۶ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۸
خیز بریکس برای معرفی جایگزین سوئیفت| گام مهم جنوب جهانی در مقابل هژمونی آمریکا
بازار گزارش می‌دهد؛

خیز بریکس برای معرفی جایگزین سوئیفت| گام مهم جنوب جهانی در مقابل هژمونی آمریکا

گزارش‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه بریکس در حال بررسی ایجاد یک سیستم پرداخت جهانی جدید برای تجارت بین المللی است که می‌تواند جایگزینی برای سازوکار غربی سوئیفت باشد.

بازار؛ گروه بین‌الملل: می‌توان با اطمینان زیاد استدلال کرد که اتحاد اقتصادی بریکس به طور فزاینده‌ای در صحنه جهانی اعتبار پیدا می‌کند و کشورهای بیشتری می‌خواهند به عضویت آن درآیند و در ایجاد نظم جهانی جدید مبتنی بر چندجانبه گرایی مشارکت کنند.

در عین حال، این اتحاد فعالیت های خود را گسترش می‌دهد و آن را به تمام قاره‌ها و حوزه‌های مالی بین المللی گسترش می‌دهد. گزارش‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه بریکس در حال بررسی ایجاد یک سیستم پرداخت جهانی جدید برای تجارت بین المللی است که می‌تواند جایگزینی برای سازوکار غربی سوئیفت باشد.

وزرای اقتصاد کشورهای عضو گروه در حال بررسی امکان ایجاد یک شبکه پرداخت واحد هستند و به طور رسمی این طرح را در روسیه در نشست سالانه بعدی خود در سال ۲۰۲۴ مورد بحث و بررسی قرار خواهند داد. آنتون سیلوانوف، وزیر دارایی روسیه معتقد است که این شبکه تلاش‌های مستقل برای ایجاد پیام‌های پرداخت را هدایت خواهد کرد. سیلوانوف در اینباره گفت: «ما در تلاش هستیم تا سیستم پیام رسانی مالی خود، SPFS را پیاده سازی کنیم. همکاران چینی ما سیستم خود را دارند، سایر کشورهای بریکس نیز یا سیستم‌های خود را دارند یا در حال ایجاد آنها هستند.» چنین سیستم مالی جدیدی بدون تردید به ائتلاف اجازه می‌دهد تا به تلاش‌های خود برای دلارزدایی و دور شدن از نفوذ و کنترل غرب بر معاملات جهانی ادامه دهد. وی افزود: به همین دلیل این موضوع باید توسط مقامات مالی کشورهای عضو بریکس مورد بحث قرار گیرد.

این امر پس از آن صورت گرفت که بریکس به نمایندگی از کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی رسما تصمیم گرفت این گروه را به عربستان سعودی، ایران، اتیوپی، مصر، آرژانتین و امارات گسترش دهد. این اتحاد اکنون بر حذف تمامی روابط غربی، به ویژه ارتباطات مالی، در سراسر قاره‌های مختلف به عنوان بخشی از روند رو به رشد آینده، متمرکز شده است. غرب به رهبری ایالات متحده و نزدیک‌ترین متحدان آن بود که با استفاده از سیاست‌های منفعت طلبانه و کنترل بر سیستم مالی جهانی، منجر به کاهش گسترش منطقه سوئیفت شد.

تردیدی نیست که اکنون، بیش از هر زمان دیگری، جهان به سرعت در حال گذار از نظام تک قطبی به نظام چندقطبی است، که دلار آمریکا به عنوان ارز ذخیره جهانی به تدریج ارزش و جذابیت خود را از دست خواهد داد. این روند یک‌شبه اتفاق نخواهد افتاد اما پیشنهادهایی برای ایجاد یک ارز BRICS قابل اجرا است، که به نفع اعضای آن برای جلوگیری از تسلط دلار آمریکا در آینده و همچنین دلارزدایی تدریجی است.

تردیدی نیست که اکنون، بیش از هر زمان دیگری، جهان به سرعت در حال گذار از نظام تک قطبی به نظام چندقطبی است، که دلار آمریکا به عنوان ارز ذخیره جهانی به تدریج ارزش و جذابیت خود را از دست خواهد داد

سوئیفت یکی از اجزای سیستم بانکی جهانی است و توسط بانک‌ها برای ارسال و دریافت تراکنش‌های مالی ایمن استفاده می‌شود، اما منتقدان ایالات متحده را متهم می‌کنند که از این سیستم با محروم کردن سایر کشورها و شرکت‌ها از مزایای تجارت قانونی با یکدیگر سوء استفاده می‌کند. زیرا این واشنگتن بود که با استفاده از سوئیفت و دلار به عنوان ارز جهانی، بیشترین سود را از تجارت جهانی دریافت کرد.

در آخرین اجلاس بریکس در ماه آگوست، وزیر دارایی آفریقای جنوبی گفت که سیستم پرداخت مبتنی بر بریکس با هدف تقویت تجارت با ارزهای محلی در مقابل دلار آمریکا خواهد بود، اما خاطرنشان کرد که رقیبی برای سوئیفت نخواهد بود. نماینده برزیل همچنین به شدت برای معاملات بین کشورهای عضو فشار می‌آورد تا از یک ارز مشترک استفاده کنند که به نفع همه باشد، نه فقط ایالات متحده.

تحلیلگران باور دارند که این ایده یک فرآیند منطقی با توجه به اتفاقات جهان است. ایالات متحده در حال حاضر یک جذب کننده مالی بزرگ در سطح بین المللی است، اما آنقدر بدهی دارد که قادر به تامین مالی سرمایه گذاری‌های خود نیست. بقای اقتصاد ایالات متحده به طور فزاینده‌ای به جریان وجوه و سرمایه‌گذاری از کشورهای دیگر وابسته است، پولی که متعلق به کشورهای دیگر بوده و به جای ارسال می‌تواند در داخل کشور سرمایه گذاری شود و به توسعه نیازهای داخلی این کشورها کمک کند. این باور اکنون با سیاست‌های فاجعه‌بار داخلی و خارجی واشنگتن به آرامی از بین می‌رود. اساسا، واشنگتن در واقع کشورهای دیگر را به سرمایه گذاری در ایالات متحده و رشد اقتصاد آمریکا تشویق می کند. اما امروز به نظر نمی‌رسد که این امر چندان به نفع جامعه بین المللی باشد.

از سوی دیگر، بریکس روابط دوجانبه سودمندی را بین بسیاری از کشورها ایجاد می‌کند. از آنجایی که چین بزرگترین اقتصاد بریکس است، همچنین صادرکننده مالی بزرگی است که به آن اجازه می‌دهد به سایر اعضای بریکس کمک کند

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفت که فناوری‌های پیشرفته اکنون به سرعت در بخش مالی در حال توسعه هستند که شامل ارز دیجیتال، دارایی‌های مالی و خدمات پرداخت جدید است. در این زمینه، به ویژه وقتی صحبت از همکاری‌های بین المللی می‌شود، حفظ احترام متقابل و اعتماد به شرکا بسیار مهم است. رئیس جمهور از همکاری بانک‌های مرکزی آسیا و خاورمیانه به عنوان نمونه موفق این روابط یاد کرد. او توضیح داد که پروژه‌های آن‌ها از دخالت شخص ثالث محافظت می‌شود، یعنی هیچ دولتی نمی‌تواند تراکنش‌ها را مسدود یا حساب‌ها را توقیف کند، همانطور که اکنون در دنیای مدرن با اراده ایالات متحده اتفاق می‌افتد.

از سوی دیگر، بریکس روابط دوجانبه سودمندی را بین بسیاری از کشورها ایجاد می‌کند. از آنجایی که چین بزرگترین اقتصاد بریکس است، همچنین صادرکننده مالی بزرگی است که به آن اجازه می‌دهد به سایر اعضای بریکس کمک کند. اعضای بریکس - برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی - و شش عضو جدید دعوت شده - عربستان سعودی، ایران، اتیوپی، مصر، آرژانتین و امارات - لزوماً سیستم حکومتی یکسانی ندارند. همچنین درست است که بین برخی از اعضا نیز اختلاف نظر وجود دارد. با این حال، وجه مشترک آنها علاقه به تمرکز بر توسعه ملی خود به جای حفظ دارایی‌های خود در ایالات متحده است، کشوری که در دهه‌های اخیر ثابت کرده که یک شریک غیرقابل اعتماد و خودخواه است.

اتحادها و ابتکارات تازه در حال توسعه مانند بریکس، سازمان همکاری شانگهای، یا ابتکار کمربند و جاده، به معنای واقعی کلمه هوای تازه برای ده‌ها کشور است که یا قبلاً به عضویت این سازمان‌ها درآمده‌اند یا علاقه خود را به عضویت ابراز کرده‌اند. منتقدان، ایالات متحده را به ابزار کردن دلار خود و همچنین "سلاح" کردن سیستم پرداخت سوئیفت متهم می‌کنند که دیر یا زود علیه واشنگتن تبدیل خواهد شد.

اگر آمریکا در سیاست اقتصادی خارجی خود بی‌طرف بود، اکنون با هیچ چالشی مواجه نمی‌شد، اما آمریکا نمی‌توانست این کار را انجام دهد و ماهیت غارتگرانه آن اجازه نمی‌داد. واشنگتن از دلار خود به عنوان ابزاری برای وادار کردن سایر کشورها به تغییر سیاست‌های خود مطابق با ایالات متحده استفاده کرد و در غیر این صورت با مجازات شدید مواجه شد. آخرین شواهد این موضوع، استفاده واشنگتن از جنگی است که در اوکراین علیه روسیه به راه انداخت تا متحدانش را حتی بیشتر به خود نزدیک و آنها را مجبور کند که سرمایه خود را در ایالات متحده سرمایه گذاری کنند.

اتحادها و ابتکارات تازه در حال توسعه مانند بریکس، سازمان همکاری شانگهای، یا ابتکار کمربند و جاده، به معنای واقعی کلمه هوای تازه برای ده‌ها کشور است که یا قبلاً به عضویت این سازمان‌ها درآمده‌اند یا علاقه خود را به عضویت ابراز کرده‌اند

مثال‌های زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد دلار آمریکا هم خطرناک و هم تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌المللی است. تحلیلگران موسسات مالی جهانی مانند سوئیفت، بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول را متهم می‌کنند که تنها به منافع ایالات متحده خدمت می‌کنند.

سلاح‌سازی سیستم سوئیفت و دلار آمریکا در اصل تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده هستند که نه تنها کشورهایی را که تحت رژیم‌های تحریم غیرقانونی آمریکا قرار دارند، تحت تاثیر قرار داده بلکه سازمان‌های بین‌المللی را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهند که به دلیل نقض تحریم‌های یکجانبه آمریکا مشمول تحریم‌ها هستند، اما این سازمان‌ها طبق قوانین بین‌المللی تجارت قانونی می‌کنند و آمریکا قوانین بین‌المللی را در نظر نمی‌گیرد.

به همین دلیل است که کارشناسان این موضوع ناگزیر می‌دانند و حتی بسیاری در جامعه بین المللی از جمله متحدان ایالات متحده که از ترس واکنش آمریکا در مورد آن به طور علنی صحبت نمی‌کنند، به رسمیت شناخته شده است. این بریکس است که بسیاری در جهان آن را یکی از مهم‌ترین سازمان‌های مقابله با این آمریکایی می‌دانند.

طبیعتاً، هر کشوری منافع خود را بالاتر از هر چیز دیگری قرار می‌دهد و در عین حال، هر کشوری مخالف فشار اقتصادی واشنگتن بر آنها برای تنظیم برنامه‌های سیاست خارجی خود است. در نتیجه، به گفته کارشناسان، دور شدن از معامله با دلار امری طبیعی است که منجر به روابط نزدیکتر و گرم‌تر بین کشورهای مختلف می‌شود و مزایای بیشتری برای آنها به همراه خواهد داشت.

کارشناسان استدلال می کنند که روند دلارزدایی در مقطعی رخ خواهد داد، همانطور که پوند استرلینگ انگلیس قبل از اینکه دلار جای آن را بگیرد، ارز ذخیره جهان بود. این روزها آمریکا به دلیل دخالت در امور سایر کشورها با مشکلات جدی داخلی و بین المللی مواجه بوده و اعتماد به دلار به طور پیوسته در حال کاهش است.

در عین حال، بدهی ملی آمریکا حداقل ۳۳ تریلیون دلار بوده و هر سال در حال افزایش است و سرمایه گذاران را به طور فزاینده‌ای در مورد سرمایه گذاری‌های خود در خزانه ایالات متحده با شک و تردید می‌کند. بر اساس گزارش‌ها، روسیه آشکارا اعلام کرده است که BRICS در حال حاضر در حال مذاکره با اعضای این سازمان بسیار با نفوذ است تا پاسخ خود را به سوئیفت ارائه دهد. این یک فرصت قوی دیگر برای ایجاد جهانی چندجانبه، برای اتحاد فراهم می کند.

کد خبر: ۲۵۱٬۹۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha