۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۵
صورت‌های مالی کدام شرکت‌ها افشا شد؟

صورت‌های مالی کدام شرکت‌ها افشا شد؟

وزارت اقتصاد اعلام‌ کرد که در ادامه اقدامات برای شفافیت صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی غیر بورسی، در روزهای اخیر صورت‌های مالی یک‌هزار شرکت دولتی و عمومی در سامانه کدال منتشر شد.

به گزارش بازار، از هزار صورت مالی منتشر شده (جدول زیر)، ۲۸۹ مورد مربوط به شرکت های دولتی اصلی و مادرتخصصی یا فرعی، ۲۷۳ مورد مربوط به شرکت های زیرمجموعه بانک‌ها و بیمه‌ها، ۲۱ مورد مربوط به مناطق آزاد و شرکت های زیرمجموعه، ۳۸۰ مورد مربوط به شرکت های زیرمجموعه نهادها و موسسات عمومی غیردولتی، ۹ مورد مربوط به فدراسیون‌ها و ۲۸ شرکت تحت نظارت (حاکمیت) دولت است.

انتشار صورت های مالی شرکت های دولتی در سامانه کدال یکی از وعده های وزیر امور اقتصادی و دارایی و یکی از تکالیف این وزارتخانه براساس قوانین بودجه سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بوده است.

صورت‌های مالی کدام شرکت‌ها افشا شد؟

صورت‌های مالی کدام شرکت‌ها افشا شد؟

در جزء یک بند «م» تبصره ۲ قانون بودجه ۱۴۰۱ آمده است: «همه موسسات انتفاعی دولتی و شرکتهایی که دولت یا شرکتهای تابعه و ذی‌ربط مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی و سایر دستگاههای موضوع ماده(۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و سازمان‌های مناطق آزاد، تجاری و صنعتی و ویژه اقتصادی کل کشور به‌طور مستقیم یا با یک یا دو واسطه بیش از پنجاه درصد(۵۰%) سهام آن را در اختیار دارد و شرکتهای تحت نظارت (کنترل) دولت در سال ۱۴۰۱ مشمول نظارت دیوان محاسبات کشور خواهند بود. وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است صورت مالی شرکتهای مذکور را سالانه و میاندوره‌ای به صورت عمومی و در سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران (کدال) منتشر کند».

تا چند سال قبل، دسترسی به اطلاعات درباره شرکت های دولتی آنقدر سخت بود که حتی نمایندگان مجلس برای دسترسی به اطلاعات حداقلی از عملکرد این شرکت ها مجبور بودند از وزرا به‌طور مستقیم پیگیری کنند. اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم، اوضاع تغییر کرد و شفافیت عملکرد شرکت های دولتی از طریق انتشار عمومی صورت های مالی آنها در دستور کار قرار گرفت به گونه‌ای که این موضوع یکی از اولین وعده‌های سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در شهریور ۱۴۰۰ بود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در تاریخ ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ گفت: همان طور که کدال سامانه‌ای برای نمایش شفافیت شرکت‌های بورسی محسوب می‌شود، باید شفافیتی هم از عملکرد بانک‌ها، بیمه‌ها و غیره ایجاد شود، در تلاشیم تا در مدت یک ماه آینده همه اطلاعات و صورت وضعیت شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و بیمه‌ها را همانند شرکت‌های بورسی، به صورت شفاف به مردم ارائه کند.

با تلاش های این وزارتخانه و پیگیری «حسن درویشیان» بازرس و نماینده ویژه رئیس جمهور در امر مبارزه با فساد و در راستای اجرای بند (۱) اصول حاکم بر نقشه ملی پیشگیری و مقابله با فساد اداری و اقتصادی دولت سیزدهم که بر شفاف‌سازی اطلاعات به‌ویژه در حوزه فعالیت‌های اقتصادی تأکید دارد، در تاریخ ۳۱ فروردین ماه پارسال، صورت‌های مالی حسابرسی شده ۲۹۸ شرکت دولتی در سال‌ ۹۸ و ۳۱۲ شرکت دولتی در سال ۹۹، برای دسترسی عموم، بر روی سامانه کدال قرار گرفت.

کد خبر: ۲۵۳٬۹۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha