۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
دلالان مانع توسعه «گردشگری سلامت»| اتباع عراق و کویت به خارج از اروند هدایت می‌ شوند
بازار گزارش می‌دهد؛

دلالان مانع توسعه «گردشگری سلامت»| اتباع عراق و کویت به خارج از اروند هدایت می‌ شوند

اهواز- وجود دلالان مانع توسعه گردشگری سلامت منطقه آزاد اروند شده و باید در این خصوص برنامه‌ ریزی منسجم انجام شود.

محمود نواصر؛ بازار: بسیاری از ایرانیان مقیم خارج از کشور و حتی افراد غیر ایرانی برای دریافت خدمات تشخیصی و درمانی به عنوان گردشگر سلامت وارد کشورمان می‌ شوند و خدماتی دریافت کرده و به کشور محل زندگی خود بر می‌ گردند.

یکی از دلایل این موضوع، پایین بودن زمان انتظار برای دریافت خدمات درمانی، هزینه مناسب و گاهی اندک برای گردشگران سلامت است. بسیاری از اتباع عراقی و کویتی برای خدماتی مانند کاشت مو، جراحی بینی، جراحی قلب و بسیاری دیگر از خدمات در سال به ایران می‌ آیند.

این در شرایطی است که گردشگری سلامت یک فرآیند چند وجهی است و به هم افزایی نیاز دارد.

معضل نبود متولی واحد

یک فعال گردشگری در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: گردشگری سلامت هیچ وقت متولی واحد نداشته و بخشی بر عهده وزارت بهداشت، بخشی بر عهده وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و بخشی هم بر عهده وزارت امور خارجه است ولی این بخش‌ ها نتوانستند به موضوع گردشگری سلامت، مسیر واحدی بدهند. هرچند هر کدام به تنهایی وظایف خود را انجام داده‌ اند، اما در این زمینه هم افزایی از هر چیزی مهم‌ تر است.
جبار موید راد ادامه داد: هر از گاهی جلسه‌ ای برگزار می‌ شود و وعده‌ هایی روی کاغذ نوشته می‌ شود، اما متولی واحدی برای آن تعیین نمی‌ شود و گردشگری سلامت همچنان دست و پا می‌ زند تا شرایط بهتری پیدا کرده و به کشور سود برساند.

وی عنوان کرد: بر اساس آمار رسمی سال گذشته بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار گردشگر سلامت وارد کشورمان شده‌ ولی نکته قابل تامل این است که آمارها چندان قابل اتکا نیست و این سوال مطرح است که چرا این حوزه نباید آمار رسمی و ثبت شده داشته باشد؟

اروند دروازه ورود گردشگری سلامت

یک فعال گردشگری در زمینه توریسم سلامت در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: وضعیت گردشگری سلامت در گذشته به مراتب بهتر بود اما به دلیل نبود برنامه ریزی صحیح، تعداد گردشگران سلامت به نسبت گذشته کمتر شده است.

نجمه عباسیان پور تصریح کرد: متاسفانه تعدادی از پزشکان متخصص که در کشور مشغول به کار بودند، به کشورهای همسایه رفته و مشغول به طبابت شده‌ اند.

وی بیان کرد: بسیاری از بیماران به دلایل مختلفی از جمله وجود فهرست انتظار و هزینه‌ های بالای درمان به دنبال مقاصدی می‌ گردند که هم به سرعت اقدامات درمانی را انجام بدهند، هم هزینه کمتری بپردازند، هم توسط پزشکان متبحر درمان شوند و هم اقامت جذابی داشته باشند.

این فعال گردشگری تاکید کرد: یکی از مقاصد گردشگران سلامت که می‌ تواند عمده این موارد را در بر داشته باشد، منطقه آزاد اروند است و این منطقه دروازه ورود گردشگر سلامت به کشورمان است. هر چند همین موضوع منجر به سوء استفاده برخی افراد و دلال‌ ها شده است.

کنعانی: گردشگر سلامت برای دریافت خدمات درمانی با کیفیت و قیمت مناسب مراجعه می‌ کند، اما اقدامات ناصحیح دلالان موجب بی اعتمادی آن گردشگر سلامت به کل منطقه می‌ شود

یک فعال گردشگری در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: سطح علمی و پزشکی در ایران با بسیاری از کشورهای دنیا رقابت می‌ کند. به خصوص در حوزه جراحی‌ های زیبایی، پزشکان کشور ما حرف اول را می‌ زنند و مراجعان مختلفی از کشورهای مختلف داریم زیرا هزینه اعمال جراحی در ایران به نسبت سایر کشورها کمتر است، اما در عین حال، کیفیت بالاتری ارائه می‌ شود.

مجید کنعانی تاکید کرد: جذابیت حوزه گردشگری سلامت برای دلال‌ ها این‌ جاست که متولی واحدی ندارد و در واقع یک نفر باید چند نیاز گردشگر را گردآوری کرده و در بسته‌ ای به او ارائه کند.

وی عنوان کرد: برای دلال حوزه گردشگری سلامت، سود بیشتر مهم است و در نتیجه کیفیت خدمات درمانی اهمیت چندانی ندارد. همین که محل اقامت و برنامه‌ های تفریحی برای گردشگر سلامت فراهم شود و در چشم او پر رنگ باشد، از نظر روانی بخش زیادی از مسیر را طی می‌ کند و در واقع گردشگر به دام تبلیغات می‌ افتد.

این فعال گردشگری توضیح داد: گردشگر سلامت برای دریافت خدمات درمانی با کیفیت و قیمت مناسب مراجعه می‌ کند، اما اقدامات ناصحیح دلالان موجب بی اعتمادی آن گردشگر سلامت به کل منطقه می‌ شود.

کلاهبرداری دلالان خدمات جامعه پزشکی را به چالش می کشد

عضو هیات مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و کویت در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: وجود دلالان در حوزه گردشگری سلامت سبب بروز کلاهبرداری‌ ها شده که در نهایت به اسم جامعه زحمتکش پزشکی تمام می‌ شود. به طور مثال بیمار را به مراکزی می‌ برند که تخصص و خدمات کافی وجود ندارد و هزینه زیادی از بیمار دریافت می‌ کنند.

امین فرطوسی افزود: گردشگر سلامت برای دریافت خدمات درمانی با کیفیت و قیمت مناسب به منطقه آزاد اروند مراجعه می‌ کند اما دلالان به اعتماد وی آسیب وارد می کنند.

وی تاکید کرد: یکی از مناطقی که برای گردشگری سلامت به ویژه پذیرش گردشگران کشورهای عراق و کویت مستعد بوده، منطقه آزاد اروند است که باید اقدامات اساسی در این خصوص انجام شود.

بابامرادی: هم اکنون گردشگران زیادی برای درمان از کشور عراق وارد منطقه آزاد اروند می‌ شوند و باید به گونه‌ ای برنامه‌ ریزی شود که مدت اقامت آنها در این منطقه افزایش یابد

مدیر گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: اخیراً شورای راهبردی گردشگری منطقه آزاد اروند با هدف توسعه، جلوگیری از موازی کاری و یکپارچگی اقدامات همه دستگاه‌ ها در زمینه توریسم تشکیل شد که یکی از کارگروه‌ های تخصصی آن گردشگری سلامت است.

امیر هوشنگ بابا مرادی افزود: هم اکنون گردشگران زیادی برای درمان از عراق وارد منطقه آزاد اروند می‌ شوند و باید به گونه‌ ای برنامه‌ ریزی شود که مدت اقامت آنها در این منطقه افزایش یابد.

وی توضیح داد: به دنبال رفع مشکلات شرکت‌ های گردشگری منطقه آزاد اروند برای فعالیت در زمینه توریسم سلامت هستیم.

ضرورت افزایش سهم توریسم سلامت اروند

وقتی ظرفیت‌ های منطقه آزاد اروند در صنعت گردشگری سلامت کشور تثبیت نشود، دیگر نقاط کشورمان می‌ توانند گردشگران بیشتری را در این خصوص جذب کنند.

صنعت گردشگری سلامت نیازمند مدیریت صحیح و یک حرکت گروهی بین دستگاهی در منطقه آزاد اروند است تا دست دلالان کوتاه شود و فرآیند از طریق متخصصان امر انجام شود.

بیشترین حجم ورود اتباع خارجی به ایران از طریق مرز بین المللی شلمچه‌ است بنابراین باید گردشگری سلامت در راستای ارزآوری و اشتغالزایی جدی گرفته شده و برای آن برنامه ریزی شود و بهترین مجریان، شرکت‌ های گردشگری مستقر در منطقه آزاد اروند هستند.

کد خبر: ۲۵۳٬۹۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha