۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
غفلت از ظرفیت های گردشگری دره شهر| ورود سرمایه گذاران هموار شود
بازار گزارش می دهد؛

غفلت از ظرفیت های گردشگری دره شهر| ورود سرمایه گذاران هموار شود

ایلام-گردشگری از ظرفیت های مهم شهرستان دره شهر به شمار می رود که توسعه این بخش نیازمند حضور سرمایه گذاران است.

بازار؛ گروه استان ها: استان ایلام جزو استان‌هایی در کشور است که گردشگری با وجود آثار طبیعی و تاریخی غنی و پربار است، به گونه‌ای که اگر به جای جای استان سفر کنید با سازه‌های تاریخی و طبیعی متعددی رو به رو خواهید شد که هر کدامشان قدمتی دیرینه دارند و سالانه گردشگران بسیاری را به سمت خود می کشانند.

همانطور که گفته شد آثار طبیعی و تاریخی ایلام بسیار زیاد و متنوع هستند و می‌توان به طور متوسط در هر شهر حداقل چندین آثار تاریخی یافت، از این‌رو یکی دیگر از معروف‌ترین شهرهای باستانی ایران دره‌شهر است.

این شهر که در ۱۴۲ کیلومتری استان ایلام واقع شده، از قدیمی‎‌ترین شهرهای متمدن ایران محسوب می‌شود؛ شواهد و آثار کشف‌شده در کاوش‌های باستان‌شناسی نشان می‌دهد که قدمت دره‌شهر مربوط به اوایل دوره اسلامی است و قدمت آن به بیش ۷ هزار سال می‌رسد. بقایای ساختمانی این شهر حکایت از این دارد که اوج رونق دره‌شهر در دوره ساسانیان بوده و از گذشته‌های دور پایتخت تابستانی عیلامی‌ها و ییلاق امرا و بزرگان بوده است.

جاذبه‌های تاریخی دره‌شهر

از جمله آثار تاریخی و گردشی دره‌شهر که با نام ماداکتو یا سیمره نیز شناخته می‌شود، می‌توان به آبشار طبیعی و همه فصل ماربره، تپه کوزه‌گران یکی از تپه‌های باستانی و بزرگ دره‌شهر که قدمت آن متعلق به هزاره سوم پیش از میلاد مسیح است، قلعه هزار در که در دوران ساسانیان ساخته شده، قلعه پور اشرف (شیخ مکان) با قدمتی بیش از ۱۵۰ سال، قلعه ارمو، قلعه جهانگیر آباد، پل گاومیش، تنگه بهرام چوبین و... اشاره کرد.

بدون شک وجود مکان‌های تاریخی در شهرستان دره‌شهر تاثیر بسزایی در جذب گردشگران، رونق صنعت گردشگری و رفع بسیاری از آسیب‌های اجتماعی از جمله بیکاری خواهد داشت، با این‌ حال تاکنون توجه چندانی به جذب گردشگر و توسعه مکان‌های تاریخی در استان ایلام و شهر دره‌شهر نشده است به گونه‌ای که بسیاری از آثار تاریخی باستانی در این شهرستان رو به تخریب و فرسایش می‌باشند.

لزوم توسعه گردشگری

شهریار نوروزی کارشناس گردشگری در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: شهرستان دره شهر از توابع استان ایلام به دلیل داشتن آثار متعدد تاریخی به خصوص آثار به جا مانده از دوره ساسانی یکی از مناطق مهم تاریخی و تمدن خیز کشور است و همواره دارای آثار تاریخی متعددی از دوران‌های مختلف تاریخی به خصوص ساسانی و قرون اسلامی است.

به منظور توسعه گردشگری و جذب گردشگران به استان ایلام از سال گذشته تاکنون اقدامات متعددی از قبیل احداث اقامتگاه‌ها و ساخت هتل‌های ۴ ستاره در شهرستان در شهر ایلام، ایجاد تفاهمنامه با کشور عراق جهت افزایش ظرفیت جاذبه‌های گردشگری، انجام رایزنی‌هایی در سطح کشوری جهت تخصیص بودجه و همچنین فرهنگ سازی از طریق رسانه‌ها لحاظ شده است

وی با تاکید براینکه توسعه گردشگری و حفاظت از آثار باستانی چندان مورد توجه مسئولان و مردم نبوده است، افزود: باوجود جاذبه‌های طبیعی و گردشگری بسیار در شهرستان دره‌شهر و همچنین ثبت چندین اثر تاریخی ملی، هنوز به توسعه صنعت گردشگری در این شهرستان آن‌طور که باید توجه نشده است.

غفلت از ظرفیت های گردشگری دره شهر| ورود سرمایه گذاران هموار شود

نوروزی تصریح کرد: گردشگری برای استان‌های دارای جاذبه‌های جهانگردی نظیر ایلام می‌تواند به مهم‌ترین منبع کسب درآمد ارزی تبدیل شود، مشروط بر اینکه برنامه‌ریزی صحیح و همه‌ جانبه توأم با آینده‌نگری برای آن تنظیم و اجرا شود، اقدامات دیگری نیز نظیر جذب سرمایه گذار، مرمت و بازسازی مکان‌های تاریخی، توسعه زیر ساخت‌های گردشگری و احداث اقامتگاه‌های بومگردی، تاکید و تشویق دستگاههای اجرایی به اخذ میزبانی همایش‌ها ،کارگاهها و رویدادهای ملی و بین المللی، درخواست ازهم استانی‌ها و رسانه‌ها برای انتشارمطالب، تصاویر و کلیپ های زیبایی از استان در سطح شبکه‌های اجتماعی، مساعدت و همراهی همه دستگاههای اجرایی استان به خصوص دانشگاه‌ها و مراکز علمی و راه اندازی سایت‌های گردشگری در دستورکار مسئولان مربوطه قرار گیرد.

اقدامات صورت گرفته جهت توسعه گردشگری در دره‌شهر

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: شهرستان دره‌شهر که در شرق استان ایلام واقع شده و به نام‌ ماداکتو نیز شناخته می‌شود، به دلیل داشتن کهن ترین آثار معماری که مربوط به دوران ساسانی است هم اکنون به مکانی برای گردشگران ایرانی و بین المللی تبدیل شده است.

فرزاد شریفی افزود: این شهرستان به عنوان بخشی از تمدن ایلام باستان دارای ابنیه و آثار باستانی فراوان جاذبه‌های تاریخی گردشگری و مذهبی بسیار است که بیشتر این آثار در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌اند.

این مسئول تصریح کرد: به منظور توسعه گردشگری و جذب گردشگران به استان ایلام از سال گذشته تاکنون اقدامات متعددی از قبیل احداث اقامتگاه‌ها و ساخت هتل‌های ۴ ستاره در شهرستان در شهر ایلام، ایجاد تفاهمنامه با کشور عراق جهت افزایش ظرفیت جاذبه‌های گردشگری، انجام رایزنی‌هایی در سطح کشوری جهت تخصیص بودجه و همچنیت فرهنگ سازی از طریق رسانه‌ها لحاظ شده است.

فرزاد شریفی در پایان گفت: از دیگر اقداماتی که در ماه‌های گذشته در شهرستان لحاظ شده می‌توان به تخصیص ۵ میلیارد اعتبار جهت ساماندهی و محفظه سازی دژ شیخ ماخو در شهر در راستای تسهیل تردد گردشگران اشاره کرد.

با توجه به ظرفیت‌های عظیم تاریخی و گردشگری در دره‌شهر، بدون شک اگر ارگان‌های مختلف همکاری لازم جهت توسعه گردشگری در این شهرستان به عمل‌آورند، می‌توان از این صنعت برای اشتغال‌زایی، توسعه اقتصادی و غیره در شهرستان دره‌شهر استفاده کرد.

کد خبر: ۲۴۲٬۸۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha