۱۹ آبان ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۵
سرانه زمین صنعتی در کردستان نصف میانگین کشور| شهرک های صنعتی توسعه می یابد
بازار گزارش می‌دهد؛

سرانه زمین صنعتی در کردستان نصف میانگین کشور| شهرک های صنعتی توسعه می یابد

سنندج- سرانه زمین صنعتی در استان کردستان حدود نصف میانگین کشوری است و این کمبود سرمایه گذاری بخش خصوصی برای توسعه صنعتی در این استان را با چالش های جدی مواجه کرده است.

بازار؛ گروه استان ها: کردستان شرایط و وضعیت خوبی در حوزه صنعت ندارد و حداقل واحدهای صنعتی استان نیز با چالش های جدی در مسیر تولید مواجه بوده و متاسفانه چشم انداز روشنی برای توسعه و تقویت فعالیت های صنعتی و تولیدی در این استان وجود ندارد.

توسعه واحدهای صنعتی و تولیدی از سوی بخش خصوصی نیازمند امکانات و تسهیلات زیادی است، زمین به عنوان یکی از زیرساخت های اصلی یکی از مهمترین نیاز برای احداث و راه اندازی یک واحد تولیدی و صنعتی به شمار می رود که تامین این مهم در استان کردستان یکی از مشکلات اساسی به شمار می رود.

تامین زمین، ارائه تسهیلات ارزان قیمت و همچنین تامین دیگر زیرساخت های خدماتی و عمرانی از جمله مهمترین نیاز برای راه اندازی یک واحد صنعتی است که متاسفانه کردستان در خوان اول این زیرساخت ها یعنی زمین با چالش جدی مواجه شده است.

آخرین آمارهای اعلام شده از سوی مسئولان مربوطه نشان می دهد که سرانه زمین صنعتی در کردستان حدود نصف میانگین کشوری است و برای رسیدن به شرایط بهتر در این بخش باید برنامه ریزی های بهتری از سوی مسئولان و متولیان امر صورت گیرد.

در حالی که سرانه زمین صنعتی به صورت میانگین در کشور بالای ۱۸ متر مربع است که این میزان در استان کردستان به زحمت به ۱۱ متر مربع می رسد و این فاصله نشان دهنده محرومیت کردستان در این شاخص بسیار مهم در راستای رسیدن به توسعه صنعتی به شمار می رود.

سرانه زمین صنعتی در استان کردستان در حالی به ۱۱ متر مربع رسیده است که بخشی از این مهم طی یکی دو سال اخیر و با احداث و بهره برداری از شهرک های جدید صنعتی به ویژه در شهرستان های سنندج و مریوان به دست آمده است.

سرانه زمین صنعتی در استان کردستان ۱۱ متر مربع است

در حالی میانگین سرانه زمین صنعتی در سراسر کشور ۱۸ متر عنوان شده است که این میزان در بعضی از استانهای کشور از جمله استانهای همجوار کردستان دو برابر بیشتر است و به همین دلیل می طلبد که در این بخش اقدامات بهتری از سوی مسئولان و مدیران استانی و کشوری صورت گیرد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کردستان، عمده ترین نیاز استان را تامین زمین ذکر کرد و گفت: متاسفانه سرانه زمین صنعتی در کردستان بسیار پایین است و به همین دلیل باید در این بخش اقدامات بهتری در دستور کار ما و سایر نهادها و ادارات مسئول قرار گیرد.

حمیدرضا امانی بیان کرد: سرانه زمین صنعتی در کشور ۱۸ متر مربع و در استان کردستان ۱۱ متر مربع است که این امر در مقایسه با سایر استان های کشور به لحاظ توپوگرافی و کیفیت زمین، از عمده ترین چالش های شهرک های صنعتی استان محسوب می‌شود.

خرید زمین و توسعه شهرک های صنعتی یکی از برنامه های اصلی در کردستان است

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان کردستان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن اشاره به پایین بودن سرانه زمین صنعتی در این استان، اظهار کرد: با توجه به پایین بودن سرانه زمین صنعتی در کردستان باید برنامه ریزی و سرمایه گذاری های خاصی در خصوص خرید زمین صنعتی ایجاد شود که سرمایه گذار با خیال راحت اقدام به سرمایه گذاری در استان کند.

سرانه زمین صنعتی در کردستان نصف میانگین کشور| شهرک های صنعتی توسعه می یابد

بختیار خلیقی ضمن اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای افزایش سرانه زمین صنعتی در استان کردستان، اظهار کرد: با توجه به کمبود زمین صنعتی یکی از مسائلی که ما دنبال می کنیم بحث خرید زمین است و متاسفانه این مشکل در شماری از شهرستان های استان کردستان همچون بانه و مریوان خیلی جدی تر است.

وی ضمن اشاره به پیگیری های صورت گرفته از سوی مسئولان استانی و حمایت های جذب شده از سوی مسئولان کشوری، عنوان کرد: خوشبختانه در سایه تلاش های استاندار کردستان، هماهنگی های خوبی با مرکز برای جذب اعتبار و توسعه شهرک های صنعتی صورت گرفته و انتظار می رود که تا پایان سال جاری بخشی از نیازهای استان در راستای تامین زمین صنعتی رفع شود.

فعالیت ۲۰ شهرک صنعتی در استان کردستان

در همین راستا مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کردستان نیز در پاسخ به سوال خبرنگار بازار در خصوص اقدامات صورت گرفته برای توسعه شهرک های استان، بیان کرد: توانمندسازی شهرک های صنعتی فعلی از اولویت‌های اصلی شرکت های صنعتی استان با هدف افزایش بهره‌مندی از واحدهای تولیدی به شمار می رود.

وی ضمن تاکید بر افزایش شمار شهرک های صنعتی در استان کردستان، بیان کرد: عارضه یابی واحدهای صنعتی، فن بازار، دانش بنیان شدن واحدهای تولیدی، آموزش، استارتاپ، خوشه های صنعتی و ارتباط صنعت و دانشگاه از جمله اقدامات حمایتی شرکت شهرک های صنعتی استان است.

وی با اشاره به شمار شهرک های صنعتی فعال در استان کردستان، ادامه داد: در حال حاضر حدود ۳۰ شهرک صنعتی در استان وجود دارد که از این مجموعه ۲۰ شهرک صنعتی به مرحله بهره‌برداری رسیده است.

در حالی که مسئولان از توسعه و تقویت شهرک های صنعتی و افزایش سرانه زمین صنعتی در استان کردستان خبر می دهند که سرمایه گذاران بخش خصوصی چشم انتظار عملیاتی شدن این وعده مسئولان در استان هستند.

تامین زمین صنعتی در کردستان گران تر از سایر نقاط کشور است

محمد علیزاده از جمله فعالان اقتصادی کردستان و دارای پروانه تاسیس و راه اندازی واحد صنعتی در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: در حالی که در سایر مناطق کشور به ویژه استانهای صنعتی، زمین با کمترین قیمت به سرمایه گذار داده می شود که متاسفانه این مهم در کردستان صورت نمی گیرد.

وی ادامه داد: شمار زیادی از افراد متقاضی سرمایه گذاری در استان کردستان به دلیل نبود زمین و قیمت بالای واگذاری آن، از سرمایه گذاری در کردستان پشیمان می شوند و این در حالی است که متاسفانه در شماری از شهرک های صنعتی کاربری زمین های واگذار شده تغییر کرده است.

سرانه زمین صنعتی در کردستان نصف میانگین کشور| شهرک های صنعتی توسعه می یابد

این فعال اقتصادی و سرمایه گذار بخش خصوصی، زمین را مهمترین اصل و نیاز در راستای سرمایه گذاری عنوان کرد و افزود: در صورت تامین زمین مناسب و ارائه تسهیلات بهتر، می توان به رشد سرمایه گذاری در کردستان امیدوار بود که متاسفانه این مهم در کردستان خیلی مورد توجه قرار نمی گیرد.

وی با اشاره به وجود نیروی انسانی کارآمد در استان کردستان، یادآور شد: امیدواریم که با اجرایی شدن منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان و همچنین افتتاح شهرک های صنعتی بیشتر، شاهد رفع مشکلات کمبود زمین صنعتی در استان کردستان باشیم.

تامین زیرساخت های لازم در تمامی بخش ها در راستای رشد سرمایه گذاری های صنعتی در استان کردستان یکی از نیازهای لازم و ضروری است که به نظر می رسد باید شاهد همت و تلاش بیشتری از سوی مسئولان و مدیران در این راستا باشیم.

افزایش سرانه زمین صنعتی به عنوان پایه و اساس ایجاد و راه اندازی یکی واحد صنعتی در کنار تسهیل در سایر شرایط از جمله مسئله حمایت های مالی و مادی، تامین خدمات مختلف در حوزه های انرژی و ... از جمله نیازهای کردستان برای رشد صنعتی است و به همین دلیل باید ادارات و سازمان های مسئول اقدامات بهتری را در این بخش در دستور کار قرار دهند.

کد خبر: ۲۵۴٬۲۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha