۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۷
تجارت، همسایه شمالی و «بازی برد برد»
یادداشت؛

تجارت، همسایه شمالی و «بازی برد برد»

گرگان- «همسایگی استان گلستان و ترکمنستان با مرز خاکی و دریایی مشترک، فرصت هایی را فراهم کرده که در صورت شکوفایی می تواند به رونق منطقه کمک کند» بخشی از یادداشت سیاوش کیانی پور برای بازار است.

سیاوش کیانی‌پور؛ بازار، گلستان یکی از چند استان معدود کشور است که مزیت راه های بین المللی زمینی، دریایی، هوایی و ریلی برای جابجایی بار و مسافر برخوردار دارد استانی که با جمهوری ترکمنستان مرز مشترک دارد و خود نیز بیش از ۷۰۰ هزار شهروند ایرانی ترکمن را در خود جای داده است.

انس و الفتی دیرینه همواره در شهروندان دو طرف وجود داشته که در گذشته این قرابت فرهنگی، موجب مناسبات ارزشمند اقتصادی و تجاری نیز بوده است. حالا دولت سیزدهم ارتباط تاثیرگذار با همسایگان را در پیشانی اقدامات دیپلماتیک خود قرار داده و در همین راستا در حضور روسای جمهور دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکمنستان یادداشت تفاهم هایی به امضا رسید.

در راستای دو محور عنوان شده، استاندار گلستان در سی و دومین سالروز استقلال جمهوری ترکمنستان با دعوت رسمی، به ترکمنستان سفر کرد. در این سفر علی محمد زنگانه در نشستی با قائم مقام وزارت امور خارجه چالش های دیپلماتیک و راهکارهای رفع آن را بررسی کرد.

ایجاد کنسلولگری و ظرفیت متقابل

حالا اما مقرر شده کنسولگری ترکمنستان در شهر گرگان ایجاد شود و در راستا بهبود وضعیت روابط در زمینه های مختلف صنعت، انرژی، حمل و نقل، تجارت، کشاورزی، علوم، فناوری، آموزش، فرهنگ، بهداشت، گردشگری و محیط زیست اقدامات لازم انجام شود.

تردیدی نیست که بخشی از آینده تجاری، صنعتی و اقتصادی کشور می تواند در گلستان رقم بخورد و اقدامات و برنامه های تیم مدیریتی استانی، دولت سیزدهم نشان از بارقه های امیدی دارد که نخستین تاثیر مستقیم آن بهبود وضعیت اقتصادی مردم استان و بزرگترین تاثیر آن باز تعریف کریدور جدیدی از فعالیت های اقتصادی برای کشور در محور شمالی است که می تواند منجر به تولید ثروت شود.

با توجه به اینکه تیم مدیریتی استان تا کنون توانسته تردد کامیونی از مرز اینچه برون را از صفر به بالای ۱۰۰ تردد در روز برساند و میزان صادرات غیرنفتی استان را به بالای ۱۴۰ میلیون دلار در شش ماه اول سالجاری برساند و البته افقی ۵۰۰ میلیون دلاری را برای سال ۱۴۰۴ ترسیم نماید، آینده پیش روی گلستان در ارتباط با همسایه دوست و برادر شمالی روشن و شفاف باشد.

همسایه ای که در واقع دروازه آسیای میانه برای تبادلات تجاری و اقتصادی محسوب می شود. کشورهایی چون قزاقستان، روسیه و چین می توانند حجم مبادلات از مرز اینچه برون را تا سطح قابل توجهی ارتقا دهند و بازی برد - برد را برای سرزمین برادری و کشورهای همسایه شمالی رقم بزند.

* خبرنگار و فعال رسانه

کد خبر: ۲۴۷٬۴۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha