۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۱
فروش خودروسازان ۴۱ درصد کاهش یافت

فروش خودروسازان ۴۱ درصد کاهش یافت

در مرداد سال ۱۴۰۲ شاخص فروش رشته فعالیت خودرو و قطعات برمبنای شرکتهای بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش ۳۰.۵درصدی و نسبت به ماه قبل کاهش ۴۱.۸درصدی داشته است.

به گزارش بازار، براساس اعلام مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در مرداد سال ۱۴۰۲، شاخص تولید و فروش شرکت‌های صنعتی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش ۶/۱ و ۰/۷ درصدی را تجربه کرده است، اما نسبت به ماه قبل شاخص تولید و فروش به‌ترتیب کاهش ۸/۵ و ۱۱ درصدی داشته‌اند که تحت تأثیر محدودیت‌های تأمین برق صنایع و تعطیلات تابستانی کارخانه‌ها در مرداد ماه بوده است.

در مرداد سال ۱۴۰۲ نسبت به ماه مشابه سال قبل شاخص تولید رشته فعالیت خودرو و قطعات افزایش ۲/۸درصدی و شاخص فروش کاهش ۳۰/۵درصدی و نسبت به ماه قبل کاهش ۲۲/۷ و ۴۱/۸ درصدی داشته است. همچنین، شاخص تولید و فروش رشته فعالیت فلزات پایه نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش ۳/۲ و ۱۵ درصدی و نسبت به ماه قبل کاهش ۱۴/۶ و ۴/۸ درصدی داشته است.
در مرداد سال ۱۴۰۲ نرخ رشد ماهیانه قیمت فعالیت‌های صنعتی بورسی رشد مثبت ۱/۹درصدی را ثبت کرده است، همچنین رشد نقطه به نقطه با افزایش ۳/۸ واحد درصدی نسبت به ماه قبل، به ۲۰/۸ درصد رسیده است. گفتنی است میانگین سالیانه شاخص قیمت نیز در مردادماه سال ۱۴۰۲ روند نزولی یک سال اخیر خود را ادامه داد و با ۲/۲ واحد درصد کاهش نسبت به ماه قبل، میزان ۲۹/۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

در مردادماه ۱۴۰۲ نسبت به ماه مشابه سال قبل، از بین ۱۵ رشته فعالیت صنعتی بورسی ۸ رشته فعالیت افزایش در شاخص تولید و ۷ رشته فعالیت کاهش در شاخص تولید داشته است. رشته فعالیت‌های «سیمان»، «دارو» و «تجهیزات برقی» بیشترین افزایش در شاخص تولید و رشته فعالیتهای «چوب و کاغذ» و «لاستیک و پلاستیک» بیشترین کاهش در شاخص تولید را تجربه کرده‌اند.

همچنین در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل، از بین ۱۵ رشته فعالیت صنعتی بورسی ۹ رشته فعالیت افزایش در شاخص فروش و ۶ رشته فعالیت کاهش در شاخص فروش را تجربه کرده اند. رشته فعالیتهای «دارو»، «تجهیزات برقی» و «سیمان» بیشترین افزایش در شاخص فروش و رشته فعالیتهای «خودرو و قطعات» و «چوب و کاغذ» بیشترین کاهش در شاخص فروش را تجربه کرده‌اند.

در مرداد سال ۱۴۰۲ شاخص تولید رشته فعالیت خودرو و قطعات برمبنای شرکتهای بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش ۲/۸درصدی و نسبت به ماه قبل کاهش ۲۲/۷درصدی داشته و همچنین شاخص فروش آن نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش ۳۰/۵ درصدی و نسبت به ماه قبل کاهش ۸ /۴۱ درصدی داشته است.

فروش خودروسازان ۴۱ درصد کاهش یافت

کد خبر: ۲۴۵٬۰۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha