۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵
قیمت اولیه کبکاب هر کیلو ۲۲ هزار تومان| خرمای ۱۴۰۲ کیفیت مطلوب تری دارد
داردان در گفت و گو با بازار:

قیمت اولیه کبکاب هر کیلو ۲۲ هزار تومان| خرمای ۱۴۰۲ کیفیت مطلوب تری دارد

بوشهر- داردان صادرکننده خرمای جنوب با بیان اینکه خرمای امسال کیفیت مطلوب تری دارد از آغاز خرید خرمای کبکاب با قیمت ۲۲ هزار تومان برای هر کیلوگرم خبر داد.

یحیی داردان از فعالان بازار خرما و صادر کننده عمده محصولات کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: خرما از محصولات استراتژیک است و کیفیت غذایی بالایی دارد که معرفی دقیق و مناسب این محصول مغذی، موجبات رونق بیشتر خرما در بازارهای داخلی و خارجی می شود.

وی افزود: از خرمای سال گذشته، حدود ۱۵ هزار تن در انبارهای استان بوشهر موجود است که نگرانی زیادی در بین نخلداران و همچنین فعالان بازار به وجود آورده است.

این فعال بازار خرما با اشاره به تحرکات اخیر در بازار خرما خاطر نشان کرد: پیگیری زیادی برای تسهیل صادرات و البته کیفیت بسته بندی محصول انجام شده و با توجه به افزایش کیفیت محصول در سال جاری، امیدواریم بخش زیادی از خرما را صادر کنیم.

داردان تصریح کرد: اکنون قیمت خرید ما از تولیدکنندگان، هر کیلوگرم خرما ۲۲۰ هزار ریال است که البته هر کیلو ۲۰ هزار ریال هزینه برداشت محصول است.

وی اضافه کرد: از مجموع ۱۶۵ هزار تن محصولات نخیلات استان بوشهر، حدود ۵۵ هزار تن خارک و رطب و انواع دیگر محصول است و حدود ۱۱۰ هزار تن خرمای کبکاب و زاهدی قابل عرضه در بازار داخلی و خارجی است.

برداشت زودهنگام خرما به بازار ضربه می زند

داردان با بیان اینکه برداشت زودهنگام به تجار و بازار ضربه می‌زند ابراز داشت: برداشت اول فصل، خرمای ریزی است که به بازار ضربه می زند و به نخلداران پیشنهاد می کنم از برداشت خرما پیش از موعد خودداری کنند.

وی با اشاره مجدد به ۱۵ هزار تن خرمای مانده در انبارها گفت: با این وجود، با توجه به کیفیت بالای محصول امسال و تحرکات مثبت صورت گرفته، پیش بینی می کنم تا حداکثر ۶ ماه آینده، تمام خرمای تولیدی فروش رود.

این فعال بازار خرما افزود: خرمای تولیدی ۱۴۰۲، خرابی کمتری دارد و از کیفیت مطلوب تری برخوردار است و بازار صادراتی خوبی خواهد داشت.

داردان: خرمای " مضافتی بم" و همچنین خرمای " سایر خوزستان" دارای بیشترین مشتری صادرات هستند و کبکاب نیز جای خود را باز کرده و به ویژه در پاکستان و روسیه مشتریان خوبی دارد

داردان با مقایسه خرمای کبکاب دشتستان با سایر ارقام صادراتی تصریح کرد: خرمای " مضافتی بم" و همچنین خرمای " سایر خوزستان" دارای بیشترین مشتری صادرات هستند و کبکاب نیز جای خود را باز کرده و به ویژه در پاکستان و روسیه مشتریان خوبی دارد.

وی بیان کرد: خرمای زاهدی(قصب) از دیگر ارقام خرماست که در پاکستان طرفداران زیادی دارد و روی این نوع نیز برنامه ریزی صورت گرفته است.

داردان یادآور شد: اگر مشکلات صادرات به اوکراین، مرتفع شود، نخلداران و تولیدکنندگان خرما می توانند از فروش خرما با قیمت مناسب اطمینان حاصل کنند.

وی افزود: دشتستان دارای کبکاب با کیفیت مطلوبی است و امیدوارم با برداشت محصول، شاهد رونق بازار نیز باشیم.

داردان گفت: کبکاب با توجه به ارزش غذایی بالایی که دارد، می تواند در آینده نزدیک، بازار خرما را به خود اختصاص دهد که البته نیازمند برنامه ریزی موثرتر است.

کد خبر: ۲۴۲٬۸۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha