۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۰
افزایش ۶ درصدی صادرات به غرب آسیا در در نیمه نخست سال جاری
مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت اعلام کرد

افزایش ۶ درصدی صادرات به غرب آسیا در در نیمه نخست سال جاری

مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت گفت: صادرات ایران و کشورهای حوزه غرب آسیا طی ۶ ماهه نخست امسال ۱۰ میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶ درصد افزایش داشته است.

به گزارش بازار، فرزاد پیلتن، مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به مبادلات تجاری ایران و غرب آسیا گفت: بر اساس آمارهای منتشر شده توسط گمرک در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ صادرات ایران به کشورهای حوزه غرب آسیا شامل عراق، امارات، کویت، عمان، قطر، عربستان، بحرین، یمن، سوریه، لبنان، اردن و ترکیه ۱۰ میلیارد و ۳۴۶ میلیون دلار بوده که ۴۵ درصد از صادرات کل کشور به جهان را شامل شده است.
پیلتن افزود: صادرات کشورمان به کشورهای حوزه مذکور در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۱ با حدود ۶۰۰ میلیون دلار افزایش، ۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: از نظر وزنی نیز صادرات ایران به کشورهای این حوزه نیز طی مدت مذکور ۳۰ میلیون و ۳۸۷ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با حدود ۶ میلیون و ۳۷ هزارتن افزایش، رشد ۲۵ درصدی را تجربه کرده است.

وی افزود: همچنین بررسی آمارهای مذکور نشان می‌دهد در میان گروه کشورهای فوق عراق با ۴.۵ میلیارد دلار، امارات با حدود ۳ میلیارد دلار، ترکیه با ۲.۴ میلیارد دلار به ترتیب مقاصد اول تا سوم صادراتی کشور را طی مدت مذکور به خود اختصاص داده‌اند.

پیلتن ادامه داد: کشورهای عمان با ۶۳۵ میلیون دلار، کویت با ۸۶ میلیون دلار، سوریه با ۸۵ میلیون دلار، قطر با ۵۳ میلیون دلار و یمن با ۲۵ میلیون دلار در رتبه‌های چهارم تا هشتم مقاصد صادراتی کشور در حوزه غرب آسیا قرار دارند.

مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران افزود: لبنان با ۹ میلیون دلار، بحرین با ۴ میلیون دلار و اردن با ۲ میلیون دلار نیز رتبه‌های نهم تا یازدهم اهداف صادراتی کشورمان به کشورهای حوزه غرب آسیا قرار دارند. صادرات ایران به عربستان نیز در نیمه نخست امسال همچنان ناچیز و کمتر از ۵۰۰ هزار دلار بوده است.

پیلتن ادامه داد: همچنین بررسی‌های مقایسه‌ای صادرات ایران به کشورهای حوزه غرب آسیا نشان می‌دهد صادرات به کشور عراق با ۳۳ درصد رشد از نظر ارزش و ۴۰ درصد از نظر وزن، امارات با کاهش ۱۱ درصدی از نظر ارزشی و افزایش ۱۱ درصدی از نظر وزنی، ترکیه با کاهش ۷ درصدی از نظر ارزش و افزایش ۲۸ درصدی از جهت وزنی، عمان با افزایش ۱۶ درصدی از جهت ارزشی و افزایش ۳۱ درصدی از نظر وزنی، کویت با افزایش ۴ درصدی از نظر ارزشی و افزایش ۲ درصدی از جهت وزنی، سوریه با کاهش ۳۲ درصدی از جهت ارزشی و افزایش ۱ درصدی از جهت وزنی، قطر با کاهش ۲۰ درصدی از نظر ارزشی و ۲۴ درصدی از جهت وزنی و لبنان با کاهش ۱۸ درصدی از نظر ارزش و کاهش ۳۹ درصدی از نظر وزنی، اردن با کاهش ۹۵ درصدی از نظر ارزشی و ۹۸ درصدی از جهت وزنی و یمن با افزایش ۷۴۶ درصدی از نظر ارزشی و ۶۰۹ درصدی از نظر وزنی نسبت به مدت مشابه سال گذشته همراه بوده است.

مدیرکل غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به آمار واردات از این کشورها گفت: در نیمه اول سال ۱۴۰۲ واردات ایران از کشورهای حوزه غرب آسیا حدود ۱۳ میلیارد دلار بوده که ۴۳ درصد سهم از واردات کل کشور را شامل می‌شود.
پیلتن افزود:، واردات ایران از کشورهای مذکور در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود ۱۸ درصد از نظر ارزشی و ۱۳ درصد از جهت وزنی افزایش داشته است.

وی ادامه داد: طی مدت مذکور امارات با حدود ۹ میلیارد دلار، ترکیه با ۳.۲ میلیارد دلار، عمان با ۴۹۸ میلیون دلار و عراق با ۲۳۶ میلیون دلار رتبه های اول تا چهارم وارداتی ایران در حوزه غرب آسیا را به خود اختصاص داده‌اند.

کد خبر: ۲۴۸٬۵۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha