۶ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۶
عرضه بیش از ۷۰ میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی در بورس انرژی

عرضه بیش از ۷۰ میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی در بورس انرژی

کارشناس بازارهای مالی گفت: معاملات نمادهای (نفتگ ۰۴۱۲ پ ۱ د) و (میعا ۰۴۱۲ پ ۱ د) نشان دهنده ۳۶ میلیون بشکه نفت خام و ۳۶ میلیون بشکه میعانات گازی، به صورت گواهی سپرده در بورس انرژی هستند.

به گزارش بازار، هابیل خاوری، افزود: از این مقدار به ترتیب تا آخرین معامله‌ای که روی آن‌ها انجام شده است، ۹۹ هزار و ۵۸۶ گواهی سپرده نفت خام و ۹۹ هزار و ۷۳۷ گواهی نیز در میعانات گازی مورد معامله قرار گرفته است که در مجموع هر دو گواهی سپرده ۱۹۹۳۲۳ گواهی مورد معامله بوده است که از لحاظ ارزش ریالی معادل ۴,۹۸۱,۴۱۳,۶۵۷,۳۵۱ ریال می‌باشد که به نسبت ۷۶ میلیون گواهی منتشر شده عددی بسیار پایین است و نشان دهنده عدم استقبال سرمایه گذاران به این گواهی‌های سپرده بوده است.

وی تصریح کرد: اجازه به اشخاص حقیقی برای وارد شدن به معاملات گواهی سپرده نفت خام و میعانات گازی و همچنین کاهش حداقل خرید دارندگان کد PRX به ۱۰ گواهی را می‌توان اقداماتی مهم برای رونق معاملات این گواهی‌ها دانست که این اتفاق می‌توانست نقطه آغاز خوبی برای تحقق نقش‌آفرینی بخش خصوصی در صادرات نفت باشد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: هرچند تسهیل روند معاملات گواهی سپرده نفت خام و میعانات گازی می‌تواند پتانسیل‌های آن دسته از اشخاص حقیقی و حقوقی که بازارهای جدیدی برای نفت ایجاد کنند را آزاد کند، اما تا به حال استقبال خاصی از سوی حقیقی‌ها و حقوقی هایِ فعال در بازار سرمایه را نداشته است.

گفتنی است از ۲۱ خرداد ماه دارندگان کد PRX می‌توانند با رعایت حداقل خرید ۱۰ برگه در بازار این گواهی‌ها شرکت کنند، همچنین سایر اشخاص حقیقی مجاز شدند که با رعایت حداقل خرید ۱۰۰۰ بشکه در این معاملات شرکت کنند.

کد خبر: ۲۴۶٬۰۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha