۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۷
جهش در سرمایه گذاری خارجی با کمک رایزن های فرهنگی
در نشست با رایزن های فرهنگی ایران مطرح شد؛

جهش در سرمایه گذاری خارجی با کمک رایزن های فرهنگی

عبدالملکی با تاکید بر اینکه جهش در سرمایه گذاری خارجی با کمک رایزن های فرهنگی ممکن است، گفت: در شرایط کنونی رایزن های فرهنگی می توانند در معرفی بسته های سرمایه گذاری در مناطق آزاد کمک کنند.

بازار؛ گروه ایران: نشست مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با رایزنان فرهنگی ایران در خارج از کشور با حضور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و معاون توسعه روابط فرهنگی بین المللی برگزار شد.

در ابتدای این نشست محمد مهدی ایمانی پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به اینکه در دوره تحول سازمان فرهنگ و ارتباطات همزمان با دولت سیزدهم شده و در راستای آن اقدامات خوبی در خارج از کشور داشته است، گفت: گفتمان انقلاب اسلامی به خاطر ظرفیت امام و رهبر معظم انقلاب بوده و در واقع صدور انقلاب به خاطر فعالیت رایزن های فرهنگی نبوده زیرا انقلاب به کشورهای صادر شده که هیچ رایزنی در آنجا وجود ندارد اما رایزن های فرهنگی به توسعه گفتمان انقلاب کمک کرده اند.

او با بیان اینکه مجموعه فعالیت های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گستردگی زیادی دارد و در حال حاضر به دنبال استفاده از ظرفیت های اقتصاد فرهنگ برای توسعه فرهنگ هستیم، افزود: قاعده توسعه ایجاد کنشگری است و این مدل در هالیوود هم دنبال می شود.

ایمانی پور با تاکید بر اینکه برای انجام یک فعالیت باید ابزار آن را در اختیار داشته باشید، تصریح کرد: در شرایط کنونی می دانیم که در خارج از کشور چه اقداماتی باید انجام داد اما نیازمند ابزارها و کمک رایزن ها هم هست.

به گفته حجت عبدالملکی در حال حاضر مناطق آزاد و ویژه اقتصادی روی سیاست بند ۱۱ اقتصادی مقاومتی که روی انتقال فناوری و تولید و صادرات کالا تاکید دارد تمرکز کرده اند

همچنین مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به اینکه سازمان در راستای منافع اقتصادی کشور در فضای بین المللی آماده همکاری است، افزود: اقتصاد یکی از بال های است که فرهنگ می تواند سوار بر آن سیاست های خود را دنبال کند و حتی در مباحث دینی هم اقتصاد و فرهنگ عجین شده است.

حجت عبدالمالکی با بیان اینکه اقتصاد کمک می کند تا فرهنگ به مخاطبان اصلی آن منتقل شود، افزود: در شرایط کنونی شش ماموریت برای مناطق آزاد در نظر گرفته شده که دو مورد آن بین المللی هستند و از طرف دیگر سازمان فرهنگ و تبلیغات اسلامی هم اهداف بین المللی دارد به همین دلیل باید هماهنگی های لازم انجام شود تا اقدامات مشترکی در راستای توسعه برنامه اسلامی انجام شود.

او افزود: وضعیت پیشرفت ایران و جهان در ۴۰ سال گذشته در یک مطالعه نشان می دهد که ایران به نسبت میانگین پیشرفت ۲۰ کشور برتر رشدی بالاتری داشته، هرچند انتظار پیشرفت بالاتری وجود داشته و از طرف دیگر ظرفیت پیشرفت ایران بسیار بالاتر از انتظارات است.

عبدالملکی با نگاهی به شکاف پیشرفت مورد انتظار و ظرفیت ایران، تصریح کرد: در حال حاضر طبق الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت فاصله وجود دارد اما دشمن با استفاده از همین شکاف بین انتظارات و ظرفیت ها برای وارونه جلوه دادن پیشرفت ایران استفاده می کنند و به دنبال القای آن به جامعه نخبگان هستند.

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در قالب گام دوم انقلاب

او با اشاره به اینکه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را در قالب گام دوم انقلاب تعریف کرده ایم، اظهار کرد: در حال حاضر سیاست بند ۱۱ اقتصادی مقاومتی که روی انتقال فناوری و تولید و صادرات کالا تاکید دارد تمرکز کرده ایم.

عبدالملکی اعلام کرد که در مجموع ۴۸ منطقه فعال هستند که سهمی ۱۸ میلیارد یورو صادرات و اشتغالی ۷۰۰ هزار نفری به نسبت جمعیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفری دارند و حدود ۷۰ درصد از ترانزیت دریایی کشور مربوط به مناطق آزاد است

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۸ منطقه آزاد مصوب داریم که ۸ منطقه آن فعال هستند، گفت: سه سال پیش ۷ منطقه آزاد تصویب شده و هم اکنون در حال آماده سازی برای شروع فعالیت هستند و ۳۳ منطقه ویژه اقتصادی فعال داریم و در مجموع ۴۸ منطقه فعال هستند که سهمی ۱۸ میلیارد یورو صادرات و اشتغالی ۷۰۰ هزار نفری به نسبت جمعیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفری دارند و حدود ۷۰ درصد از ترانزیت دریایی کشور مربوط به مناطق آزاد است.

عبدالملکی با بیان اینکه نظام واردات کالا از خارج به مناطق آزاد و از مناطق آزاد به سرزمین اصلی اصلاح شده به همین دلیل موضوع قاچاق کالا از مناطق آزاد منتفی است، اظهار کرد: در شرایط کنونی تراز تجاری در مناطق آزاد مثبت شده در حالی که در سال های گذشته منفی بوده است.

او با تاکید بر اینکه جهش در سرمایه گذاری خارجی با کمک رایزن های فرهنگی ممکن است، گفت: در شرایط کنونی علاوه بر بهبود فضای کسب و کار به دنبال طراحی بسته های سرمایه گذاری هستیم و رایزن های فرهنگی می توانند در معرفی این بسته های سرمایه گذاری به مناطق آزاد کمک کنند.

کد خبر: ۲۴۸٬۵۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha