۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۴
نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۵  ژاپن فرصت مناسب برای حضور شرکت‌های ایرانی

نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۵ ژاپن فرصت مناسب برای حضور شرکت‌های ایرانی

مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران گفت: نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۵ به مدت ۶ ماه در کشورهای میزبان برگزار می‌شود.

به گزارش بازار، نخستین جلسه تخصصی ستاد ملی اکسپو ۲۰۲۵ اوزاکا ژاپن امروز ۱۶ مهرماه امسال با حضور محمدرضا علایی، مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران و کمیسر ژنرال جمهوری اسلامی ایران در اکسپو ۲۰۲۵، نمایندگان وزارتخانه ها، سازمان‌ها و نهادهای حاکمیتی در محل تالار اصفهان نمایشگاه تهران برگزار شد.

علایی در این جلسه با بیان اینکه اکسپوها یکی از فرآیندهای مهم در دنیا محسوب می‌شوند، اظهارکرد: ویژگی خاص اکسپوها نسبت به سایر رویدادهای بزرگ مدت زمان برگزاری آن است. نمایشگاه‌های جهانی اکسپو به مدت ۶ ماه در کشورهای میزبان برگزار می‌شود که مشابه آن در سایر رویدادهای بزرگ دنیا وجود ندارد. تا امروز درخواست ۱۵۳ کشور و ۸ سازمان بین‌المللی برای حضور در اکسپو ۲۰۲۵ اوزاکا _ ژاپن مورد موافقت قرار گرفته است.

وی افزود: تصمیم گیری در خصوص اکسپو ۲۰۲۵ سال گذشته انجام شده و اکنون کشورها در حال رقابت برای کسب میزبانی اکسپو ۲۰۳۰ هستند. شاخص‌ترین کشورهایی که احتمال میزبانی آنها بالا است عربستان سعودی، کره جنوبی و ایتالیا هستند. این کشورها برنامه‌های فوق العاده‌ای برای میزبانی اکسپو دارند. نکته قابل توجه اینجاست که کره جنوبی قبل از اینکه تکلیف میزبانی اکسپو ۲۰۳۰ مشخص شود اقدام به ساخت‌وساز در محل بندر بوسان کرده است. این اقدام کره به منطور تمرکززدایی از پایتخت انجام شده است.

مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران همچنین گفت: باید توجه داشت که روسای جمهور و بالاترین مقامات دولتی این سه کشور در جلسه اخیری که در فرانسه برگزار شد به معرفی ظرفیت‌های کشور خود پرداختند. این موضوع نشان از اهمیت میزبانی اکپسوها برای این دولت‌ها دارد. امیدواریم ما نیز روزی بتوانیم میزبان خوبی برای برگزاری اکسپوها باشیم.

علایی طباطبایی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به حضور ایران در اکسپو ۲۰۲۵ اوزاکا _ ژاپن اشاره کرد و گفت: خوشبختانه سیاستگذاران این دوره از برگزاری اکسپو، محل قرارگیری پاویون ایران را در منطقه کشورهای توسعه یافته قرار داده‌اند و متراژ ۹۰۰ متر را برای پاویون جمهوری اسلامی ایران درنظر گرفته‌اند. به عقیده من مشکلات پاویون ایران اکسپوی ۲۰۲۰ دوبی بیش از اندازه بزرگنمایی شد. ما در حوزه طراحی حضور خوبی در اکسپو ۲۰۲۲ داشتیم اما ضعف اصلی در محتوا بود. دلیل اصلی وجود این چالش هم از دست دادن زمان بود. سیاست‌گذاران دوره قبلی زمان صحیح تصمیم گیری‌ها را از دست دادند و بنابراین به ناچار مجبور به اخذ تصمیمات فوری و غیرکارشناسی شدند که در پی آن چالش هایی نیز ایجاد شد.

کمیسر ژنرال ایران در اکسپو ۲۰۲۵ همچنین خاطر نشان کرد: چالش دیگری که ما با آن روبه‌رو هستیم این است که اکسپوها هر ۵ سال یکبار برگزار می‌شوند و این در حالی است که دولت‌ها در ایران هر ۴ سال یکبار دچار تغییر می‌شوند. همین موضوع موجب بروز چالش هایی در تصمیم گیری‌ها و هماهنگی‌ها می‌شود.

وی با بیان اینکه ما چند گام مهم پیش رو داریم، خاطرنشان کرد: طبق برآوردی که داشتیم بودجه مورد نیاز پاویون ایران در اکسپو ۲۰۲۵ اوزاکا کمتر از ۳۰ میلیون دلار نخواهد بود. بنابراین امیدواریم با کمک سازمان برنامه و بودجه این موضوع به نتیجه برسد تا ما با دریافت بخشی از این بودجه موفق شویم قرارداد تحویل زمین پاویون را امضا کنیم.

علایی طباطبایی افزود: متاسفانه ژاپنی‌ها علی رغم تمام پیگیری‌های ما و قول هایی که دادند هنوز برای ما حساب بانکی باز نکرده‌اند. رفع این چالش باید از طریق وزارت امور خارجه انجام شود. امیدواریم این وزارتخانه این چالش را حل و فصل کند.

مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در پایان عنوان کرد: با علم به اینکه فرصت کمی تا برگزاری اکسپو ۲۰۲۵ داریم اما با توجه به تجربیات قبلی برگزاری اکسپو، به عقیده من هم اکنون در نقطه خوبی قرار داریم و امیدواریم که با هماهنگی با یکدیگر بتوانیم حضور آبرومندی در اکسپو ۲۰۲۵ ژاپن داشته باشیم. در ادامه این جلسه نمایندگان سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مختلف به بیان نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود در خصوص حضور هر چه بهتر ایران در اکسپو اوزاکا ژاپن پرداختند.

کد خبر: ۲۴۸٬۰۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha