه در حال حاضر بسیاری از کشورها برای در امان ماندن از تبعات ناشی از همکاری با کشورهای تحریم شده تمایل به مبادلات کالایی دارند به بازار، گفت: به همین دلیل فراهم کردن بستر بورس بین المللی باعث می شود تا این کشورها برای تسویه بدهی تجاری خود و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های ایرانی و ... نیاز به استفاده از دلار یا سایر ارزهای بین المللی نداشته باشند، به همین دلیل به راحتی می توانند از طریق بورس محصولی را خریداری و معادل آن کالایی را عرضه کنند یا در قبال سرمایه گذاری محصولی را در بورس عرضه کنند.

او افزود: در بورس بین الملل می‌توان بدون دردسر مبادلات مالی بین دو یا چند پول رایج انجام می شود و این مساله منجر به رونق اقتصادی در کشور می شود، زیرا در حال حاضر بسیاری از شرکت ها به دلیل اینکه نمی توانند مواد اولیه مورد نیاز خود را به موقع تامین کنند با چالش مواجه هستند، در حالی که بورس بین المللی فعال باشد زنجیره‌ تامین، تولید، انتقال دانش و فناوری وضعیت بهتری پیدا خواهد کرد و شرکت‌های بزرگ خارجی می‌توانند به تامین کننده‌ قطعات به سهامداری ترغیب شوند، این موضوع باعث می شود که شرکت‌های تامین کننده‌ قطعات در همه‌ بخش‌های اقتصادی تمایل به حضور در ترکیب سهامداری شرکت‌های ایرانی داشته باشند.

به گزارش خبرنگار بازار، یکی از الزامات فعالیت در بازار بورس بین الملل، آشنایی با زبان بین المللی تجارت است و طبیعتا بسیاری از ارتباطات آن بر محور زبان بین المللی و استاندارد تجارت انجام می‌شود. این امکان باعث می‌شود علاوه بر تجربه‌ روش‌های نوین مبتنی بر استانداردهای جهانی، به قدرت و صحت این مکانیسم‌ها بیشتر پی ببریم و در صورتی که سرمایه گذارانی حرفه‌ای وارد شرکت‌های ایرانی شوند قطعا رفع مشکلاتی که شاید توسط نیروهای داخلی ممکن نباشد و یا ممکن بودن آن هزینه‌ زیادی طلب کند، آسان‌تر خواهد شد.بنابراین راه اندازی بورس بین المللی برای ایران با هدف کاهش اثر تحریم ها در تجارت و جذب سرمایه گذاری خارجی بدون مبادلات بانکی و تامین مواد اولیه و تجهیزات تولید انجام شده است.

کد خبر: ۲۵۴٬۶۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha