۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۹
صنف لوازم التحریر همچنان منتظر ترخیص ژنراتورهای برق هستند
تخصیص ارز واردات مواد اولیه مشکل بزرگ تولید کنندگان

صنف لوازم التحریر همچنان منتظر ترخیص ژنراتورهای برق هستند

به علت قطعی های مکرر برق، تولیدکنندگان لوازم التحریر برای این که به کارشان آسیب وارد نشود، ژنراتورهای پرقدرت برق سفارش داده اند، اما به دلیل عدم تخصیص ارز این دستگاه ها همچنان در گمرک مانده اند.

بهناز صفری؛ بازار: باتوجه به نزدیک شدن به فصل مدارس و دانشگاه ها بازار لوازم التحریر پررونق تر شده و مردم را سمت این بازارکشانده است، اما این صنف همچنان با مشکلات عدیده ای روبه رو هستند که با توجه به تلاش های گوناگون همچنان بی نتیجه مانده است. از جمله این که به خاطر قطعی مکرر برق در تابستان این بخش تولیدی مثل بسیاری از تولیدکنندگان با رکود مواجه شده و تا حد زیادی بر روی فعالیت هایشان تاثیر گذاشته است.

اما مساله مهم عدم تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه است. درواقع تولید کنندگان بزرگترین گلایه شان این است که ارز به موقع به دستشان نمی رسد و این مساله تولیدکنندگان را با چالش مواجه می کند. از سوی دیگر هم ژنراتورهایی که به خاطر قطعی برق سفارش داده اند در گمرک مانده و به خاطر تخصیص ارز به دست تولید کننده نرسیده است تا بتوانند در تابستان از آن استفاده کنند.

بسیاری از تولید کنندگان می گویند خود دولت باید مشوق و حامی واردات ژنراتورهای برق باشد تا تولیدکنندگان در پیک کار با مشکل قطعی برق مواجه نشوند.

حسین برخوردار تولید کننده لوازم التحریر در گفت و گو با بازار بیان کرد: درحال حاضر عمده ترین مشکلی که در بخش لوازم التحریر وجود دارد، مشکل تخصیص ارز مواد اولیه در این بخش است که صنف لوازم التحریر را با چالش مواجه کرده است.

وی افزود: تا ارز مورد نیاز به صنف ما تخصیص داده شود قطعا مشکلاتمان هم رفع نمی شود. درواقع ارز مورد نیاز تا به دست تولید کننده برسد زمان زیادی می برد، که این مساله تولید کنندگان این بخش را با تهدید و چالش فراوانی روبه رو می کند.

به گفته وی؛ ولی لوازم التحریر از نظر قیمت وکیفیت محصولات هر سال بهتر می شوند. این مساله نشان می دهد که تولیدکنندگان داخلی موفق شده اند محصولات خوبی تولید کنند و با قیمت مناسبی در اختیار مردم قرار دهند.

امسال قیمت ها افزایش چندانی نداشته اند و با قیمت های خیلی مناسبی درحال عرضه است. به خصوص با توجه به رشد قیمت مواد اولیه و رشد قیمت دلار همچنان قیمت این محصولات خوب است و با رشد چندانی مواجه نشده است

او در خصوص افزایش قیمت لوازم التحریر تصریح کرد: امسال قیمت ها افزایش چندانی نداشته اند و با قیمت های خیلی مناسبی درحال عرضه است. به خصوص با توجه به رشد قیمت مواد اولیه و رشد قیمت دلار همچنان قیمت این محصولات خوب است و با رشد چندانی مواجه نشده است.

برخوردار درباره استقبال از لوازم التحریر درسال جاری گفت: امسال به نسبت سال های کرونایی و حتی سال گذشته قطعا شاهد شرایط بهتری خواهیم بود. زیرا از سال گذشته مراکز آموزشی از صورت آنلاین به صورت حضوری در آمده و این برای بازار لوازم التحریر خوب است.

تولید کننده لوازم التحریر خاطر نشان کرد: پس از چند سالی که بازار لوازم التحریر با رکود مواجه شده بود، امسال از شرایط بهتری برخوردار هستیم و امید می رود با آغاز فصل تحصیل شاهد بازار بهتر و پر رونق تری باشیم.

وی درمورد مشکلاتی که در بخش لوازم التحریر وجود دارد گفت: یکی از عمده ترین مشکلات این است که برق شهرک های صنعتی در هفته دو روز قطع می شود و این ضربه ی زیادی به کار وارد می کند. به خصوص که در این ماه ها در اوج تولید هستیم و برای مدارس باید لوازم التحریر به اندازه کافی تولید شود.

وی افزود: مورد دیگر هم همان مساله عدم تخصیص به موقع ارز برای واردات مواد اولیه است، که این مورد هم صنف ما را با مشکلات و چالش های عدیده ای روبه رو می کند.

به خاطر تحریم ها متاسفانه از منابع ارزی خوبی برخوردار نیستیم، برای همین درخواست هایی که برای تخصیص ارز برای بانک مرکزی و وزارت صمت داده می شود در اولویت قرار نمی گیرد و بسیار دیر به دستمان می رسد

برخوردار بیان کرد: به خاطر تحریم ها متاسفانه از منابع ارزی خوبی برخوردار نیستیم، برای همین درخواست هایی که برای تخصیص ارز برای بانک مرکزی و وزارت صمت داده می شود در اولویت قرار نمی گیرد و بسیار دیر به دستمان می رسد.

به گفته وی؛ البته یکسری همکاری هایی از سوی وزارت صمت در این رابطه وجود داشته است، ولی متاسفانه باز هم برخی از ثبت سفارش هایمان با تاخیر مواجه شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در بخش صادرات کاری انجام شده است یا نه خاطرنشان کرد: امسال زمینه صادرات لوازم التحریر برایمان ایجاد نشد. ولی برنامه ریزی های زیادی برای بخش صادرات انجام داده ایم که سال های آینده به آنها تحقق می بخشیم. امسال بیشترین تمرکزمان بر روی بازارهای داخلی بوده تا با کم و کاستی مواجه نشویم.

برخوردار تاکید کرد: پیرو قطعی های مکرر برقی که وجود دارد ما اقدام کرده ایم که چند دستگاه ژنراتور با ظرفیت بالا وارد کنیم. این محصولات ارسال شده و به گمرک رسیده و آماده تحویل است، اما به خاطر مشکلی که در بخش تخصیص ارز وجود دارد نمی توانیم این ها را از گمرگ ترخیص کرده و مورد استفاده قرار دهیم.

ولت باید بسیار هم از این مساله استقبال کند که تولید کنندگان خودشان هزینه های زیادی صرف کرده و ژنراتور وارد می کنند تا نیاز برق خودشان را تامین کنند

او گفت: تابستان درحال تمام شدن است و ما هنوز نتوانسته ایم ژنراتورهایی که به خاطر مشکل برق سفارش داده ایم را تحویل بگیریم. درحالی که دولت باید بسیار هم از این مساله استقبال کند که تولید کنندگان خودشان هزینه های زیادی صرف کرده و ژنراتور وارد می کنند تا نیاز برق خودشان را تامین کنند.

برخوردار تاکید کرد:متاسفانه هنوز هیچ اولویتی برای این مورد انجام نگرفته است. درحالی که تابستان بود و با کمبود برق مواجه بودیم. از سوی دیگر هم اوج کاری تولیدکنندگان صنف لوازم التحریر بود. خود دولت باید این قضیه را تشویق و حمایت می کرد تا ما هرچه زودتر به ژنراتورها برسیم، ولی این دستگاه ها همچنان در گمرک مانده و ارز به ما نمی دهند.

وی تاکید کرد: به وزارت خانه سپرده ایم که این کار هرچه زودتر انجام شود، آنها هم قبول کرده اند، ولی متاسفانه همچنان این کار انجام نشده است و ما چشم به راه رسیدن ژنراتورهای برق هستیم.

کد خبر: ۲۴۱٬۵۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha