۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۸
۲ هزار دستگاه خودرو غیرچینی وارد شده است| عدم تدوین برنامه حمایتی از واردات خودروهای برقی
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت و گو با بازار:

۲ هزار دستگاه خودرو غیرچینی وارد شده است| عدم تدوین برنامه حمایتی از واردات خودروهای برقی

دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در خصوص تیراژ خودروهای وارداتی به «بازار» گفت: بیشتر خودروهای وارداتی به کشور برندهای چینی هستند، حدود ۲ هزار دستگاه خودرو غیرچینی تا کنون به کشور رسیده است.

بازار؛ گروه خودرو: واردات خودروهای صفر کیلومتر و کارکرده به ایستگاه آخر رسیده است، وزارت صمت و سازمان ملی استاندارد طی تعامل مثبت دستورالعمل واردات آن را تدوین کردند. در این میان عده ای سودجو با ایجاد هراس از کیفیت محصولات کارکرده به دنبال ممانعت از اجرای واردات این خودروها هستند. بازار خودرو التهاب بیشتری نسبت به گذشته دارد، با در نظر داشتن وضعیت تولید خودرو در کشور و تقاضا انباشت اگر اقدام مثبتی برای تسریع در روند واردات ایجاد نشود، مشتریان شاهد موج جدید گرانی به دلیل تغییر قیمت گذاری دستوری خواهند بود. اگر دولت سیزدهم وضعیت بهبود بازار خودرو را دنبال می کند، باید هرچه سریعتر دستورالعمل اجرای واردات خودرو را منتشر کند. برای بررسی این موضوعات با مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو به گفت و گو پرداختیم:

* به عنوان پرسش نخست، برخی از کارشناسان می گویند واردات خودرو به دلیل تعلل دولت در انتشار دستورالعمل احتمالا اجرایی نشود، نظر شما در این خصوص چیست؟

دستور العمل واردات خودرو در هیئت دولت است و واردات خودرو به صورت قطعی انجام خواهد شد. دولت سیزدهم به این نتیجه رسیده که میان خواسته های مردم مانند خودرو، پوشاک و خوراک و غیره با مبحث تولید تفکیکی قائل شود. بنابراین می توان گفت سیاست دولت اکنون حمایت از تولید توام با افزایش رضایتمندی مردم است. در شرایط فعلی جبر تحریم های ظالمانه علیه کشور نسبت به گذشته بیشتر و درآمدهای ارزی نیز کاهش یافته است. علیرغم این مشکلات در دولت سیزدهم واردات خودروهای صفرکیلومتر و کارکرده به صورت قانون در آمده است.

* گمانه زنی های فراوانی در خصوص واردات خودروهای صفرکیلومتر به کشور وجود دارد، تاکنون چند دستگاه خودرو به کشور وارد شده است؟

بیشتر خودروهای وارداتی به کشور برندهای چینی هستند، حدود ۲ هزار دستگاه خودرو غیرچینی تا کنون به کشور رسیده است. البته این تیراژ کم به دلیل آغاز واردات رسمی خودرو به کشور بوده و معتقدم تا پایان سال تعداد خودروهای بیشتری وارد خواهد شد.

معتقدم در صورت تسهیل و تسریع اجرای دستورالعمل واردات تا بازار پایان سال می توان ۵۰ هزار دستگاه خودرو راهی خیابان های کشور کرد

* پیشتر اشاره داشتید که تعداد خودرو بیشتری وارد کشور خواهد شد، به نظر شما چند هزار دستگاه خودرو تا بازار شب عید راهی خیابان ها خواهد شد؟

معتقدم در صورت تسهیل و تسریع اجرای دستورالعمل واردات تا بازار پایان سال می توان ۵۰ هزار دستگاه خودرو راهی خیابان های کشور کرد.

۲ هزار دستگاه خودرو غیرچینی وارد شده است| عدم تدوین برنامه حمایتی از واردات خودروهای برقی

* برخی از فعالان و کارشناسان صنعت خودرو می گویند نمی توان مباحث کیفی و فنی خودروهای کارکرده برای واردات را بررسی کرد، نظر شما در این خصوص چیست؟

در بازار خودرو کشور اگر مشتری قصد خرید یک دستگاه خودرو کارکرده داشته باشد، چه رفتاری خواهد داشت؟ همان رفتار و حساسیت ها نیز برای خودروهای وارداتی کارکرده از سوی شرکت ها لحاظ می شود. یک بازرگان پیش از واردات خودرو کارکرده به کشور ابتدا فروشنده را شناسایی سپس خودرو را به مراکز معتبر جهت بررسی فنی ارجاع، نهایتا در زمان واردات به کشور نیز از سوی گمرک، پلیس و موسسات مورد اعتماد سازمان ملی استاندارد بررسی های لازم انجام خواهد شد. بنابراین واردات این محصولات چندان بی حساب و کتاب هم نیست، لذا افراد مدعی مسائل فنی و کیفی خودروهای کارکرده وارداتی، احتمالا نگران سود خود در بازار فعلی خودرو هستند.

طی چهار سال گذشته واردکنندگان خودرو به سمت تولید سوق داده شدند، اکنون نیز تولیدکنندگان خودرو به سوی واردات روی آوردند

* ظاهرا خودروسازان بیشتر از شرکت های واردکننده خودرو به دنبال واردات هستند، اخیرا نیز شنیده شده که یک خودروساز ثبت سفارش ۵۰ هزار دستگاهی برای واردات خودروهای کارکرده داشته، به نظر شما ورود خودروسازان به واردات چه تاثیری در بازار خواهد داشت؟

پیشتر نیز اعلام کردم، طی چهار سال گذشته واردکنندگان خودرو به سمت تولید سوق داده شدند، اکنون نیز تولیدکنندگان خودرو به سوی واردات روی آوردند. سرمایه و بازار به سمتی هدایت می شود که «تامین کننده خودرو» بتواند سبد کالایی خود را متنوع کند. با در نظر داشتن قیمت گذاری دستوری خودروسازان جهت کسب سود باید به دنبال واردات باشند، هرچند که در مقاطع مختلف زمانی گروه صنعتی ایران خودرو برندهای پژو و سوزوکی و گروه خودروسازی سایپا برندهای سیتروئن و نیسان را به کشور وارد کردند. به عنوان دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گذشته بارها اعلام کردم که خودروسازان به دنبال واردات نیز باشند که خوشبختانه این موضوع تحقق یافت.

آینده بازار به سمت افزایش قیمت میل نخواهد کرد، اما آینده صنعت خودرو در کشور چندان خوب نیست

* به عنوان دبیر انجمن واردکنندگان خودرو آینده بازار و صنعت خودرو کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟ صنعت خودروسازی کشور باید به کدام سمت هدایت شود؟

آینده بازار به سمت افزایش قیمت میل نخواهد کرد، اما آینده صنعت خودرو در کشور چندان خوب نیست. آینده خوب صنعت خودرو یعنی از فضای موجود جهت دست یابی به تکنولوژی های جدید استفاده کرد. چرا که باید از تکنولوژی های روز جهت ارتقا تولید و خدمات پس از فروش بهره برد. سال ۱۳۹۴ نخستین بار که خودرو هیبریدی توسط شرکت «ایرتویا» به کشور وارد شده بود، دوره آموزشی برای آشنایی سازمان آتش نشانی جهت برخورد با خودروهای برقی یا هیبریدی حادثه دیده در جاده ها یا خیابان ها برگزار کردیم. پس از آن اقدام به آموزش فنی تعمیرکاران جهت شناخت سیستم خودروهای هیبریدی کردیم. اگر مسئولان سیاستگذاری صنعتی می خواهند آینده را از دست ندهند، اکنون باید اقدام به تدوین تسهیلات خاص جهت واردات خودروهای برقی یا هیبریدی کنند. نباید فرصت سوزی داشت که با فرارسیدن تعطیلاتی بگویند ۱۳۲ میلیون لیتر بنزین مصرف شده است. طی چهل سال گذشته اصرار به تولید خودروهای با مصرف سوخت متوسط ۱۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر در کشور وجود داشته است، اگر متولیان این صنعت برنامه تولید خودروهای با میانگین مصرف ۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر را دنبال می کردند، مصرف سوخت خودروهای داخل کشور به ۱۳۲ میلیون لیتر نمی رسید. باتوجه به تجربه آلودگی هوا در فصول سرد سال باید واردات خودروهای صفر کیلومتر و کارکرده به سمت محصولات برقی هدایت شود. شاید افراد مدعی در این میان اظهار نظر کنند که زیرساخت خودروهای برقی در کشور وجود ندارد، ولی تجربه واردات تلفن همراه بدون آنتن دهی در خارج شهر، در کشور وجود دارد. خودروهای برقی نیز از این قاعده مستثنی نیستند و به محض ورود زیرساخت های آن ها نیز تامین می شود، باید از فناوری های جدید جهت ارتقا صنعت و توسعه بازار استفاده کرد.

۲ هزار دستگاه خودرو غیرچینی وارد شده است| عدم تدوین برنامه حمایتی از واردات خودروهای برقی

جهت واردات خودروهای هیبریدی یا برقی به کشور تاکنون هیچ طرح تشویقی یا حمایتی تدوین نشده است

* آیا در برنامه واردات خودروهای صفر کیلومتر یا کارکرده به کشور، محصولات هیبریدی یا برقی نیز وجود دارند؟

خیر، جهت واردات خودروهای هیبریدی یا برقی به کشور تاکنون هیچ طرح تشویقی یا حمایتی تدوین نشده است، بنابراین واردکنندگان توجه چندانی به این محصولات نخواهند داشت. در دوره قبلی مجلس شورای اسلامی تعرفه واردات برای خودروهای هیبریدی چهار درصد اعلام شد، حتی سازمان ملی استاندارد در آن سال ممانعتی نسبت به واردات خودروهای هیبریدی داشت که با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سازمان استاندارد این موضوع حل شد. متولیان صنعت و بازار خودرو باید اجازه ورود خودروهای هیبریدی و برقی را به کشور دهند. در حقیقت باید سبد سوختی در کشور تعریف شود تا مصرف بنزین روند نزولی را دنبال کند.

* به عنوان پرسش پایانی صنایع در کشور دچار چالش ارزی هستند، آیا مشکلات تخصیص ارز برای واردکنندگان خودرو رفع شده است؟

باتوجه به رفع مشکلات ارزی واردات خودرو، شرکت های فعال در این زمینه توانستند حدود ۲ هزار دستگاه خودرو به کشور وارد کنند. باتوجه به محدودیت های ارزی فعالان این بازار برای تامین ارز باید در صف تخصیص قرار بگیرند.

کد خبر: ۲۴۳٬۸۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha