۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۹
بازگشت قیمت دلار آزاد به مرز روانی ۵۰ هزار |ثبات قیمت ارز را با سرکوب نرخ آن اشتباه نگیرید
«بازار» گزارش می دهد

بازگشت قیمت دلار آزاد به مرز روانی ۵۰ هزار |ثبات قیمت ارز را با سرکوب نرخ آن اشتباه نگیرید

اگرچه پس از ماه ها ثبات قیمت دلار در کانال ۴۹ هزار تومان، نرخ این کالا در بازار آزاد اندکی افزایش و به ۵۰ هزار تومان رسیده است اما به گفته کارشناسان؛ رشد غیر واقعی و جهش قیمت ارز دیگر اتفاق نمی افتد.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: اقدامات بانک مرکزی در راستای ساماندهی بازار ارز و اجرای سیاست های اصولی برای ثبات قیمتی و جلوگیری از افزایش بی منطق نرخ ارز، مدتهاست باعث شده تا قیمت دلار در بازار همچنان کمتر از ۵۰ هزار تومان باقی بماند، چرا که این بانک با شیوه های مختلف نیازهای واقعی متقاضیان ارز را در بازارهای رسمی به خوبی تامین می کند، اقدام درستی که آرامش را در این بازار حاکم کرده به طوریکه دیگر جایی برای دلالان سودجو نیز در چنین بازاری وجود ندارد.

محاسن اجرای سیاستهای درست بانک مرکزی در توجه به ثبات قیمتی ارز از طرفی موجب شده است تا فعالان اقتصادی نیز با خاطری آسوده اقدام به سرمایه گذاری کنند، زیرا نوسان شدید قیمتی در بازار ارز را مشاهده نمی کنند. البته هرچند در مواقعی قیمت دلار با نوسان بسیار اندکی مواجه می شود اما به گفته کارشناسان اقتصادی و بازار، نوسان قیمت ذات بازارها است و افت و خیز نرخ دلار نیز به شکلی نیست که نگران کننده باشد، نکته قابل توجه این است که بازار ارز به دلیل کاهش میزان تقاضا و عرضه قابل توجه ارز در صرافی ها و ... مدتهاست تهی از دلالان سودجو شده است و دیگر خبری از شانتاژ قیمت ها و متشنج شدن بازار نیست.

اینکه امروز نرخ دلار اندکی افزایش یافت چنین رشدی بی تردید مقطعی است، زیرا بانک مرکزی بازار ارز را به خوبی مدیریت می کند، از طرفی با توجه پشتوانه ارزی مناسب در کشور همچنین اخبار جدیدی مبنی بر آزاد سازی ارزهای بلوکه ای ایران این احتمال وجود دارد که نرخ ها دوباره در بازار ارز کاهشی شود

پاسخگویی به متقاضیان واقعی ارز در بازارهای رسمی

جدایی این موضوع راه اندازی مرکز مبادله ارز و طلا توسط بانک مرکزی که با هدف ایجاد مرجعیت برای نرخ ارز از کانال بازار رسمی این کالا همراه با عرضه منابع ارزی حاصل از صادرات شرکتهای بزرگ در تالار حواله ارزی به وارد کنندگان کالاهای غیر اساسی ایجاد شده باعث پاسخگویی به همه نیازهای واقعی ارزی شده است که چنین اقدامی به نوعی از رشد میزان تقاضا ارز در بازار آزاد برای کسانی که قصد دارند با خرید این کالا کسب سود کنند، ممانعت می کند، بازاری که دیگر برای سوداگران جذابیت ندارد زیرا سرمایه گذاران ارزی از خرید ارز و نگهداری آن سودی عایدشان نمی شود.

اکنون که مدتهاست قیمت ها در بازار ارز ثابت مانده است، کارشناسان اذعان دارند؛ چنین روند و رویه ای ادامه دار خواهد بود و اینکه امروز نرخ دلار اندکی افزایش یافت چنین رشدی بی تردید مقطعی است، زیرا بانک مرکزی بازار ارز را به خوبی مدیریت می کند، از طرفی با توجه پشتوانه ارزی مناسب در کشور همچنین اخبار جدیدی مبنی بر آزاد سازی ارزهای بلوکه ای ایران در برخی کشورها این احتمال وجود دارد که نرخ ها دوباره در بازار ارز کاهشی شود. از طرفی در بازار مبادلات ارزی نیز هم اکنون قیمت ها طوری نرخ گذاری می شوند که سیگنال گرانی به بازار آزاد ارز داده نشود.

بازار ارز مدتهاست آرام و با ثبات نسبی قیمت همراه است و اینکه قیمت دلار با افزایش ۱۰۰ یا ۲۰۰ تومان در برخی روزها مواجه می شود، رقمی نگران کننده ای نیست، از طرفی آنگونه که مشاهده می شود نظارت بانک مرکزی بر بازار ارز به گونه ای است که چنانچه نوسان قیمتی در این بازار رخ دهد بازار را مدیریت می کند

افزایش ۲۰۰ تومانی نرخ ارز نگران کننده نیست

آلبرت بغزیان، کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره وضعیت بازار ارز گفت: بازار ارز مدتهاست آرام و با ثبات نسبی قیمت همراه است و اینکه قیمت دلار با افزایش ۱۰۰ یا ۲۰۰ تومان در برخی روزها مواجه می شود، رقمی نگران کننده ای نیست، از طرفی آنگونه که مشاهده می شود نظارت بانک مرکزی بر بازار ارز به گونه ای است که چنانچه نوسان قیمتی در این بازار رخ دهد، سریع عکس العمل نشان می دهد، به هر حال تا بانک مرکزی نخواهد قیمت ها در بازار ارز دچار نوسان نمی شوند.

وی با بیان اینکه اکنون مدتها است خبری از افرادی چون جمشید بسم االله ها در بازار ارز به عنوان افراد موثر در تعیین نرخ ارز نیست، افزود: مدیریت بر بازار ارز و تصمیم گیری برای تامین ارز متقاضیان واقعی اکنون به گونه ای است که بازار ارز چون گذشته شاهد دلار حراج نمی باشد، زیرا بانک مرکزی چنین بازاری را با دقت مدیریت می کند، این در حالی است که در گذشته افزایش قیمت و ایجاد نوسانات ارز را به گردن فعالان سرشناس بازار می انداختند و فعالیت لیدرهای ارزی را باعث ایجاد تنش و نوسان قیمت در این بازار می دانستند، حال با جمع شدن دلار سبزه میدان، حراج دلار و پایان دهی به فعالیت سرشناسان موثر در تعیین نرخ ارز در بازار، تامین نیاز متقاضیان ارز هم اکنون به شکل خاصی در بازارهای رسمی صورت می گیرد.

مدیریت بازار ارز در راستای ثبات قیمت ها، به معنای سرکوب قیمت نیست، از طرفی همه دولت ها تلاش می کنند که نرخ ارز در بازار ثابت باقی بماند تا فعالان اقتصادی (صادرکنندگان، وارد کنندگان، تجار و ...) تکلیف خود را برای انجام فعالیت های تجاری و اقتصادی مشخص بدانند

ثبات قیمت ارز را با سرکوب نرخ آن اشتباه نگیرید

این کارشناساس اقتصادی به اظهارات برخی کارشناسان مبنی بر اجرای سیاست سرکوب نرخ ارز برای ثبات قیمتی این کالا اشاره کرد و اظهارداشت: مدیریت بازار ارز در راستای ثبات قیمت ها، به معنای سرکوب قیمت نیست، از طرفی همه دولت ها تلاش می کنند که نرخ ارز در بازار ثابت باقی بماند تا فعالان اقتصادی (صادرکنندگان، وارد کنندگان، تجار و ...) تکلیف خود را برای انجام فعالیت های تجاری و اقتصادی مشخص بدانند. در چنین شرایطی به نظر می رسد چنانچه نرخ ارز به حال خود رها شود اقتصاد کشور دچار مشکل خواهد شد چرا که قیمت ها متاثر از رشد نرخ ارز نیز در بازار صعودی می شوند.

بغزیان با بیان اینکه چنانچه تغییراتی در نرخ ارز با هدف رشد تدریجی آن ایجاد شود در شرایط کنونی اقتصاد اشتباه است، افزود: اکنون که نرخ ارز در بازار ثابت است چرا باید نرخ خودرو، لبنیات و ... در بازار افزایش یابند؟ بنابراین هیچ دلیلی وجود ندارد که بانک مرکزی راه را برای رشد قیمت ارز در بازار هموار کند و اینکه برخی مواقع دلار آزاد با افزایش قیمت مواجه می شود ناشی از پیش بینی های برخی راجع به قیمت ارز در آینده است که به نظر می رسد اشتباه است.

رشد قیمت انس جهانی امروز تاثیر خود را بر قیمت طلا و سکه در بازار برجای گذاشته است به طوری که در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۲ میلیون و ۲۶۳ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۲۷ میلیون و ۶۰۰هزار تومان شد

افزایش اندک قیمت طلا در پی رشد نرخ انس جهانی

بنا به این گزارش، قیمت دلار آزاد امروز در حالی اندکی افزایش یافت و به ۵۰ هزار تومان رسید که نرخ ها در بازار رسمی این کالا تغییر آنچنانی نداشته اند. و به گفته کارشناسان این افزایش اندک قیمت مقطعی است. در معاملات امروز مرکز مبادله ارز و طلای ایران، هر اسکناس دلار آمریکا به ۴۱ هزار و ۲۰۹ تومان و نرخ حواله دلار نیز به ۳۷ هزار و ۴۶۳ تومان رسیده است همچنین قیمت هر اسکناس یورو در مرکز مبادله ایران به ۴۳ هزار و ۶۶۲ تومان و نرخ حواله یورو نیز به ۳۹ هزار و ۶۹۳ تومان رسیده است.

البته رشد قیمت انس جهانی امروز تاثیر خود را بر قیمت طلا و سکه در بازار برجای گذاشته است به طوری که در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۲ میلیون و ۲۶۳ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۲۷ میلیون و ۶۰۰هزار تومان شده است. علاوه بر این قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم ۲۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، نیم‌سکه بهار آزادی ۱۵ میلیون و ۵۰ هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی ۱۰ میلیون و ۵۰ هزار تومان و سکه یک‌گرمی ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد. هر مثقال طلا در بازار داخلی، ۹ میلیون و ۸۰۵ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است؛ ضمن اینکه قیمت هر انس طلا در بازارهای جهانی امروز با ۰.۷۰ درصد افزایش نسبت به روز گذشته به ۱۸۳۳ دلار و ۱ سنت رسیده است.

کد خبر: ۲۴۷٬۷۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha