۱۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۵
آینده در دستان متاورس، جهان ماورا یا فرا جهان!

آینده در دستان متاورس، جهان ماورا یا فرا جهان!

در همین ابتدا کمی راجب پیدایش این کلمه پر سر و صدا یعنی متاورس یا جهان ماورا صحبت می کنیم.

به گزارش بازار، در همین ابتدا کمی راجع پیدایش این کلمه پر سر و صدا یعنی متاورس یا جهان ماورا صحبت می کنیم. در رابطه با تاریخچه متاورس مانند تعبیر کلمه آن تناقض ها و تعریف های متقاوتی وجود دارد .؛ عده‌ای تاریخ شروع آن را مصادف با آغاز فعالیت کمپانی متا یعنی سال ۲۰۲۱ می‌دانند. عده‌ای دیگر سال ۱۸۸۳ و ایده دید دو چشمی را سرآغاز خلق متاورس می‌دانند. تعداد دیگر از کارنشاسان نیز سال ۱۹۸۳ یعنی پیدایش اینترنت را به عنوان سرآغاز متاورس معرفی می‌نماییم.

اما این جهان ماورا چیست و چه قدر زندگی انسان هارا تحت و شعاش قرار می دهد؟ در ادامه به پاسخ این سوال و مطالبی مربوط به آن می پردازیم

تعریف متاورس

اگر بخواهیم در تعریفی ساده بگوییم متاورس چیست، بهتر است نگاهی به معنای کلمه بیاندازیم. «متا» به معنای فرا و «ورس» به معنای جهان است. فراجهان بهترین تعریف ساده و تک کلمه‌ای از Metaverse است که بایستی جایگزین تعاریف رایج شود. لذا در این مقاله قرار است نگاهی متفاوت از تعاریف غلط رایج درباره متاورس داشته باشیم.

همانطور که گفتیم، فراجهان بهترین تعریف برای این مفهوم است؛ لذا با در نظر گرفتن همین تعریف، ابعاد بیشتری از Metaverse را برایتان بازگو خواهیم کرد. فراجهان، واژه‌ای گسترده بوده و با نام خود سطح بسیار وسیع‌تری را به نسبت تفکرات رایج، تحت پوشش قرار می‌دهد.

لذا محدود نمودن آن به فضای ۳ بعدی ، اقدامی اشتباه و عامل عدم پیشرفت این تحول می‌باشد. در بخش تاریخچه عنوان کردیم که پیدایش اینترنت سرآغاز پدید آمدن متاورس است؛ حال در این بخش دلایل آن را عنوان خواهیم کرد. همه چیز از زمانی آغاز می‌شود که اتصال اینترنت خود را برقرار می‌کنید.

با روشن کردن اینترنت دستگاه خود، وارد یک دنیای متفاوت و مجازی می‌شوید. این جهان که روزبه‌روز در حال پیشرفت و توسعه می‌باشد در حال تبدیل شدن به یک دنیای کامل و موازی با این دنیا می‌باشد. به همین دلیل هم برای ورود به متاورس ، لزوما نیازی به داشتن یک عینک VR نخواهید داشت، البته استفاده از چنین تجهیزاتی را می‌توان مکمل این فراجهان دانست.

ارتباط میان ارز دیجیتال و متاورس

آینده در دستان متاورس، جهان ماورا یا فرا جهان!

در دنیای فیزیکی مدیریت مالی به عهده‌ی سازمانی متمرکز به نام بانک بوده و قوانین توسط یک حکومت واحد تعیین می‌گردد. این در حالی است که در متاورس مدیریت مالی غیرمتمرکز (Decentralized Finance) یا به اختصار DeFi حکم‌فرماست و ارز های دیجیتال در این دنیا به عنوان ارز های رایج مورد استفاده قرار می گیرند.

مدیریت متمرکز بانکی به واسطه‌ی ارزهای ملی مانند دلار و ریال انجام شده و تعیین ارزش و میزان عرضه‌‍ی آن توسط حکومت‌های متمرکز انجام می‌گردد. مدیریت غیرمتمرکز دقیقا نقطه‌ی مقابل آن بوده و ارزهای دیجیتال نقش پول‌های ملی را ایفا می‌کنند. ارزهای دیجیتال به صورت غیرمتمرکز بوده است و معمولا محدود می‌باشد.

در دنیای متاورس به دلیل مجازی بودن همه چیز، معاملات نیز با پول دیجیتالی یا همان رمزارز انجام می شود. همچنین یکی دیگر از دلایل پیوند فراجهان و ارزهای دیجیتال باهم غیرمتمرکز بودن هر دو است. بسیاری از کاربران با فعالیت و کسب درآمد از متاورس ارز های دیجیتال مختلف به دست میاورند و از این راه درامد زایی می کنند. در ادامه با برخی از این روش ها آشنا خواهیم شد.

ارتباط NFT و متاورس

آینده در دستان متاورس، جهان ماورا یا فرا جهان!

در ابتدا بد نیست که نگاهی به تاریخچه NFT بیندازیم

تاریخچه ان اف تی

  • سال ۲۰۱۲ : توکن‌ های رنگ بیت کوین شروع فعالیت NFT ها

در سال ۲۰۱۲ ، توکن‌ های رنگی در بستر شبکه‌ ی بیت کوین راه‌ اندازی شد تا کاربران این فراجهان بتوانند در کنار توکن‌ های مثلی و قابل معاوضه که حکم پول را داشتند، دارایی‌ های دیگر خود را نیز در قالب یک توکن غیرمثلی و غیر قابل معاوضه مدیریت کنند.

  • سال ۲۰۱۴ : کانتر پارتی پلتفرم اول NFT

کانتر پارتی (Counterparty) اولین پلتفرمی بود که ساز و کار خرید و فروش برخی از دارایی‌ های دیجیتال را که در بازی‌ ها کاربرد داشتند فراهم کرد. در سال ۲۰۱۴ ، سایت کانتر پارتی اعلام کرد که قصد دارد امکانی را برای گیمر ها فراهم کند که بتوانند دارایی‌ های موجود در بازی خود را در بستر بلاکچین توکنیزه کرده و شبیه به یک رمز ارز اقدام به خرید و فروش نمایند

  • سال ۲۰۱۷ : فصل اول تاریخچه NFT ؛ کریپتوپانک

تا پیش از سال ۲۰۱۷، هنوز تاریخچه NFT به طور جدی آغاز نشده بود. در این سال با ساخت NFT کریپتوپانک که اولین NFT تاریخ نیز قلمداد می‌شود، به طور رسمی توکن های غیرمثلی به بازار تعاملات دارایی‌ های دیجیتال راه یافتند. کریپتوپانک نام یک کلکسیون از تصاویر ۲۴ در ۲۴ پیکسل است.

  • سال ۲۰۲۱: موج بزرگ بعدی در تاریخچه NFT

در سال ۲۰۲۱ با بوجود آمدن مجموعه میمون های کسل، موج بزرگ بعدی در تاریخچه NFT را ایجاد کرد. این میمون‌ ها ۲ کاربرد داشتند : اول نشان‌ دهنده‌ ی حالات دارندگان آن و دوم مجوز ورود به باشگاه میمون‌ ها ، دلیل تولید میمون کسل این بود که طرفداران ارزهای دیجیتال معتقد بودند که در آینده‌ ای نه چندان افراد زیادی به دلیل عدم نیاز به تلاش برای ثروتمند شدن ، با داشتن دارایی‌ های نامحدود تبدیل به افرادی کسل شده و در آن زمان نیاز به باشگاهی وجود دارد

پس از مروری بر تاریخچه توکن های غیرمثلی برای این که به ارتباط میان ان اف تی ها و جهان ماورا بپردازیم ابتدا باید مروری بر مفهوم NFT داشته باشیم. این مفهوم، سندی است است برای دارایی‌های دیجیتال شما. اما ارزهای دیجیتال، دارایی‌هایی هستند که قابلیت تقسیم شدن به واحدهای کوچکتر را داشته به طوری که واحدهای کوچکتر نیز دارای ارزش هستند. اما ان اف تی ها دارایی‌ها هستند که امکان تقسیم آن‌ها به واحدهای کوچکتر وجود نداشته و هر واحد آن به دلیل کاربردی که دارد ارزشش تعیین شده و قابل معامله است.

به منظور درک بهتر موضوع مثالی می‌زنیم. فرض کنید در دنیای فیزیکی ۱ میلیون تومان پول دارید و آن را از طریق دستگاه ATM به حساب دوست خود به صورت قرض واریز می‌کنید. دوست شما پس از ۱ هفته این پول را به شکل اسکناس‌های ۱۰۰ هزار تومانی به شما پس می‌دهد؛ آیا در ارزش پول شما تغییری ایجاد شده؟ (با در نظر نگرفتن تورم)

مسلم است که هیچ تغییری در ارزش آن پول ایجاد نشده چرا که هر اسکناس ۱۰۰ هزار تومانی، واقعا ۱۰۰ هزار تومان ارزش داشته و ۱۰ عدد از آن‌ها مساوی هستند با همان مبلغ پولی که از طریق دستگاه ATM منتقل نموده بودید.

اما حالا تصور کنید که یک برگ سند ۶ دانگ از یک خانه را به صورت امانت به فردی می‌دهید و آن شخص هنگام عودت، برگه را به صورت فیزیکی به ۶ قسمت تقسیم کرده و آن را به شما پس بدهد؛ آیا حالا ارزش این ۶ تکه کاغذ با آن برگ سند اولیه برابر است؟ باز هم واضح است که اینطور نیست و دیگر آن سند ارزش و اعتبار اولیه را ندارد.

مثال اول تعریف ارزهای دیجیتال می‌باشد. به عنوان مثال فرض کنید ۱ بیت کوین دارایی دارید؛ اگر آن را به ۲ بخش شامل ۰.۵ بیت کوین تقسیم کنید هر بخش دارای ارزشی به میزان نیمی از دارایی اولیه دارد.مثال دوم نیز به مثابه ان اف تی است. یعنی اگر شما یک سند از یکی دارایی دیجیتال مثل۱۲ قطعه زمین را داشته باشید، امکان تقسیم آن به چند بخش کوچک‌ تر را ندارید؛ به همین دلیل به این اسناد توکن غیر مثلی یا توکن غیرقابل معاوضه گفته می‌شود

اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در اینباره هستید، مقاله ان اف تی چیست ؟ مجله تخصصی پارسیان کریپتو را مطالعه کنید. به سراغ مبحث اصلی بحث خودمان یعنی ارتباط میان NFT و متاورس برویم.با تعاریف بالا می توان دریافت:

جهانی دیجیتالی را تصور کنید که با پیشرفت تکنولوژی به مرور زمان در حال شکل‌گیری است؛ ما به این جهان دیجیتالی که به طور موازی با جهان فعلی در حال زندگی در آن هستیم، متاورس می‌گوییم. NFT در این جهان موازی، جایگاه سند مالکیت در دنیای فیزیکی را دارد. وقتی شما در دنیای فیزیکی که در آن زندگی می‌کنید، خانه یا هر دارایی دیگری را می‌خرید، به منظور اثبات مالکیت خود یک سند بابت آن دریافت می‌کنید که در سازمان ثبت اسناد به ثبت رسیده و مقبولیت قانونی نزد یک سازمان متمرکز را دارد.

NFT در دنیای دیجیتال، سند مالکیت دارایی‌های دیجیتال شماست. این دارایی‌ها شامل زمین، ساختمان، آواتار، پوشاک و... می‌باشند

آیا می توان در متاورس زمین خریداری کرد؟

آینده در دستان متاورس، جهان ماورا یا فرا جهان!

در دنیای فیزیکی افراد با اهداف مختلف تصمیم به خرید یک یا چند قطعه زمین می‌گیرند. برخی از این اهداف شامل موارد زیر هستند:

  • خرید و فروش زمین خالی در زمان مناسب
  • ساخت واحد مسکونی جهت استفاده شخصی
  • ساخت واحد جهت استفاده تجاری
  • ساخت و ساز و کسب سود از فروش واحدها

خرید زمین در متاورس نیز از این بابت شباهت به خرید زمین در دنیای فیزیکی دارد. جهت خرید LAND (زمین) در این دنیای موازی احتمالا باید یکی از اهداف فوق را داشته باشید. همانطور که در واقعیت، اگر بدون داشتن هدف، برنامه و اطلاعات کافی اقدام به خرید یک قطعه زمین نمایید، احتمالا در آینده موجب پشیمانی شما خواهد شد؛ در دنیای متاورس نیز همین قاعده وجود دارد.

از زمانی که موضوع خرید زمین در متاورس مطرح شد، پروژه‌های بیشماری در دنیا شکل گرفتند. برخی از این پروژه‌ها، از همان ابتدا با اهداف کلاهبرداری، آغاز به کار نموده و برخی دیگر نیز به دلیل ضعف در برنامه‌ریزی و نداشتن نقشه راه، در ادامه با چالش‌های فراوانی مواجه شدند. در هر صورت افرادی که در این پروژه‌ها سرمایه‌گذاری نموده و اقدام به خرید زمین نمودند، تبدیل به مالباخته‌هایی شدند که مبالغ بسیاری را از دست دادند.

عده‌ای از منتقدین که همواره سعی دارند با تکنولوژی بلاکچین و مدیریت غیرمتمرکز مخالفت نموده و آن را از ریشه نابود کنند، خرید زمین در متاورس را از ریشه، کلاهبرداری عنوان کرده و انجام آن را غیرمنطقی، غیرشرعی و غیرقانونی معرفی می‌کنند. در پاسخ به این افراد می‌توان چنین عنوان کرد که صرفا به این دلیل که برخی اشخاص از این بستر جهت مقاصد شوم سوءاستفاده نموده‌اند نمی‌توان با آن را از ریشه کلاهبرداری نامید. در دنیای فیزیکی هم هستند کسانی که با فروش زمین به صورت غیرقانونی، اقدام به کلاهبرداری می‌نمایند اما نمی‌توان اصل بازار خرید و فروش زمین را غیرقانونی و نامشروع دانست.
خرید زمین در متاورس نیاز به تحقیق و دانش بالایی دارد، اگر قصد خرید زمین در متاورس را دارید حتما مقاله پارسیان کریپتو در این باره را مطلاعه کنید تا با زیر و بم این داستان آشنا شوید
حال که با مفاهیمی مانند ارز دیجیتال و متاورس و NFT، همچنین ارتباط میان آن ها آشنا شدیم به سراغ یکی از جذاب ترین راه های کسب درآمد از متاورس که در حال حاضر طرفداران زیادی هم دارد برویم

کسب درآمد از متاورس از طریق بازی

آینده در دستان متاورس، جهان ماورا یا فرا جهان!

پروژه‌های بلاک‌چین مانند Axie Infinity، Aavegotchi، Pegaxy جزو بازی های متاورسی یا کریپتویی به حساب می آیند که مختص گیمرهایی هستند که می‌خواهند از بازی‌های آنلاین پول در بیاورند. پلتفرم‌های مانند Roblox و Sandbox علاوه بر درآمدزایی از بازی، امکان خلق بازی و فروش آن را نیز به کاربر می‌دهند. این شیوه درآمدزایی از متاورس به قدرت برنامه‌نویسی خیلی بالای نیاز ندارد و تقریبا هر شخص با امکان اتصال به اینترنت و مشارکت در بازی‌های ویدیوی می‌تواند آن را امتحان کند.

با این حال، اکثر پروژه‌ها به سرمایه‌گذاری اولیه برای مشارکت نیاز دارند. به طور دقیق‌تر، برای کسب درآمد از متاورس مختص این بازی‌ها، باید ابتدا توکن، NFT یا هر ارز اختصاصی پلتفرم را بخرید تا به شبکه ملحق شوید. در حال حاضر، این شیوه درآمدزایی از متاورس محبوب‌ترین و پرمخاطب‌ترین است. در ادامه به معرفی برخی از این بازی های پر طرفدار خواهیم پرداخت.
البته اگر شما هم مانند خیلی از افراد به دنبال بازی کریپتویی رایگان برای کسب درآمد هستید، پارسیان کریپتو مقاله مفصلی در این باره آماده کرده است که بخشی از آن را در ادامه مشاهده می کنید.

  • (Axie infinity): این بازی که کلکسیون NFT آن هم بسیار مشهور بوده و با قیمت‌های نجومی در بازار خرید و فروش می‌شود، توسط عده‌ی بسیاری از گیمرها به عنوان بهترین بازی کریپتو اندرویدی معرفی می‌شود. بازیکنان در ابتدا با خرید ۳ حیوان از کاراکترهای بازی که Axie نام دارند، وارد فضای بازی می‌شوند. این بازی ترکیبی از سناریوهای جنگی، استراتژیک و انیمیشنی بوده و طرفداران بسیاری دارد.
  • بازی تتان آرنا (Thetan Arena): با وجود اینکه اکسی اینفینیتی سهم بسیار زیادی از بازار بازی های مبتنی بر بلاکچین را در سیستم‌عامل اندروید در اختیار دارد اما تتان آرنا هم با شجاعت و جسارت زیادی در حال رقابت با آن است. تتان آرنا نیز مانند دیگر بازی های کریپتویی اندروید، مالکیت دارایی‌های بازیکنان همچون لباس، اسلحه و... را در قالب NFT در اختیار کاربران قرار داده تا بتوانند از طریق خرید و فروش آن‌ها به کسب درآمد بپردازند.
  • بازی کریپتو شوالیه جنگل (Forest Knight): شوالیه جنگل نام یکی دیگر بازی های کریپتو است که نسخه اندروید را نیز در کنار نسخه رایانه‌ای خود منتشر نموده است. شوالیه جنگل که در شبکه بلاکچین پالیگان طراحی و ارائه شده، همانطور که از نام آن پیداست از دسته بازی‌های معمایی و جنگی بوده و دارای جذابیت بسیاری است.
  • دیسنترالند (Decentraland); شاید به جرأت بتوان دیسنترالند را جزو ۲ پلتفرم برتر بازی های مبتنی بر بلاکچین معرفی نمود. این پلتفرم با اینکه در دسته‌ی بازی های کریپتویی قرار می‌گیرد ام چیزی فراتر از بازی بوده و افراد در آن می‌توانند تا حدی یک زندگی واقعیت مجازی را تجربه نمایند. در دیسنترالند شما در ابتدا می‌توانید به صورت رایگان آواتار خود را ساخته و در نقشه به گشت و گذار بپردازید. اما اگر قصد داشته باشید به صورت حرفه‌ای از امکانات دیسنترالند بهره برده و کسب درآمد کنید می‌بایست یک قطعه زمین خریداری نموده و شروع به ساخت بنای مورد نیاز خود کنید.
  • سندباکس (Sandbox): سندباکس در کنار دیسنترالند زوج بهترین بازی بلاکچین را تشکیل می‌دهند. البته سندباکس هویت بصری پیکسلی را به عنوان استراتژی بصری خود انتخاب نموده و تمامی المان‌های بازی از پیکسل‌های مکعبی و سه‌بعدی تشکیل شده‌اند. اما با این حال که سندباکس از ظاهر چنان جذاب و پر زرق و برقی استفاده نمی‌کند، بسیاری آن را پر طرفدار ترین بازی بلاکچین معرفی می‌نمایند.

سخن پایانی

با این که متاورس یک تکنولوژی جذاب و کاربردی است اما باید بدانید که، بدون یک چهارچوب مالی منسجم و پایدار، متاورس با تمام جذابیت‌هایش هیچ آینده‌ای نخواهد داشت، یا محدود به چند پروژه خاص و مشارکت محدود کاربران خواهد بود. کسب درآمد از متاورس ساختار مورد نیاز برای جذب مشارکت جمعی و ایجاد ثبات در پروژه‌های متاورس است.

در حال حاضر، خرید و فروش بازی، خرید و فروش املاک متاورسی و NFTهای دیگر، مهم‌ترین شیوه‌ های درآمدزایی از متاورس هستند. دیگر راه‌ های کسب درآمد از متاورس شامل برگزاری رخدادهای مختلف، آموزش دوره‌های تحصیلی متاورس، تبلیغات و کمپین‌های متناظر و ...، هستند.

در نهایت، بهتر است بر یک جنبه از متاورس و محصولات آن تمرکز کنید و آموزش کسب درآمد از متاورس را بر روی آن متمرکز سازید. وقتی با زوایای مختلف یک پروژه آشنا شدید اقدام به سرمایه‌گذاری در آن کنید و هرگز به پروژه‌های نوظهور و غیرمعتبر که وعده‌های نجومی می‌دهند اعتماد نکنید.

کد خبر: ۲۴۲٬۲۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha