۱۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۴
اقدامات نظام صنفی کشاورزی برنامه‌محور و مستند بر قوانین و مقررات باشد
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی:

اقدامات نظام صنفی کشاورزی برنامه‌محور و مستند بر قوانین و مقررات باشد

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: برای کسب موفقیت بیشتر در بخش کشاورزی باید اقدامات نظام صنفی کشاورزی برنامه‌محور بر مبنای فرصت‌ها و قوت‌ها و مستند بر قوانین و مقررات باشد.

به گزارش بازار، غلامرضا هادربادی در ششمین اجلاس اتاق اصناف کشاورزی ایران افزود: هویت‌بخشی کشاورزان هدف اصلی نظام صنفی است و بر این اساس نظام صنفی می‌تواند آمار بخش کشاورزی را کنترل و پایش کند موضوعی که از دغدغه‌های اصلی بخش کشاورزی به شمار می‌آید.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران اظهار داشت: در موضوعات اولویت‌دار وزارت جهاد کشاورزی همچون کشت قراردادی، الگوی کشت، جهش تولید در دیمزارها و خریدهای توافقی، حضور و میدان‌داری نظام صنفی کشاورزی موثر بوده است و سازمان مرکزی تعاون روستایی جهت همکاری در این خصوص با نظام صنفی اعلام آمادگی می‌کند.

وی با اشاره به این که افق برنامه‌ها و دغدغه‌های نظام صنفی کشاورزی باید فراتر از بیان صرف مشکلات و به سمت تدوین برنامه‌ای مستند بر قانون باشد و نگاه بالاتر و جامع‌تری در موضوعات بخش کشاورزی از سوی این نظام معطوف شود، تصریح کرد: موفقیت بخش کشاورزی در گرو برنامه‌ریزی است و همه باید با برنامه عمل کنیم، چرا که حرکت بدون نقشه راه، منتهی به شکست است.

به گفته وی، مدیریت قوی به دنبال به فعلیت رساندن و برنامه‌ریزی بر مبنای فرصت‌ها و قوت‌ها است.

هادربادی با بیان این که اگر صندوق‌های اعتباری و مالی بخش کشاورزی تقویت نشود، حوزه کشاورزی ضربه‌پذیر است،‌ اظهار داشت: بررسی تجارب کشورهای متعدد نشان می‌دهد هر کشوری که در کشاورزی پیشرفت داشته‏، تقویت صندوق‌های کشاورزی‌ موضوع جدی آنها بوده است.

وی افزود: دفاع از مظلومیت بخش کشاورزی بر عهده نظام صنفی کشاورزی است چراکه بخش کشاورزی در امنیت پایدار، سلامت و اشتغال مولد نقش اساسی دارد.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران خاطرنشان کرد: ماده ۷ قانون افزایش بهره‌وری به این امر تصریح دارد که نمایندگان تشکل‌های کشاورزی باید در جلساتی که به منظور تصمیم‌گیری و یا بررسی مسایل حوزه وظایف و اختیارات مرتبط با آنان تشکیل می‌شود، به عنوان ناظر و فراتر از عضویت شرکت داشته باشند، لذا حضور نظام صنفی کشاورزی در تمامی جلسات تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری حوزه کشاورزی توجیه قانونی دارد.

این مقام مسوول در ادامه بر لزوم پیگیری اجرای کامل مفاد و موارد قانونی مرتبط با بخش کشاورزی همچون ماده ۶۳ قانون الحاق برخی موارد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و بند الف ماده ۲۷ قانون برنامه ششم توسعه و قانون افزایش بهره‌وری تاکید کرد.

هادربادی در پایان لزوم ایجاد ساختار استانی در ساختار جدید نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی را یادآور شد و بر همراهی سازمان مرکزی تعاون روستایی با اتاق اصناف کشاورزی ایران در پیگیری این موضوع و همچنین بر همکاری در اجرای ساختار فعلی نظام صنفی در استان‌ها تا تحقق ساختار پیشنهادی تاکید کرد.

بر اساس این گزارش، ششمین اجلاس اتاق اصناف کشاورزی ایران با حضور مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، رئیس اتاق اصناف کشاورزی ایران، معاون توسعه تعاونی‌ها، تشکل‌ها و نظام‌های بهره‌برداری، دبیر هیات عالی نظارت بر اصناف کشاورزی ایران و مدیرکل دفتر ساماندهی صنوف و تشکل‌های مردم‌نهاد، معاون مرکز تحول و نوسازی وزارت جهاد کشاورزی، مدیر اجرایی، نایب رئیس و مشاورین اتاق اصناف کشاورزی ایران، دبیران اجرایی و نمایندگان اتاق‌های اصناف کشاورزی شهرستان ها روز ۸ آبان ماه ۱۴۰۲ در سالن شهید نعمتی جم وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد.

در پایان این جلسه و طی مصوبات ششمین اجلاس اتاق اصناف کشاورزی مقرر شد؛ تمهیدات لازم در خصوص تشکیل صندوق اعتباری اتاق اصناف کشاورزی در چارچوب قوانین و مقررات فراهم شود؛ لوگوی اتحادیه‌های هفتگانه صنفی کشاورزی مورد تصویب قرار گرفت؛ در راستای انجام وظایف آموزشی اتاق اصناف کشاورزی شهرستان برنامه‌ریزی لازم جهت تفکیک بودجه آموزشی و تعیین ردیف اعتباری ویژه آموزش در تمامی سطوح و نظارت بر اجرای قطعی آن معمول شود.

کد خبر: ۲۵۳٬۱۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha