۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۷
۱۱ هزار تن کود یارانه‌ای بین کشاورزان قمی توزیع شد| افزایش ۳۰ درصدی برداشت گندم
برای توسعه کشاورزی مطابق الگوی کشت؛

۱۱ هزار تن کود یارانه‌ای بین کشاورزان قمی توزیع شد| افزایش ۳۰ درصدی برداشت گندم

قم - مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان قم گفت: طی امسال بیش از ۱۱ هزار تن کود یارانه‌ای شامل کودهای ازته، فسفاته و پتاسه جهت مصرف بخش کشاورزی مطابق الگوی کشت در قم توزیع شده است.

حسین زند در گفت‌وگو با خبرنگار بازار گفت: حساسیت‌های موجود در مباحث تغذیه گیاهی و امنیت غذائی باعث شد در زمینه تولید محصولات کشاورزی در سال جاری، شاهد رشد چشمگیری باشیم که با توجه به میزان بارش و وضعیت منابع آبی کشور، بدون مدیریت شایسته شرکت شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان قم برای تأمین و توزیع کودهای کشاورزی یارانه‌ای علی رغم تمامی مشکلات و موانع، عملاً ممکن نبود.

وی افزود: به همین منظور و در راستای بهبود تغذیه گیاهی، مصرف بهینه و متعادل انواع کودها در دستور کار استان قرار گرفت و خوشبختانه استان قم در سال ۱۴۰۱ در این زمینه رتبه اول کشور را کسب کرد و با وجود کاهش بارش باران در سراسر کشور، تغذیه خاک و گیاه به بهترین وجه به انجام رسیده و درحال حاضر شاهد هستیم که مقدار برداشت گندم در استان قم نسبت به قبل ۳۰ درصد رشد داشته است.

زند با بیان اینکه عملکرد شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، به عنوان بزرگترین و اولین شبکه رسمی تأمین و توزیع کودهای کشاورزی در ایران علیرغم چالش‌های گوناگون قابل قبول بوده است، افزود: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی علی‌رغم همه مشکلات و چالش ها از جمله تحریم‌های ظالمانه، کمبود منابع مالی و غیره موفق به اجرای صددرصد برنامه ابلاغی و تأمین و توزیع کودهای کشاورزی در سال ۱۴۰۱ گردید، که دستاورد بسیار ارزشمندی است.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان قم اظهار داشت: درسال ۱۴۰۲ و از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۸۰ درصد معادل ۱۴ هزار تن از برنامه ابلاغی کودهای یارانه‌ای استان قم شامل کودهای ازته، فسفاته و پتاسه تأمین و تدارک شده است و از مقدار تدارک شده در امسال تاکنون بیش از ۱۱ هزار تن جهت مصرف بخش کشاورزی مطابق الگوی کشت استان توزیع شده که در حال حاضر بیش از ۴۵۰۰ تن انواع کودهای کشاورزی یارانه‌ای ازته، فسفاته و پتاسه در انبارهای تحت پوشش شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان قم ذخیره سازی استراتژیک شده است.

وی با تأکید بر اینکه حمایت از تولید داخلی کودهای کشاورزی با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان مدت‌هاست که در دستور کار شرکت خدمات حمایتی کشاورزی قرار دارد، گفت: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به عنوان مجری طرح خودکفائی کودهای کشاورزی، طی سه سال گذشته با پشتیبانی اجرائی از تولید دانش بنیان کودهای کشاورزی در ایران، گام های مؤثری در مسیر تأمین بهینه کودهای مورد نیاز بخش کشاورزی از منابع داخلی و افزایش و ایجاد ظرفیت های تازه در این زمینه برداشته است.

زند افزود: در همین راستا بیش از ۳۰ پروژه خودکفایی کشاورزی در کشور با ظرفیت حدود ۳.۸ میلیون تن برای انواع کودهای کشاورزی در دستور کار قرار گرفته است که تاکنون تعداد ۲۰ پروژه آن به تولید و بهره برداری رسیده است و نکته قابل توجه اینکه در حدود ۲ میلیون تن از پروژهای خودکفایی به کودهای فسفاته و پتاسه اختصاص دارد.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان قم اظهار کرد: سهم استان قم نیز در این زمینه تولید بیش از ۳۰ هزار تن کودهای فسفاته و پتاسه می‌باشد که با انعقاد قرار داد با دو واحد تولیدکننده کودهای کشاورزی در استان قم عملی شده است.

وی گفت: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی علاوه بر تأمین و تدارک و توزیع کودهای کشاورزی یارانه‌ای در حال حاضر با نزدیک به ۸۰ شرکت داخلی تولیدی کودهای کشاورزی تفاهمنامه همکاری دارد و بدین ترتیب یک سبد کودی کامل شامل کودهای شیمیایی یارانه‌ای و بیش از ۸۰۰ محصول تولیدی داخلی کودهای کشاورزی از طریق شبکه رسمی توزیع این شرکت در استان قم (به تعداد ۲۱ کارگزار توزیع نهاده های کشاورزی)، در دسترس کشاورزان قمی قرار گرفته است.

کد خبر: ۲۵۴٬۳۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha