۷ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۲
جهان در سال ۲۰۲۲ فقیرتر شد
با کاهش ارزش دارایی پس‌اندازکنندگان؛

جهان در سال ۲۰۲۲ فقیرتر شد

شرکت مالی آلمانی آلیانز در آخرین گزارش ثروت جهانی خود اعلام کرد سال ۲۰۲۲ یک نقطه عطف برای ثروت جهانی بوده و میزان از دست رفتن ثروت در میان خانوارهای جهان رکوردی جدید را ثبت کرده است.

به گزارش بازار، بر اساس گزارش جدید شرکت مالی آلیانز، سال ۲۰۲۲ سال وحشتناکی برای پس‌انداز کنندگان بوده است زیرا قیمت دارایی‌ها در این سال کاهشی قابل‌توجه یافت و میزان پس‌انداز در سراسر جهان کاهش پیدا کرد به‌اندازه‌ای که مجموع میزان خسارت ناشی از این کاهش قیمت دارایی و پس‌انداز به رکورد ۶٫۶ هزار میلیارد یورو رسیده است.

بر اساس این گزارش، دارایی‌های مالی خانوارها در سطح جهانی در سال ۲۰۲۲ در مقایسه با سال پیش از آن ۲٫۷ درصد کاهش داشته است که این بزرگ‌ترین میزان کاهش از زمان بحران مالی سال ۲۰۰۸ تاکنون بوده است. این کاهش تأسف‌بار عمدتاً به دلیل چشم‌انداز کلی تیره و نامطمئن در بازارهایی بود که در آن‌ها قیمت دارایی‌ها در سراسر جهان روندی کاهشی به خود گرفته بود.

این روند کاهنده در آمریکای شمالی با منفی ۶.۲ درصد و پس‌ازآن در اروپای غربی با منفی ۴.۸ درصد کاهش بارزتر از دیگر مناطق جهان بوده است. از سوی دیگر، آسیا، به‌استثنای ژاپن، همچنان نرخ رشد نسبتاً قوی را ثبت کرده است. دارایی‌های مالی چین به میزان ۶٫۹ درصد رشد قدرتمندی را به ثبت رسانده است. بااین‌همه در مقایسه با میانگین افزایش تقریباً ۱۶ درصدی طی ۲۰ سال گذشته، این رقم ناامیدکننده است.

مجموع کل دارایی‌های مالی در سراسر جهان ۲۳۳ هزار میلیارد یورو بود؛ مبلغی معادل ۱۰ برابر تولید ناخالص داخلی آمریکا. این گزارش ادعا می‌کند که ۸۵ درصد از این مبلغ متعلق به ۱۰ درصد از ثروتمندترین افراد جهان یا حدود ۵۶۰ میلیون نفر در سراسر جهان است.

درحالی‌که اوراق بهاداری مانند سهام و اوراق قرضه خسارتی ۷٫۳ درصدی را متحمل شده‌ و سرمایه‌گذاری‌های بیمه و بازنشستگی با کسری ۴٫۶ درصدی مواجه شدند، سپرده‌های بانکی ۶ درصد رشد کردند. تورم نقش مهمی در کاهش تقریباً دوسوم از رشد اسمی ثروت جهان ایفا کرده است؛ این نقش را می‌توان با مقایسه حجم پس‌اندازها نسبت به دوران پیش از همه‌گیری کرونا به‌وضوح مشاهده کرد.

دارایی‌های مالی اسمی خانوارها در جهان در پایان سال گذشته نزدیک به ۱۹ درصد بالاتر از سطح قبل از همه‌گیری بوده است. با احتساب نرخ تورم اما تقریباً دوسوم رشد اسمی این دارایی‌ها قربانی افزایش قیمت شد و رشد حقیقی را طی دوره‌ای ۳ ساله به ۶٫۶ درصد کاهش داد.

درحالی‌که بیشتر مناطق جهان حداقل قادر به حفظ بخشی از رشد واقعی ثروت خود بودند، وضعیت در اروپای غربی کاملا متفاوت بود: هرگونه سود اسمی در سال گذشته میلادی در این منطقه از بین رفت و ثروت واقعی ۲٫۶ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ کاهش یافت.

آلیانز پیش‌بینی کرده است که پس از مشاهده روندی کاهشی در سال ۲۰۲۲، انتظار می‌رود دارایی‌های مالی جهانی در سال جاری روند رشد را در پیش گیرد. این موسسه پیش‌بینی کرده است که عمدتاً به دلیل پیشرفت مثبت بازارهای سهام دارایی‌های مالی جهانی در سال جاری ۶ درصد و طی ۳ سال آینده حدود ۴ تا ۵ درصد رشد خواهند داشت.

کد خبر: ۲۴۶٬۱۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha